trekkracht dacia sandero 1.4

  • rick

    hallo

    wie heeft ervaring met een dacia sandero 1.4 laureate op g-3 ,ik ben nu maand of 3 in bezit van de auto en de trekkracht houdt niet echt over vind ik ,heb helemaal niks over ,mijn vraag is dat ook jullie ervaring of is er misschien iets niet in orde ?

    m.vr.gr rick

  • Mark

    Het vermogen, wat sommige ook zeggen, op lpg is inderdaat wat minder.

    Maar bij normaal gebruik/rijden mag dit amper of niet merkbaar zijn.

    Als je een caravan gaat trekken zoals ik kan het wel merkbaar zijn, maar dan nog heb ik ruim genoeg pk'tjes over om op vlakke weg gewoon in 5de te blijven rijden op gas.

  • Sjaak

    Dat van die trekkracht wist ik al toen ik de auto kocht, 75 PK bij iets over de 1100 kilo laat weinig ruimte over tot snelheidsescapades.

    Maar …. dat weet je toch ook als je de auto koopt? Die van mij haalde nog wel 158 netto-kilometers op de TOMTOM, het gemiddelde van voor en tegen de wind.

    Een verbruik van 1/12 op LPG vind ik daarentegen ook weer heel mooi, dus voor 5 eurocent per kilometer rijd ik comfortabel rond.

    Zoals vele dingen in het leven: het draait om keuzes maken.

    Sjaak

  • Gerard59

    Als een 1.6 benzine motor van Renault een koppel heeft van 148 nm dan zal dat van de 1.4 een stuk lager liggen, denk ik. Dat zijn koppels waar je geen blaasmonster van kan verwachten. Het is wat Sjaak schrijft.

    Je kunt er wel iets aan doen. Google eens op motor tuning. Ik denk dat je met deze motor toch snel zo'n 20% aan koppel en pk's kan winnen door chiptuning. Kijk b.v. eens bij ATM in Eembrugge. De programmeur past jouw motor aan, zoals jij dat wenst of komt er dicht in de buurt.

    succes

  • snotneus

    Sjaak Schreef:

    ——————————————————-

    > Dat van die trekkracht wist ik al toen ik de auto

    > kocht, 75 PK bij iets over de 1100 kilo laat

    > weinig ruimte over tot snelheidsescapades.

    >

    > Maar …. dat weet je toch ook als je de auto

    > koopt? Die van mij haalde nog wel 158

    > netto-kilometers op de TOMTOM, het gemiddelde van

    > voor en tegen de wind.

    >

    > Een verbruik van 1/12 op LPG vind ik daarentegen

    > ook weer heel mooi, dus voor 5 eurocent per

    > kilometer rijd ik comfortabel rond.

    >

    > Zoals vele dingen in het leven: het draait om

    > keuzes maken.

    >

    > Sjaak

    Klopt Sjaak, nu een MCV 1.6-16V. Een bewuste keuze om iets meer onder de kap te hebben. Rijdt heerlijk, maar aan de pomp mis ik mijn oude autotje met 1.4-8V 68pk.

    Tja, dat is een keuze.

    Ben wel heel tevreden, want ik verplaats meest van de tijd veel lucht, en dat weegt gelukkig niets. Dus lekker ruim en nog een beetje meekomen in het verkeer.

  • RichardMCV

    20% is wel erg optimistisch gesteld voor een benzinemotor. Voordat ik mijn MCV heb laten chiptunen (1.6 16V)

    werd mij door diverse tuners aangegeven dat ongeveer 10% haalbaar is zonder schade aan de motor aan te brengen.

    Mijn MCV is van 105 naar 112 PK gegaan met nagenoeg hetzelfde aantal Nm.. Maar echter wel een verschil: de koppelkormme

    ligt veel vlakker waardoor er bij een lager toerental al meer kracht beschikbaar is.

    Meer hierover:

    chiptuning Dacia

    Groetjes,

    Richard, www.daciamodellen.nl

  • Gerard59

    Richard, 20% is niet zoveel hoor bij deze motor. Het is een laag afgestelde motor zoals die wordt geleverd en er zit weinig in. 20% is zo'n 30 nm meer koppel. Zou de motor uitkomen op 170 nm. Dat moet je met een 1.6 kunnen halen, lijkt mij.

    Ik moet erbij zeggen dat deze benzinemotor zeker niet mijn favoriet is. Wellicht betrouwbaar, maar erg onconfortabel.

    Wat jij hebt gewonnen is krap aan 7% aan pk's…….dat echt weinig hoor. Zeker als ze 10% beloven. Wellicht dat de chip niet veel te bieden heeft voor een programmeur.

  • vleutmans

    Je kan op de 1.4 ook een K&N open luchtfilter monteren type 57i. Ik ga ervan uit dat je dezelfde motor hebt als een logan 1.4 MPI ?

    http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=57-0356

    Ik heb dit luchtfilter ongeveer 60.000 km in gebruik en voel wat meer koppel en betere response op het gaspedaal.

    P.S. ik heb een dacia logan 1.4 MPI op LPG (G3), nu 167.000 op de teller inmiddels.

  • LED-Lightning

    Feit is dat bij een ongeblazen motor niet zo gek veel te winnen is met tuning. Er is wel verbetering, maar heel veel is het niet. Echter, zodra je dit toepast bij een motor met turbo, wordt het een heel ander verhaal. Dan is 30 procent vermogenswinst ineens heel eenvoudig mogelijk.

  • thei

    Voor je aan chiptunning,open luchtfilters en evt kleinere banden denkt zou ik eerst eens bij een gasboer langsgaan en de gasinstallatie goed laten afstellen(gasdruk) de renaultdealer heeft veel weiniger ervaring mee dan de gasboer.

    Een hele goede,niet te duur en wereld beroemd in Nederland is http://www.verdampere.nl/ je kunt Kees ook eerst vragen op het forum gedeelte of via zijn infomail.