@ Frits
De koppeling kan wel een auto leven mee als je er goed mee om gaat.
Maar 150.000 km is niet slecht voor een koppelingsplaat.
Betreft het een benzine of een diesel uitvoering
Echter heb je met meer onderdelen te maken, zoals een druklager en een drukgroep (diafragma)
Dit noemen ze ook wel in totaliteit een koppelingsset.
De koppelingsplaat is aan beide kanten bekleed met een soort voering, welke door het telkens optrekken aan slijtage onderhevig is.
Ook een drukgroep waar een soort van diafragma in zit kan spontaan scheuren door zgn metaal moeheid zodat de koppelingspedaal plots heel licht gaat en de auto bijna of geheel niet meer op gang komt.
Het druklager, daar druk je de diafragma mee in als je de koppeling in trapt. Aangezien dit een lager is kan deze dus ook herrie gaan maken en op den duur zelfs vastlopen.
Het koppelingspedaal werkt bij de Dacia hydraulisch met een 2 tal cilindertjes “gever” en “nemer” de ene cilinder geeft dus de vloeistof aan de ander bij het intrappen van de koppeling, daarmee word dus de zgn ontkoppeling totstand gebracht tussen de versnelingsbak (aandrijflijn) en de motor. Ookdeze kunnen stuk gaan en/of gaan lekken.
Dus zie het het als een distributieriem, deze is bij een bepaalde km stand of na een aantal jaren ook aan vervanging toe.
Het kostenplaatje aan onderdelen voor een koppelingsset bij een automaterialenzaak zal zo tussen de € 150 en € 200,= liggen schat ik ( mede afhankelijk of je een benzine of een diesel uitvoering hebt)
Wat de dealer er voor gaat rekenen dat kan je in een ander draadje misschien wel ergens terug vinden.
Sterkte met je Dacia en de reparatieprijs uiteraard
Turbootje -D