accu

  • Judo

    Goedendag,

    Na 2 jaar en 2 maanden wilde mijn Dacia niet starten.

    Na onderzoek bleek de accu defect (inwendige sluiting) dus een nieuwe aanschaffen (100 euro).

    Ik vind de levensduur van deze accu erg laag.

    Wat is jullie ervaring?

    Groeten.

  • Turbootje

    Ik heb 3 jaar gereden met mijn MCV 1.5 cDi en geen problemen met de accu gehad.

    Dus wellicht heb jij een zogenaamde maandagmorgen accu getroffen.

    Of je spanningsregelaar is niet helemaal toppie, heb je toevallig ook veel lampen stuk gehad met je Dacia?

    gr Turbootje

  • adriaan van hoorn

    Accu na twee jaar al kapot, zou langer moeten meegaan. Een coulance oplossing zou op zijn plaats moeten zijn, bijvoorbeeld extra korting. Maar het blijft een geval van pech hebben……………. Ook andere merken gaan hier niet zo coulant mee om, KIA bijvoorbeeld roept zelfs 7 jaar garantie, maar de kleine letters lieger er niet om.

  • HenkM

    MCV na 3 jaar geen probleem. Bij de Laguna (in het verleden) echter de accu na 1 jaar defect en onder garantie vervangen.

  • Avaka

    Vorig jaar november accu kapot. MCV 2 en een half jaar oud. Accu is onder garantie vervangen.

  • oscar54

    Rij probleemloos al zo'n 4 jaar met mijn MCV 1.6 16v 7 persoons Laureate. (tu)

    Veel stadsritten. Nog nooit last gehad met accu.

    Oscar.

  • jack

    Ik had voor deze Sandero een Opel Agila en die had na 9 jaar en 90000km nog steeds de 1e acuu.

    Dutse degelijkheid………….wir leben autos

  • Vinnie

    Mijn vader kart rond met een Renault Express 1.2 van 14 jaar oud en 300.000km ver. Accu is origineel :-)

  • Ben58

    Je hebt bij een Dacia altijd minimaal 3 jaar garantie ook op de accu en als je garantie bijgekocht hebt zelfs langer!

    Een moderne accu in een moderne auto gaat zo'n 5 jaar mee.

    Groetjes,

    Ben

  • EricNL

    Accu's zijn nou echt van die dingen waarover je echt niets kan zeggen. De ene houd het 8 of 9 jaar uit zonder problemen. De andere kan al binnen 2 weken stuk zijn. De inwendige weerstand van een accu verandert door de tijd. Het is een soort slijtage. De inwendige weerstand is niet te meten maar wel te berekenen. Sommige accutesters kunnen deze berekening uitvoeren en je accu als slecht beoordelen terwijl er geen problemen mee zijn. Toch is zo'n meting/berekening meestal wel betrouwbaar. De accutester kijkt naar de spanningsval bij het inschakelen van een verbruiker met een vast verbruik. Ja, iedere accu krijgt nou eenmaal een ander leven en de inwendige stand van zaken kan ook al vanaf de fabriek verschillen.

    Verschillen kunnen grote invloed hebben zoals:

    - staat je auto droog?

    - staat je auto in de kou?

    - moet je vaak starten voor korte ritten of weinig voor lange ritten?

    - heb je weleens last van piekspanningen?

    - heb je veel verbruikers?

    etc etc zo kan je nog wel een A4-tje vol schrijven met dingen die er niet toe lijken.

    In het garantieboekje staat iets als dat alle defecten of gebreken door een Dacia werkplaats beoordeeld worden op of het al dan niet als garantie wordt afgehandeld. Daarmee heeft Dacia Nederland een grote fout begaan. Ik zie hier maar al te vaak dat Dacia-rijders niet gelijk behandeld worden bij de verschillende dealers. Ook onder klanten van dezelfde dealer lijken grote verschillen te bestaan. In mijn ogen is dit discriminatie.

    Garantiegevallen betalen niet zo goed zoals ik al in een ander draadje schreef. De accu wordt niet verkocht maar voor garantie wordt deze aangeleverd en daar zit dan dus geen winst marge op. Het uurloon dat de garantieafdeling betaald ligt ver onder dat wat gewone klanten betalen. 2 punten dus waarop de dealer minder/geen geld in zijn zak steekt. Door te proberen om de klant te laten betalen voor de accu en arbeid voor het erin zetten levert dat meer op. De accu wordt met marge verkocht en het uurloon wordt ook op het normale tarief betaald. Er vanuit gaande dat de dealer niet achteraf probeert de accu en de arbeid te claimen bij de garantieafdeling (dan zou het dubbel betaald worden) is het natuurlijk slim om te proberen de klant te laten betalen. Trapt een klant daarin, dan is dat snel verdiend. En op dit moment zijn er klanten in overvloed, soms sta je in de rij en voel je je ongemakkelijk met mensen in de buurt die kunnen meeluisteren.

    Ik voel mijzelf boos omdat dit natuurlijk niet kan he. 3 Jaar garantie is 3 jaar en natuurlijk mag je van een accu verwachten dat die langer mee gaat dan die termijn tenzij je hem opzettelijk kortsluit ofzo. Een accu vervangen heeft niets met onderhoud te maken. Kosten aan onderhoud vallen meestal niet onder garantie. Daarmee zouden ze je ook nog weg kunnen sturen. Kortom, ik begrijp dat het niet om honderden euro's gaat. Ik raad je aan de dealer eerst en pas later Dacia Nederland aan te schrijven en te melden hoe je ervaring bij je dealer verliep. Natuurlijk ook zeggen dat je je geld terug wilt. Persoonlijk heb ik de ervaring dat Dacia Nederland zich schuilt achter de mening van de dealer, ook als die geen verstand van zaken heeft of de klant probeert uit te kleden. Je staat in je recht, laat je dus niet afschepen.

    Zijn er meer mensen die grote verschillen ervaren tussen wat dealers wel of niet bereid zijn te doen voor hun klanten?

    Een paar jaar geleden onstond een slechtere economische tijd. De “crisis” waar iedereen het steeds over heeft is voor een groot deel gebaseerd op consumentenuitgaven die uit blijven. Misschien nog mensen die de tijd herrinneren dat dealers bij bosjes failliet verklaard of overgenomen werden. De dealers hebben hun klanten hard nodig, maar lijken dat niet te begrijpen. Een paar jaar geleden waren de werkplaatsen vrijwel overal leeg en had je iets dan kon je direct langskomen. Nu moet je vaak toch wel een weekje wachten of langer. Dat zijn goede tekens want er is weer werk. Toch lijkt het er steeds meer op dat dealers in het “nu” leven en vergeten zijn dat het allemaal ook weer kan omslaan naar eenzelfde situatie zoals een paar jaar terug. Overduidelijk is dat er garagebedrijven in overvloed zijn en de sector kan verwachten dat de garage-sector in de nabije toekomst weer in zwaar weer komt en flink uitgedund zal worden. Hopelijk zullen de rotte appels daardoor verdwijnen. Ik zie het als een zeepbel die al bijna op knappen staat. Daarom zou je toch zeggen dat een goede verhouding met klanten voor garages op de eerste plaats komt. Klanten met positieve ervaringen kunnen een dealer vaak wel door zo'n crisis slepen.

    Helaas lijkt het er steeds meer op dat vele dealers, maar ook klanten, beschikken over een te kort geheugen.