Duster achterbumper demonteren ?

• Zwad

Goeiedag iedereen,

Kan iemand mij beschrijven hoe ik de achterbumper van de Duster veilig kan demonteren, zonder de “clipsen” af te breken.

Op de site, www.dusterteam.com, van onze Franse vrienden heb ik nl. gelezen dat dit een zéééér fragiel punt is.

Deze “clipsen” (ik ken de Nederlandse benaming niet) zouden zijn gemaakt in zeer breekbaar kunststof en bevinden tussen de zijvleugels en de zijkant (links en rechts) van de achterbumper. Deze “clipsen” maken als het ware dus de verbinding tussen de zijvleugels en de zijkanten van de achterbumper.

Nadat de torx-bouten zijn verwijderd (hoeveel en waar staan deze ?) zou men deze “clipsen” dan met een zeer fijne schroevendraaier (kans op lakschade) moeten “wegduwen” (omhoog of omlaag ?).

Het grootste gevaar bij het verwijderen van de achterbumper zou er in bestaan dat men deze “clipsen” afbreekt bij het wegduwen, met alle gevolgen vandien.

Volgens een lid op de Franse site zouden de dealers zelfs een speciaal stukje gereedschap hebben om dit klusje te klaren, omdat zij reeds ervaren hebben hoe fragiel dit werkje is.

Ik heb reeds gekeken onder de Dacia-vraagbaak bij mcvjournaal.punt.nl, meer bepaald bij de verschillende items “Parkeerhulp monteren”, maar daar wordt niet diep genoeg ingegaan op het verwijderen van de achterbumper en dan speciaal deze van de Duster.

Met belangstelling kijk ik uit naar de reacties van de technici onder de forumleden en …….. alvast bedankt.

Groetjes

Zwad

• mcvjournaal

Misschien helpt deze beschrijving ?

http://lzparts.de/media/files_public/yowomxsyx/Montageanleitung%20Einparkhilfe%20Dacia%20Duster%20Teil%201.pdf

Herke

http://mcvjournaal.punt.nl/

• Zwad

Gegroet Herke,

Vooreerst hartelijke dank voor je vlugge reactie.

De beschrijving helpt mij inderdaad wat betreft de plaats en de maat van de Torx-schroeven. Dat is reeds een zeer goed begin.

Wat het probleem van het wegduwen van de “clipsen” betreft, zie ik nog geen antwoord : volgens de beschrijving wordt de achterbumper, eens de Torx-schroeven verwijderd, gewoon weggetrokken van de rest van de carrosserie, en dat is niet het geval. Of vergis ik mij en zie ik het niet goed klaar in ?

Mijn Duster is “in bestelling” en ik zou toch niet graag hebben dat ik hem in zijn “prille jeugd” beschadig door ondoordacht een achterbumper te verwijderen.

Groetjes en nogmaals… bedankt.

Zwad

• HenkM

Met hulp van een mede Daciast heb ik a.h.v. die PDF de PDC gemonteerd.

Het is idd wrikken, prikken en trekken om de zaak los te krijgen. Om lakbeschadiging tegen te gaan kun de lak aftapen met b.v. schilderstape.

Aan de “clipsen” (weerkhaakjes) is duidelijki te zien welke kant ze opgedrukt moeten worden om de bumper los te krijgen. Het handigst is een stevige kunststof spatel om ze in te drukken.

Leg onder de auto een deken of zo want de gedemonteerde bumper is redelijk “slap” (tordeerd makkelijk), typisch een klusje voor 2 personen.

• ger 52

doe alles rustig met beleid, forceer niets. er is geen apart gereedschap nodig. Bij de montage van de trekhaak door de dealer bleek dat ze er ook gaan kaas van hebben gegeten. Toen mijn zoon de sensoren monteerde stelde hij vast dat een klip onder het daardoor bestemde opening was geklikt en dat inderdaad een en ander niet echt robuust is afgewerkt. Bij de montakge lukte het niet goed meer om de bumper netjes op zijn plaatst te zetten. Ik zal het melden bij de eerste grote beurt, maar dan krijg je uiteraard de discussie wie dit gedaan heeft. Mijn zoon kreeg in zijn stage altijd klussen te doen op electronisch gebied, ook het zoeken naar fouten bij Mercedes en werkt heel zorgvuldig. Hij verbaasde zich ook al over de kwetsbare klikpunten.

• HenkM

Het demonteren en monteren kost idd nogal wat kracht. Bij mij zit de zaak weer strak in elkaar.

Qua mening over de robuustheid zijn we het echter niet eens, de verbinding is (als deze goed gemonteerd is) oerend stevig.

• ger 52

Uiteraard is de verbinding, bij zorgvuldige montage met beleid, dus niet onder of boven de inkeping schuiven goed, maar als het niet goed gaat wordt het bevestigingspunt te zwak

• marten

een goede avond ik heb zelf de achter en de voorbumper verwijdert .

voor het plaatsen van de grijze skids met veel geduld en alleen .

om de nokjes weg te drukken heb ik gebruik gemaakt van een plastic bandenlichter om beschadiging te voorkomen

het is een werkje dat me een zaterdag heeft gekost maar het resultaat mag er zijn

een blijde duster rijder marten

• mcvjournaal

Het verhaal van Marten niet alleen in woord maar ook in beeld: http://dacia-duster-site.blogspot.com/search?q=SKIDS

Herke

http://mcvjournaal.punt.nl/

• Zwad

Allen die tot nu gereageerd hebben : zeer erg bedankt

Zonder Turbootje te vergeten, die privé gereageerd heeft : ook zeer erg “merciekes” (om het eens op zijn “Belgisch” te zeggen);)

Zwad