Niet ontvouwde airbags na frontale contact

  • Berend pech

    14 sept jl hadden we een aanrijding in Sachsenberg (Dld)waarbij wij met onze voorkant tegen de zijkant van een mercedes 190 aanknalden. Aangezien we de veiligheidsriemen om handen zijn we niet door de voorruit gesmakt. Want de airbags die zowel bij de bestuurder als bij de passagier moesten open gaan blijven netjes op de plaats. Nu vertelde de sleepdienst(ADAC)me al dat de auto totaalschade zou hebben/totallos. Gril na achter, radiateur kapot,moterkap uit de plooi, al het lampwerk eruit dan moet men toch aannemen dat de airbags toch een een nekblessure zou voorkomen. Niet dus. Heeft iemand een dergelijke ervaring. Is het te overwegen om Dacia hier over aan te spreken?

  • Cees de Bree

    Dit is natuurlijk materiaal om te laten onderzoeken voor Dacia maar toch kan het logisch verklaarbaar zijn waarom dit niet gebeurd is. De regeleenheid kan de beslissing bijvoorbeeld gebaseerd hebben op het feit dat de aanrijding te hard was of onder een bepaalde hoek en de ontsteking van de airbags zou resulteren in meer letsel. Natuurlijk dient dit onderzocht te worden maar soms kan het inderdaad beter zijn om airbags of gordelspanners niet aan te sturen ipv op het verkeerde moment aan te sturen. Begrijp mij niet verkeerd. natuurlijk begrijp ik je frustratie. Ik wil ook niet Dacia in bescherming nemen maar alleen laten weten dat je geen conclusies mag trekken zonder dat het degelijk onderzocht is. Wie weet geeft Dacia Nederland volle medewerking aan een onderzoek. De regeleenheid dient de aanrijding wel geregistreerd te hebben. Dan zal de regeleenheid de gegevens van de aanrijding ook wel opgeslagen hebben waarmee misschien een simulatie gemaakt kan worden.

    succes, Cees

  • Avaka

    Als je je veiligheids riem niet draagt zal een airbag niet kunnen voorkomen dat je door het raam vliegt.

    Je primaire veiligheid is het dragen van de riem. Je secundaire veiligheid is de airbag. Die kan voorkomen dat je met je gezicht op het stuur slaat.

    Verder heeft Cees de Bree het perfect verwoord.

  • mcvjournaal

    Het verhaal vertelt helaas niet met welke snelheid (kracht) de botsing plaats vond.

    Bij een botsing wordt de botsenergie geabsorbeerd door de vervormbare voorkant van de Dacia, pas als de energie wordt doorgegeven aan de kooiconstructie zullen de airbags “af” gaan.

    Het zou in therorie kunnen (bij oudere auto's) dat de airbags niet meer werken, maar dat ze het beiden niet doen, dat lijkt me wel erg toevallig.

    Een compleet artikel over de werking van de airbags vind je hier: http://mcvjournaal.punt.nl/index.php?r=1&id=478426

    Herke

    http://mcvjournaal.punt.nl/