schokkerig wegrijden met Duster

  • frans5

    Hallo Dacia (Duster) rijders.

    Mijn vraag is deze: Heeft iemand met een Duster 4x2 benzine (bj 2011) wel eens problemen ondervonden bij het wegrijden met een koude motor.?

    Als ik de koppeling laat opkomen dan begint de motor /aandrijving zodanig te schudden dat ik weer moet ontkoppelen en met meer gas moet wegrijden, en zelfs dan blijft de motor trillen en rijdt onregelmatig bij constante ( lage ) snelheid.

    Hiermee ben ik al enige male bij mijn Dealer geweest, deze heeft ook de trillingen waargenomen, en omdat ik al een paar keer een waarschuwingslampje van het motormanagement had gemeld, heeft de dealer na het uitlezen geconstateerd dat de “pingelsensor” de boosdoener was en dus deze sensor heeft vernieuwd.

    De volgende dag bij de koude start weer flink schokken en onregelmatig rijden, precies zoals het al voor de vervanging van de pingelsensor was.

    Als de auto eenmaal op bedrijfstemperatuur is dan is deze storing verdwenen.

    De dealer vertelde dat deze storing bijna niet voorkomt bij de Renault en denkt dat het waarschijnlijk te wijten is aan het krap afstellen van de mengverhouding om aan de emissie waarde te voldoen.

    Maar de eerste 2 maanden had ik totaal geen last gehad van deze storing die soms zo erg is dat zelfs de achterdemper tegen het chassis rammelt.

    Wie heeft dit dus ook al meegemaakt?, de dealer doet z,n best en zal verder met een technische dienst contact opnemen maar ik word nu het op en neer rijden ook wat beu, voor de rest ben ik zeer tevreden over de Duster en de dealer.

    Frans5

  • Avaka

    Klinkt bijna alsof de motor op 3 cilinders loopt als die koud is. Slechte bobine pen?

    Laat de dealer ook eens nauwkeurig de Lambda sonde nakijken / meten.

  • ger 52

    bij koude start de eerste 500 meter loopt het toerental onregelmatig, van hoog naar laag echtert zonder dat de motor afslaat. Daarna is het verdwenen. Miischien nadat de auto van benzine automatisch op gas is overgeschakeld. Heb er in feite niet bij stil gestaan. Maak er geen rpobleem van

  • frans5

    Hoi Avaka.

    Je zou het bijna zeggen, hij loopt maar op 3 cilinders, maar stationiar draait de motor perfect, ook als ik tijdens het schokken de koppeling intrap dan loopt de motor mooi “vlak”.

    Ook als ik met een koude motor wegrijd zonder gas te geven dan schokt hij ook.

    Overigs rijdt ik niet op gas hoor, en de benzine is van een merkpomp , maar dat maakt allemaal niets uit.

    Ger stelt dat zijn auto ong 500 mtr even wat inhoudt, dat zou ik ook geen probleem vinden, maar ik heb deze storing totdat de bedrijfstemp is bereikt, en dat is na +/- 3 á 4 km.

    Maar de tip om de uitstoot en de lambdasonde te meten evenals de bobinepen, zal ik zeker doorgeven als ik weer op “controle” mag komen, het was nu ff een paar dagen te druk bij de dealer.

    Mijn duster is van medio febr 2011 met 8000 km op de teller, dus nog heel nieuw.

  • gregor

    bij een koude motor is dat wel normaal hoor dat hij iets in houd met weg rijden

    en inderdaad na een paar 100 meter is dat weg

    heb er nu 19.000 op staan en is nog steets het zelfde

    ik heb een benzine duster met 115 pk onder de kap gekieteld

  • Turbootje

    Hoi Frans5,

    Is het nu de motor waar je over spreekt of de koppeling welke schokt bij het optrekken de eerste km's ?

    Kan me niet voorstellen dat een motor met 8000 km op 3 cilinders loopt namelijk.

    Als de auto trilt bij het optrekken zodat zelfs de uitlaat onder tegen het chassis aan slaat,

    dan is dit volgens mij geen motor maar een koppelings probleem als ik jou verhaal zo lees.

    Gebeurd dit alleen in de 1e versnelling, zodra de auto van stilstand in beweging moet komen of in alle versnellingen die eerste paar km?

    Op afstand een diagnose stellen a.d.v. een verhaal is vaak zeer lastig namelijk.

    Zo roept men b.v. ook vaak, dat een auto niet meer wil starten.

    Echter blijkt dan, dat de startmotor de motor gewoon rond draaid (dus wel start), maar dat de motor dan niet aan wil slaan.

    Dan start de auto dus wel, maar slaat de motor niet aan, en dat zijn twee heel verschillende storingen.

    Vandaar even mijn verhaaltje, omdat we het hier over het trillen van de auto hebben bij het optrekken.

    Bij de Dacia's is het trillen bij het optrekken een veel voorkomende kwaal welke soms wel en soms niet merkbaar zijn.

    Dit had mijn MCV ook zo af en toe wel eens namelijk, maar als dit af en toe gebeurd vind ik dit zelf niet zo storend.

    Turbootje :)-D

  • Bas

    Ja ik herken het ook wel. Maar ik kende het ook van de diverse fiats die ik hiervoor heb gereden. Vooral de fiats met een kleinere motor hebben er veel last van. De laatste, een 2.0 5 cilinder had er geen last van.

    De duster 4x2 heeft het ook. Iets meer gas geven werkt wel, dan is het niet. Als het buiten warm is, boven de 20 graden heb ik er geen last van. Als het kouder is dan wel.

  • jdekker

    Je hebt hetzelfde probleem als ik.

    Het is een koppelingsprobleem en bij de eerste beurt gaat de motor eruit.

    Niet leuk.

  • tonnie

    hallo mijn duster is 19 aug. voor de 1e controlebeurt geweest bij oving in zwolle km stand 5400 ,ik heb ook dit stotteren bij koude motor (dit is vrij snel over na n poosje rijden) ze hebben de auto aan de kast gehad maar geen storing kunnen ontdekken maar toen was de motor ook niet koud, ze zeiden dat als dit zo bleef ik de auto n dag ervoor dr neer moest zetten dan is n koude start te controleren

  • Avaka

    Zoals je het nu beschrijft klinkt het als een probleem met de koppeling.

    Mogelijk is die vet of is de druk niet goed (bij koude). Moeilijk om vanaf het toetsenbord een diagnose te geven.

    Je dealer zal het moeten oplossen. Desnoods je auto bij de garage neerzetten zodat zij 's ochtends een test kunnen doen bij koude motor.

    (Uiteraard moet je dan een leenauto mee).