LED verlichting regels / werking

  • EricNL

    De diverse systemen werken natuurlijk op gloeilampjes origineel. Mijn vraag gaat over een MCV van 2009 maar kan natuurlijk betrekking hebben op elke auto hier.

    - Wat zijn de regels t.o.v. led verlichting in auto's?

    - Werkt mijn Cruise control nog als ik LED verlichting in mijn remlicht doe of trekt dat te weinig stroom?

    - Kan ik het knipperlichtrelais vervangen voor één bestemd voor LED-verlichting waardoor de knipperlichtinstallatie naar behoren werkt niet supersnel zal gaan knipperen?

    - Geven LED lampen van het “H1 model” een juist beeld of wordt je daarmee van de weg gehaald?

    Ik merk dat verlichting een echte stroomvreter is. Als ik met stadslicht rondrijd zakt het verbruit met 2 a 3 tiende l per 100km. Omdat ik verlichting wel belangrijk vind wil ik daarom kijken hoe ik zonder het verbruik omhoog te jagen toch met dimlicht kan rondrijden. Iemand tips? Alle tips zijn van harte welkom.

    @Ruben

    kijk, dat is een antwoord op mijn vraag. dat LED lampjes duur zijn klopt maar lampjes die door de garage vervangen worden kosten ook een vermogen.. Dat de knipperlicht door een CPU geregeld wordt is niet handig. om nou een grote weerstand te monteren om een LED lampje te kunnen gebruiken lijkt me ook niet verstandig, ik hoorde van een vriend van een kennis en daar de vrouw van dat ze een weggesmolten achterlichtunit kregen na gebruik van een zware weerstanden ivm led verlichting. er bestaan van die speciale LED knipperrelais maar blijven dus onbruikbaar als een cpu het regelt.

    ohja, dat van die h1 vroeg ik me af als dimlicht. die zag ik ook al ergens op een fotomaar geen idee of het ook echt bestaat.

    @Turbootje

    op 300.000 is 0.2 l/100km totaal 600liter brandstofbesparing. kan je daarvan geen ledjes kopen? Ik wel…!

    @Vinnie

    Ben ik met je eens van die weerstanden, toch heeft het voordeel van brandstofbesparing niet alleen te maken met milieu maar inmiddels ook met de portemonnee want een lange termijn investering kan zich hiermee terugverdienen. Door mijn ervaring uit de garage zie ik vaak dat vrijwel iedereen korte termijn denkt… Dat is Jammer…

  • Turbootje

    Misschien is een klein windmolentje op je autodak een oplossing voor je hogere brandstof verbruik.

    Of zonnepanelen op je autodak en de auto goed waxen dan heb je minder last van wrijving B)-

    Maar om even serieus op het kernpunt terug te komen.

    Met de huidige prijzen van led lampen zul je heel wat km's met je led lichtjes moeten rijden om de prijs er weer uit te halen.

    Aangezien deze led lampen ook nog vaak sneller stuk gaan dan men op geeft, blijf ik voorlopig nog maar even met de oude gloeibolletjes rond rijden totdat de kinderziektes er uit zijn en de led lampen ook tegen normale prijzen verkocht gaan worden. :)-D

    Turbootje

  • LED-Lightning

    Het is soms een beetje tegenstrijdig naar mijn mening, aan de ene kant zegt men dat je alleen met goedgekeurde lampjes de weg op mag, en aan de andere kant zegt men dat wanneer het de juiste lichtkleur heeft, het gewoon mag. Op de meeste verpakkingen van LED-lampen voor auto's staat overigens dat ze niet zijn toegestaan op de openbare weg. Ik heb geruime tijd gereden met LED lampen en nog nooit problemen met politiecontroles/apk gehad.

    - Ik heb al LED lampen in de auto sinds een jaar of 5 ongeveer, en sommigen gingen echt snel kapot, anderen hebben 3 auto's overleefd en doen het nu nog steeds in een auto van een collega. Zorg dat je niet de goedkope ‘foekiewoekie’ :D lampjes koopt, maar kies voor goede, ik weet uit ervaring dat men bij www.ultraleds.co.uk zeer goede LED lampen verkoopt die heel geschikt zijn voor gebruik in de auto. Als je nog tips wilt welke je het beste kunt gebruiken, laat het dan even weten.

