Koppeling

• Frits

Afgelopen donderdag is helaas de koppeling van mijn MCV uit 2008 met 142000 km op de teller overleden.

Heb mij laten vertellen dat die zo rond de 150000 kan gebeuren.

Zijn hier meer ervaringen mee?

Kosten nog niet bekend maar zal wel tegenvallen.

Frits

• Turbootje

@ Frits

De koppeling kan wel een auto leven mee als je er goed mee om gaat.

Maar 150.000 km is niet slecht voor een koppelingsplaat.

Betreft het een benzine of een diesel uitvoering

Echter heb je met meer onderdelen te maken, zoals een druklager en een drukgroep (diafragma)

Dit noemen ze ook wel in totaliteit een koppelingsset.

De koppelingsplaat is aan beide kanten bekleed met een soort voering, welke door het telkens optrekken aan slijtage onderhevig is.

Ook een drukgroep waar een soort van diafragma in zit kan spontaan scheuren door zgn metaal moeheid zodat de koppelingspedaal plots heel licht gaat en de auto bijna of geheel niet meer op gang komt.

Het druklager, daar druk je de diafragma mee in als je de koppeling in trapt. Aangezien dit een lager is kan deze dus ook herrie gaan maken en op den duur zelfs vastlopen.

Het koppelingspedaal werkt bij de Dacia hydraulisch met een 2 tal cilindertjes “gever” en “nemer” de ene cilinder geeft dus de vloeistof aan de ander bij het intrappen van de koppeling, daarmee word dus de zgn ontkoppeling totstand gebracht tussen de versnelingsbak (aandrijflijn) en de motor. Ookdeze kunnen stuk gaan en/of gaan lekken.

Dus zie het het als een distributieriem, deze is bij een bepaalde km stand of na een aantal jaren ook aan vervanging toe.

Het kostenplaatje aan onderdelen voor een koppelingsset bij een automaterialenzaak zal zo tussen de € 150 en € 200,= liggen schat ik ( mede afhankelijk of je een benzine of een diesel uitvoering hebt)

Wat de dealer er voor gaat rekenen dat kan je in een ander draadje misschien wel ergens terug vinden.

Sterkte met je Dacia en de reparatieprijs uiteraard

Turbootje :)-D

• Hans

Frits Schreef:

——————————————————-

> Afgelopen donderdag is helaas de koppeling van

> mijn MCV uit 2008 met 142000 km op de teller

> overleden.

> Heb mij laten vertellen dat die zo rond de 150000

> kan gebeuren.

> Zijn hier meer ervaringen mee?

> Kosten nog niet bekend maar zal wel tegenvallen.

>

> Frits

Mijn MCV is van juni 2008 met ongeveer 130000 km op de teller. Merk nog niets van naderend onheil. Maar wat versta jij precies onder “de koppeling”? De hele tandwielenbak of gedonder met het koppelingspedaal?

Hans

• Frits

Het blijkt dat de nemer (cilinder aan de motor kant) is lekgeraakt.

Hierdoor zijn de koppelingsplaten onder de olie komen te zitten.

Voor de reparatie moet dus de gehele versnellingsbak worden gedemonteerd en worden gelijk alle onderdelen die te maken hebben met de koppeling vervangen.

Kosten overzicht zal ik nog wel posten.

Volgens de garage de eerste Dacia waarbij dit is gebeurd.

De gever (cilinder aan de kant van het koppelingspedaal) is ook al eens gewisseld omdat hij lekte.

Dit viel toen nog onder garantie.

Frits

• Turbootje

Dan zou in principe je remvloeistof controle lampje al eens gebrand moeten hebben tussendoor, en is er ook remvloeistof bijgevuld als er lekkage aan de cilnder zou zijn.

En dat door deze cilinder de koppelingsplaat vet word van rem/koppelingsvloeistof lijkt mij dan ook niet helemaal logisch, omdat deze cilinder zo ver ik weet buiten op het vliegwielhuis is gemonteerd. Dus de vloeistof komt dan niet bij de koppelingsplaat als het goed is. Volgens het werkplaats handboek is het bij Dacia overigens wel gebruikelijk dat de cilinders ook vervangen worden bij de koppelings wissel. Maar hoe het ook zij, je zult er toch aan moeten geloven als je verder wilt rijden met je Dacia.

Veel sterkte ermee en hopelijk tref je een goede dealer welke ook nog een beetje schappelijk is met z'n service en zijn prijzen.

Turbootje