servicebeurt

• piet dekker

wat moet ik doen deservice beurt van 30.000 moet gebeuren maar om dat ik weinig rijd kom ik niet aan mijn km wel is de service beurt na 4 jaar nou zeg mijn dealer dat er nogal wat moet gebeuren t.w.vervangendistributieriem waterpomp enz alles staat op een voorgedrukte uitdraai alles bij elkaar riem 348 euro….waterpomp215 euro…remvloeistof 37 euro vilter 20 euro…bougies 56 euro grote beurt194 euro kosten apk zijn hier nog niet bij wie geeft mij raad

• Avaka

Veroudering van riemen en vloeistoffen heeft niet alleen met het aantal kilometers te maken maar ook met de leeftijd van de auto. Je zou kunnen discussiëren of de waterpomp vervangen moet worden maar de rest lijkt me zinvol.

• Sandinista

Mijn Sandero heeft vorige week een gewone 30.000km beurt genomen €144,- vaste prijs incl btw, olie en andere natjes en droogjes maar geen bougies daarnaast nog €4,82 milieutoeslag.

De levensduur van een distributieriem is een kwestie van kansbereking, gebaseerd op aantal malen buigen van de inwendige kabeltjes, maar warm klimaat en ruig gassen werkt natuurlijk ook negatief. Veroudering na vier jaar lijkt me een beetje vroeg. Een kapotte waterpomp is minder erg dan een gebroken riem. Meestal kun je al lekkage zien of ruik je het rare koelwaterluchtje al en als het echt mis is zie je het waarschijnlijk aan de temperatuurmeter voordat er echt schade optreedt.

Ik ken ook mensen die na de garantieperiode niets aan onderhoud doen, geen olie verversen, geen riem vervangen.

Kortom : doen waar je je goed bij voelt en wat je overhebt voor (misschien schijn-)zekerheid.