Cruise control Duster dCi

• Bob TR

Tijdens de inrij periode heb ik een toertje gemaakt van 1000km in 3 dagen.

De wens voor een cruise control kwam al gauw weer boven.

Googelen bracht mij bij een Roemeense site www.comfortauto.ro

Link: https://docs.google.com/viewer?=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B9Vj1Lw0hgxkNWVhY2JlYjAtNWRhNS00MDg0LWFlN2MtMTg4NmZkZjVmOGE0&hl=en

Dit is een inbouwbeschrijving van de e-cruise van Elpas. Een control die geheel werkt via de auto electronica van de Duster dCi. ( Ook is er een voor de Logan/Logan MCV 1.6).

E-mail naar El-pas in Denemarken en de volgende dag kreeg ik een mail van de nederlandse importeur/groothandel.

Ze wilden voor mij wel een “zelfbouw” pakket samenstellen zodat ik dat kon meenemen naar Turkije en zelf inbouwen. Prijs rond de 400 €.

Kort en goed:

Na 20 x overlezen en in de auto controleren en bestuderen ben ik toch maar begonnen.

Alles gesoldeerd en goed geisoleerd.

Hierna begon het testen, ennnnnn…….

Super, werkt hartstikke goed.

Ik moet erbij vermelden dat ik nog uit de tijd ben van b.v. in 1963 “even” een motorblokje vervangen van mijn renault 4, maar dit is me gelukt en ik ben zeer tevreden.

Details, vragen of informatie, ik zie het wel,

groeten

• Rein Evers

Hoi Rob,

bedankt voor je info.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een cruise control en was verbaasd dat er sensoren nodig zijn om het toerental van de wielen vast te leggen, verder heb ik de discussie van de schakelaars op de pedalen gevolgd.

Ik heb altijd gedacht dat het simpeler zou moeten kunnen, bv op basis van de informatie van de toerenteller.

Ik heb nog even wat verder gegoogeld en kwam terecht bij:

eCruise programma van ElPas. MrCruise levert en monteert ze voor een all-in prijs van € 499,- inclusief

MrCruise.nl

Ik heb ze net informatie opgevraagd.

m vr. Groet

Rein Evers

• Avaka

Voor zo een bedrag kan je ook een ‘echte’ laten monteren. Ga voor kwaliteit, Een CC is niet een passieve gadget maar grijpt rechtstreeks in op je besturing.

• Bob TR

Avaka,

Ik weet niet wat je bedoeld met een “echte”.

Dit werkt niet met kabels en vacuum e.d.

De Elpas e-cruise is er voor ruim 200 auto's. Bijna allemaal elektronisch aangestuurd en meerdere zijn zelfs “plug en play”.

Je schrijft het juist; een CC is niet een gadget, in dit geval zelfs een onderdeel van de elektronica.

Ik rij er nu een kleine maand mee. Hij reageert perfect, neemt goed op en herstelt netjes weer de snelheid.

groet,

Bob

• Rein Evers

Rob,

ik ben overtuigd en heb een afspraak gemaakt voor de montage (12 aug).

heb je misschien een foto waarop de plek van de bediening zichtbaar is?

Groet Rein

• Bob TR

Hoi Rein,

Ik heb de “Business” bediening genomen en aan de linkerkant geplaatst.

Foto’s heb ik op Daciast.nl geplaatst, ik weet niet hoe het hier moet.

http://www.daciast.nl/dedaciavan/BobTR

succes en groeten,

Bob

• Rein Evers

Bedankt Rob,

Leek mij ook al de meest logische plaats,

Ik was bang dat ik met mijn knie de bediening zou kunnen raken, maar hij valt mooi binnen de omtrek van het stuur.

Bedankt!

Rein

• bjbouwman

Ik heb dat ook geprobeert, na 2 x een nieuwe, is het nog steeds niet gelukt bij elpas (mr cruise)

Het inbouwstation krijgt het niet voor elkaar. Waarom lukt die van jouw wel

• Bob TR

Hallo Bjbouwman

Ik heb de dCi 110 pk 4x4, dit is een E5.

Hier in Turkije heb je nog steeds de dCi 85pk4x2 en deze is E4.

De nieuwe 90 pk is wel E5, maar alleen in 4x2 uitvoering.

Bij mijn CC beschrijving stond niets vermeld over E4 of 5.

Zoals je gelezen hebt is alles aangesloten volgens de inbouw instrukties.

Nu nog steeds zeer tevreden over de werking.

groet, Bob

• ronaldtim14

heb in mijn duster een cruisecontrole in laten bouwen maar ben niet helemaal tevreden op rechte stukken is niets aan de hand maar als je een tunnel in rijdt

en je rijdt bijvoorbeeld 100km dan als je beneden in de tunnel ben rij je nog maar 85/90km maar als je weer bovenaan de ben dan trekt hij hem tot 120km

is zoiets nog af te stellen of hoort dit

gr ronald