remlichten

• remcora

daar gaat hij weer. Wederom mijn linkerremlicht defect. Nummer 6 in een jaar. Een paar maanden geleden is de fitting al vervangen, maar het blijft een terugkerend probleem. Kent iemand dit verschijnsel? Overigens doet de dealer er erg soepel over, ook na 3 jaar.

• frans5

Hoi Remcora.

Ik weet niet wat voor Dacia je rijdt, maar het is idd wel vreemd dat je nu al 6 x je remlicht moest vervangen.

Wat is er precies te zien aan het kapotte lampje? is het wolframdraadje stuk of is het glasbolletje donker gebrand?

Je zou in ieder geval eens aan de dealer kunnen vragen of hij een lampje met een ondersteunend draadje onder je wolfram draadje zou kunnen proberen, deze zijn beter bestand tegen schokken e.d.

En anders zeker een ander merk lampje proberen, kan ook wel eens helpen, het lijkt wel of er een piekspanning optreedt, en heb je aan het remlicht rechts nooit geen probleem? laat ook de voltspanning maar eens doormeten als je op de rem trapt , dan weet je zeker hoeveel deze voltage bedraagt.

Succes!!

• Turbootje

Hier zijn diverse theorieën mogelijk volgens mijn ervaringen en denkwijze.

1e Toeval (maar gelet op het feit dat het de 6e gloeilamp al is zou je dit kunnen vergeten)

2e Door trillingen in de gloeidraad van de lamp bij het dicht doen van het linker achterdeurtje , door speling op scharnieren b.v.

(word immers het meest gebruikt t.o.v. de beide deurtjes)

3e Een slecht contact naar de lamp waardoor er veel spannings wisselingen kunnen ontstaan, (dus de gloeidraad kan sneller stuk gaan)

4e Door een of andere schakeling een piekspanning op de draad naar het bewuste achterlicht ?? (zeer onwaarschijnlijk lijkt mij)

5e Spanningsregelaar van de dynamo te hoog afgeregeld (maar dan zouden ook de andere electrische gebruikers problemen moeten hebben)

6e Wellicht kan je ook eens een keer ander merk lamp monteren,( want ik neem aan dat dezelfde dealer telkens de lamp heeft vervangen misschien wel met een B-merk of zo)

7e Je remt te veel ( maar dan zou het andere remlicht ook moeten bezwijken :D )

Het laatste puntje was dus als grapje bedoeld.

Maar wellicht heeft iemand anders ook nog ideeën of suggesties die ik even niet zo snel hier heb kunnen bedenken (:P)

Succes met de oplossing

Ik ben zeer benieuwd.

Groet Turbootje :)-D

• remcora

allereerst bedankt voor alle suggesties. Ik zal vrijdag de dealer even op het prikbord attenderen. Het zijn in ieder geval verschillende merken lampen, zowel goedkope als merklampen en…als aanhanger van het nieuwe rijden rem ik behoorlijk weinig. Overigens is het gewone achterlicht nog nooit kapot geweest. ik zal vrijdag vragen wat de oorzaak is en zet dit op het prikbord. Groet Remco

• Gerard59

Ja, dit zijn vreemde storingen. Bij de Citroën C3 van mijn dochter gaan elk kwartaal de koplampen er aan. Dure lampen van Philips geven ook de geest. Nu haal ik voor haar de lampen bij Action en dat drukt de prijs. Ik heb de spanning gemeten bij draaiende motor en die is keurig rond de 13 volt. De laadspanning op de accu is rond de 14 volt. Dat zijn goede waarden. Het is raadselachtig waarom precies deze lampen stuk gaan en de rest van de auto goed functioneerd.

Als je toch blijft denken in piekspanningen, hoewel ik daar de logica niet van zie, dan zijn er speciale weerstanden in de handel, die de spanning verlagen. Je lampen geven dan iets minder licht.

Auto-elektronica bezorgt je soms kopzorgen :S

• remcora

bij de garage geweest. Er bleken stekkerstoringen te zijn. Deze zijn hersteld en het probleem moet nu opgelost zijn. Goede service, ook na afloop van de garantietermijn.

Het lampje was dus nog goed. Mogelijk zijn er dus vaker goede lampjes vervangen.

• Turbootje

Fijn dat het probleem nu na 6 lampjes is opgelost, ha ha

Succes ermee.

gr Turbootje