bandenspanning winterbanden

• Delfosso

Hoi,

Dit weekend mijn zomerbanden Continental 185/65R15 omgewisseld voor Goodyear 195/65R15 winterbanden. Welke bandenspanning moet ik nu aanhouden? Normaal heb ik voor 2,0 en achter 2,2

De band maakt nu een licht kloppend geluid tussen de 50 en 60km. Banden zijn gebalanceerd maar misschien heeft dit met de spanning te maken?

• DerRudy

Winterbanden hebben nomaal gesproken een iets (0,2 BAR) hogere banden spanning nodig dan de voorgeschreven bandenspanning voor de zomerbanden.

Maar ik blijf het een heeeele vreemde zaak vinden dat de Dusters zo,n lage voorgeschreven bandenspanning hebben, maar dat is een ander verhaal.

mgr

Ruud

• HenkM

Klopt Rudy. Ik vond de standaard 2,0 ook aan de lage kant. Rij nu op zomerbanden op 2.2 / 2.3 en op de winterbanden 2.4 / 2.5 bar.

• gregor

als goed is staat het op de band wat er in moet psi heet dat dan staat ook in de schaal verdeling bij bar

• Morris

@Delfosso

Ik zie dat je een maatje grotere banden hebt laten monteren. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn maar houdt er wel rekening mee dat je snelheidsmeter hierdoor afwijkt. Check de aanwijzing van de snelheidsmeter adhv je TomTom. Het is zonde als je weer post krijgt van het crimi..ele incassobureau uit Leeuwarden:P

• Barrabas

Dacht dat die 185 en 195 de breedte was,of is het een verhouding?

• Delfosso

Hoi,

heb de banden wat harder opgepomt en nu is geluid wat minder geworden. Valt me wel op dat je meer afrolgeluid hebt maar dat hoort misschien bij het type band. Ik zie overigens geen aanbevolen spanning op de band staan zoals Gregor aangeeft

Heb geen afwijking op de teller omdat 195 de breedte van de band is. De hoogte is gelijk namelijk 65

• HenkM

Die 65 geeft aan dat de hoogte 65% van de breedte is. De diameter is dus groter en je snelheidsmeter zal wat minder aangeven (2%).

Klik hier om na te rekenen: KLIkKERDEKLIK

• Delfosso

Dank, gelukkig is het verschil van 2% te verwaarlozen. Toen ik de banden naast elkaar had was er geen enkel verschil waarneembaar dat de Goodyear meer omtrek zou hebben.

De teller heeft ook een lichte afwijking naar beneden dus dat wordt nu weer beetje rechtgetrokken :-)

• HenkM

Klopt, je gaat bij de Duster van ca. 5% naar ca. 3% afwijking.