    - In een vorige auto (VW Passat) had ik LEDs in de standlichten/remlichten achter, nooit een probleem geweest in combinatie met cruise control

    - Volgens mij zit er in de Dacia's geen apart knipperlicht relais maar worden deze door een centrale cpu unit geregeld. Je zult in dat geval met weerstanden moeten werken, anders gaan ze zeker te snel knipperen. Uitzondering hierop zijn de knipperlichtjes in de spatborden voor, die kun je wel gewoon vervangen. Die weerstanden worden zeer heet, dus bedenk goed waar je ze monteert. Ik heb het voor wat betreft de knipperlichten dus op gewone lampjes gehouden, behalve bij de spatborden.

    - Waarvoor wil je die H1 lampen gebruiken dan? Doel je hier op de mistlampen?

    - Tip: Koop de lampjes in de kleur van het lampglas (bijvoorbeeld: rode LEDs kopen als je ze voor stand/remlicht achter wilt gebruiken, want anders krijg je roze lampen ;-)

    Groetjes,

    Ruben

  • Vinnie

    Als de voorschakelweerstanden zeer heet worden dan heeft het toepassen van LED's natuurlijk geen enkele zin. Dan verbruiken die weerstanden het verschil in verbruik tussen LED's en gewone gloeilampen en dat kan nooit de bedoeling zijn. Ik heb inmiddels het idee dat een heleboel van dat gehobby met LED's niets met het milieu te maken heeft.

  • LED-Lightning

    Hoi Eric, ik zie dat je het bedoelt als een dimlicht vervanger, ik ken ze ook, maar daarmee krijg je nooit het lichtbeeld zoals je dat met een ‘gewone’ halogeenlamp hebt helaas. Ook zijn deze niet fel genoeg. Om een goed lichtbeeld te bewerkstelligen heb je LEDs nodig die op een bepaalde manier gepositioneerd zijn en gebruik van specifieke lenzen. Als ik me niet vergis, worden deze op bepaalde modellen van de Toyota Prius gebruikt. In de Dacia zit overigens een H4 lamp die dimlicht/dimlicht geeft als ik me niet vergis.

    Voor de overige lampen:

    - Stadslicht voor

    - Interieurverlichting

    - Kofferruimte verlichting

    - Mistachterlicht

    - Stand/remlicht achter

    - Knipperlichten in zijschermen

    kun je prima LEDs gebruiken, al moet je opletten welke je neemt. Het achteruitrij licht heb ik ook al eens voorzien van LED, maar dat werd zo fel dat ik bang was dat ik er andere weggebruikers mee in de problemen zou brengen, en dus heb ik daar toen weer een gewone gloeilamp in gezet. Het derde remlicht is bij Dacia een nogal specifiek klein lampje, daar heb ik toendertijd geen LED vervanger voor gevonden.

  • Barrabas

    Heb het op dezelfde manier gefixt.Ook nog de nummerplaatverlichting 4 lampjes.Achteruitrijlicht vervangen door 35 Watt Halogeen, BA15S socket,verblindt niet door de ietwat schuine naar rechtse stand,geeft licht tot aan de andere kant van de straat,alles zit er één jaar in tot algehele voldoening en een wereld van verschil.Met dank aan LED-Lightning.

    Het meest interresante zou zijn om de mistlampen te vervangen door een gecombineerde LED dagrij/mistlamp.Als dagrij minder stroom en als mistlamp meer stroom/wattage moet toch eenvoudig te schakelen zijn.Die dagrijlampen van Audi en de nieuwe Mercedessen moeten in de mist ook werken aangezien die ons bij dag al verblinden als een flitslamp.

  • gregor

    is ook wel mooi toch

  • gregor

  • LED-Lightning

    Ah ja, de kentekenverlichting, die was ik nog vergeten ;) uiteraard had ik die ook van LEDs voorzien

    HenkM heeft zo'n soort dagrijverlichting in z'n mistlampen zitten meen ik, maar ik weet niet of die bij mist voldoende kracht hebben om als volwaardig mistlamp te fungeren.

  • HenkM

    Die DRL's geven een behoolijke hoeveelheid licht uitstekend om overdag goed zichtbaar te zijn maarrrr…

    i.v.m. de grote speidingshoek niet echt een mistlamp.

    In mijn jarenlange rijervaring heb ik eigenlijk nooit echt profijt gehad van mistlampen aan de voorzijde.