Draaiende ventilator na verbreken contact

  • Marcel

    Vandaag parkeerde ik mijn Dacia Logan MCV in een diepe parkeergarage. Nadat ik de sleutel uit het contactslot had gehaald, ging de ventilator van de koeling aan. Aangezien de ventilator bleef draaien, startte ik de motor waarna ik de motor direct afzette, pas op dat moment ging de ventilator uit.

    Mijn vraag is of het normaal is dat de ventilator aanslaat wanneer je de sleutel uit het contactslot haalt? Een andere vraag is hoe lang de ventilator blijft draaien? Je wilt natuurlijk voorkomen dat de ventilator de accu leegtrekt. Is er een veiligheidsmechanisme dat de ventilator maar een aantal minuten blijft draaien?

  • Turbootje

    Op het moment dat je de motor hebt uitgezet sloeg toevallig de ventilator aan, dat kan.

    Ook omdat het water dan niet meer rondgepompt word in het systeem (waterpomp) kan de temperatuur nog even snel iets oplopen zodat de ventilator nog even aan slaat na het uitzetten van de motor.

    De ventilator draaid dan nooit zo lang meer door (hooguit een paar minuten), totdat de koeltemperatuur weer onder de maximale waarde komt, dus een lege accu zal je daar echt niet aan over houden.

    De koelventilator is natuurlijk wel gezekerd tegen kortsluiting, maar verder niet zover ik weet en loopt dus ook gewoon zonder contact door.

    Turbootje :)-D

  • Barrabas

    Staat ook op het plaatje vooraan rechts (Duster) onder de motorkap dat de ventilator bij stilstaande motor kan draaien.En je daar je handen moet weghouden.In de winter bij min 10 C zal dat wel niet zo vlug gebeuren.:)

  • LED-Lightning

    Is volstrekt normaal zoals anderen hier ook al aangeven. De motor was kennelijk dusdanig warm dat koeling nog nodig was. Naar mijn weten doet iedere auto dit indien nodig (althans, iedere auto die ik tot nu toe heb gehad deed dat in de zomer af en toe wel eens), dus niets om je ongerust over te maken.

  • frans5

    Hoi Marcel, zoals de andere mensen al aangaven is dat een normaal verschijnsel als de auto is uitgerust met een zgn zelfdenkende koelfan.

    Vroeger was een auto meestal voorzien van een vaste koelfan die idd alleen draaide als de motor ook draaide.

    De verbetering van deze “zelfdenkende” fan is dat het koelwater sneller op temperatuur is ( eerder warme lucht s'winters) en het koelwater na het stilzetten van de motor nog even gekoeld word tot normale temperatuur.

    Zou het voorkomen dat je na een rit wanneer het koelwatertemperatuur hoog staat, en je de motor stilzet en toch geen aanjager hoort, dan moet je beter ff de garage laten controleren of de gever die het aanstuurt nog wel goed is.

  • stitch0709

    het fenomeen van de zelfdenkende fan was mij bekend. Wat mij gedurende de vakantie bij filerijden opviel was dat alvorens de fan aanslaat , ALLE balkjes van de temperatuurmeter oplichten en dat na aanslaan fan het ongeveer 15 sec duurde, voordat ze weer naar 4 terugzakten.

    Wel ff schrikken.

  • Barrabas

    Ja dat is ff schrikken, maar voor ons een opluchting dat je het hebt getest,waarvoor algemene dank om het te vermelden.

    Niet direct panikeren dus.:)

  • Eddi

    Heb het met mijn Duster ook al verschillende malen voorgehad met koude of warme motor maakt niet uit, is terug naar de garage geweest en daar hebben ze de airco nagekeken en bijgevuld en sindsdien niet meer voorgehad .

  • stitch0709

    ok i ets om mee tenemen als hij naar garage gaat, zie niet zo een twee drie wat het met airco te maken kan hebben. stond nl niet aan.

    maar zal het ze in ieder geval voorleggen.

    je weet maar nooit.

  • Jubbels

    Dan heeft dit waarschijnlijk te maken gehad met de ventilator van de airco en niet de ventilator van de koelvloeistof.