195/65 r 15 banden

• Logan MCV

Hallo allemaal,

Even een vraagje: Op een Dacia Logan zit (in NL) standaard 185/65 r15 banden. Nu heb ik nieuwe banden nodig en ik dacht eraan om een andere maat te nemen, namelijk 195/65 r15. De bandenmaat heeft wat voordelen:

- beter verkijgbaar (meer standaardmaat) en daardoor vaker in aanbieding

- grotere band (hogere wang) en daardoor 1. geeft snelheidsmeter minder te veel aan en 2. auto maakt minder toeren en 3. hogere wang geeft iets meer comfort

- bredere band iets meer koersstabiliteit.

Vraag nu: past deze band ook. Achter is volgens mij geen probleem, maar voor zit de veerpoot best wel dichtbij.

Ik hoor het graag van mensen die het weten en/of het al gedaan hebben.

grt David

• HenkM

Geen enkel probleem, heb ze er zelf ook onder gehad (Michelin Energy Saver). T.o.v. de originele banden een verademing.

• Morris

In het algemeen staat in het instructieboekje de maximale maat van de band die in combinatie met de geleverde cq standaard velg mag worden gemonteerd.

• G.Oosting

Hoezo moeilijk verkrijgbaar? Heb zojuist de Uniroyal rain expert besteld voor 52,50 euro per band. (aanbieding bij popgom.nl).

Deze band is als beste getest door de ANWB.

Incl. montage door euromaster betaal ik totaal 279,20 euro.

De maat is 185/65 15 T 88.

• HenkM

Op het net is die maat redelijk verkrijgbaar. De meeste bandenboeren hebben de 185-ers niet op voorraad, de 195-ers hebben ze allemaal “op de plank” liggen.

• Frank

Hoi David,

Ik heb vanaf 2008 al winterbanden in 195/655/15 eronder liggen (in de winter) en sinds dit voorjaar ook zomerbanden in de grotere maat.

Vooralsnog geen enkel probleem gehad. Wel zag ik dat de sneeuwkettingen wat dichterbij alles komen, maar het past nog steeds prima.

Voor de volledigheid: heb al meer dan 90.000 km gereden (waarvan verwacht ik meer dan 50k met 195/65/15) in de Dacia Logan MCV 1.6 16v op LPG.

Ik heb ervoor gekozen omdat ik de winterbanden nog had liggen (waren net nieuw voor de vorige auto gekocht), maar eenmaal eronder vind ik ze fijn rijden, minder afwijking op km teller en het staat vind ik ook beter onder de auto.

Groet,

Frank

• Morris

David,

Je maakt m.b.t. punt 3 een denkfout voor wat betreft het comfort, ook al neemt de wanghoogte met 5 mm toe. Hoe breder men een band maakt, hoe minder comfort. Niet dat er veel verschil zal zijn, maar het comfort zal niet toenemen.

Hoe komt dit? Doordat de bandbreedte toeneemt, moet men de wangen stijver maken om de dwarskrachten goed op te kunnen vangen. Een bredere band zal dus stugger zijn dan een minder hoge band.