temperatuurmeter

  • toine60

    Vanavond viel het mij op tijdens een rit van Utrecht naar Bergen op Zoom dat de temperatuurmeter niet meer hoger komt dan 2 streepjes. Wie heeft hier ook eens last van gehad en wat was de oorzaak? Ik weet uit ervaring dat het kan liggen aan een defecte thermostaat, maar bij 30000 km is dat wel erg snel. Het gaat om een MCV 16 MPI van 2,5 jaar oud.

  • Rob Janssen

    Bij onze 3 maanden oude MCV 1.6mpi komt momenteel de temperatuurmeter ook maar zelden boven de twee streepjes. De temperatuur staat dan even op 4 streepjes om dan weer terug te gaan naar 2. Alleen op lange ritten blijft de temperatuur stabiel op 4 streepjes. Dit fenomeen zag ik ook toen het buiten warmer was. Eerst een paar keer flipperen tussen 2 en 4 streepjes, en dan pas stabiel op 4 streepjes.

    Het lijkt erop dat het 3e en 4e streepje er bij komen net voordat de thermostaat open gaat.

    Verbruik is stabiel op 1:13,3

    Rob

  • Avaka

    De sensor voelt zich niet lekker. Even naar de dokter dus. (Dealer)

  • DerRudy

    Dit fenomeen is eerder (ruim 1 jaar geleden) uitvoerig beschreven, maar het vreemde is dat het hele onderwerp lijkt verdwenen te zijn (hmm: daar kom ik op terug).

    Als het onderwerp echt verdwenen is, ben ik NOT AMUSED………………

    Kees had zijn MCV (een 1.6 MPI) uit de garantie gereden (ouder dan drie jaar) en merkte dat de temperatuur meter opeens slechts twee streepjes aangaf en zelden (wat voorheen WEL normaal gedrag was) 4 streepjes.

    Hij had in eerste instantie zijn thermostaat vervangen maar dit gaf geen verbetering, doordat kees vlakbij mijn ouders woont en ik in het bezit ben van een diagnose apparaat hebben we op een zaterdag de zaak eens bekeken.

    Het viel Kees op dat zijn verbruik wat hoger was dan normaal en op het moment dat de er wel vier streepje zichtbaar werden de auto met een schokje ook wat beter doortrok.

    Het was ons snel duidelijk dat er geen echt defect was aan de temperatuur-opnemer (denk hierbij aan sluiting/onderbreking of contact problemen) maar simpel een opnemer die het ‘spoor’ bijster was (lees: opeens een onnauwkeurige weerstand ging doorgeven).

    Kees heeft toen bij een automaterialen zaak de opnemer gehaald (ca € 35,-) en bij een koude motor (om de handjes niet te verbranden) deze vervangen en viola ‘job done’.

    Weer keurig (zoals vanouds) 4 streepjes; een motor die beter oppakt en een duidelijk lager verbruik.

    Deze opnemers zijn vaak ook een reden tot APK-afkeur (te hoge CO2), de boordcomputer denkt namelijk dat de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is en gaat extra brandstof inspuiten.

    Het probleem is nu om je dealer te overtuigen dat er iets mis kan zijn met deze opnemer, want als ze het diagnose apparaat aansluiten zal deze GEEN foutcodes laten zien.

    Deze apparatuur gaat eigenlijk uit van twee situaties:

    Een onderbreking of een kortsluiting en daar is geen sprake van; de opnemer heeft opeens een afwijking die ver buiten zijn/haar toleranties ligt.

    Mgr

    Ruud

  • DerRudy

    Het gaat hier dus om de opnemer zoals (let op: slechts een voorbeeld, de motorcode geeft het juiste bestelnummer) in onderstaande link:

    http://www.daciashop.eu/dacia-logan-coolant-temperature-sensor-7700105087.html

    Zoals de afbeelding laat zien is dit een zg vervangingsprodukt dwz er kan niets aan afgesteld worden.

    @Rob Janssen:

    Een verbruik van 1 op 13,3 lijkt me toch een beetje aan de hoge kant (voor een 1.6 MPI), ik rij zelf een MCV 1.6 16V op LPG en als Opa geen haast heeft zijn dat getallen die ik op LPG ook wel haal (Opa doet het tegenwoordig heeeeel rustig aan).(:D

    mgr

    Ruud

  • Macia

    Hallo DerRudy,

    Wij rijden ook een dacia 1.6 16v (april 2010), maar halen echt niet de hier genoemde vebruiken (1:13,3).

    Ik dacht dat dit voor al werd veroorzaakt door ons rijgedrag, maar afgelopen weekend viel het verbruik mij eigenlijk een beetje tegen op een redelijke normale rit:

    400 km waarvan 320 km snelweg (ongeveer 125km/uur) en 80 km binnenweg (ongeveer 90 km/uur).

    Het verbruik: 1 liter op 10,5 km.

    Kan dit ook worden veroorzaakt door een defecte opnemer?? Ik heb wel gewoon 4 streepjes.

    Extra hoge verbruiken scoor ik bij ritjes

    Een maand alleen maar stadsritjes. Verbruik : 1 op 9

    Beetje doorgereden in Duitsland met 130-140 km/uur. Verbruik : 1 op 9,7

  • Dacioot

    DerRudy Schreef:

    ——————————————————-

    > Dit fenomeen is eerder (ruim 1 jaar geleden) uitvoerig beschreven, maar het vreemde is dat het

    > hele onderwerp lijkt verdwenen te zijn (hmm: daar kom ik op terug).

    > Als het onderwerp echt verdwenen is, ben ik NOT AMUSED………………

    Hoi Ruud, ik kan nog wel wat vinden: hier, hier en hier. Gelukkig toch een goed archief, zo'n forum!

    groeten, Kees.

  • DerRudy

    @Macia,

    Let op het verhaal van de temperatuurmeter heeft betrekking op de 1.6 MPI, die is een stuk zuiniger dan de 1.6 16V uitvoering.

    Ik rij op de snelweg 100 KM/UUR (dus op de navigatie 95 KM/UUR), voor de rest houdt Opa zich keurig aan de maximale snelheden.

    Zie het maar als het fenomeen het zg nieuwe rijden, het is inderdaad zo dat hogere snelheden het verbruik explosief laat toenemen.

    Mgr.

    Ruud

  • DerRudy

    @Dacioot,

    Klopt die punten kon ik ook nog vinden: maar ik zie dat alle berichten (en onderwerpen) van Kees (let op: andere Kees dan jij) voor het gemak zijn verwijderd.

    Daar stonden namelijk een aantal items in die ik had beschreven die betrekking hadden op dit probleem.

    Maar gelukkig heeft Opa een groot hoofd en zat er nog wat in de ‘grijze massa’.

    mgr.

    Ruud

  • toine60

    Mijn verbruik bij de 16 MPI begon pas te zakken na 25000 km. Ik (voornamelijk mijn vrouw) rij nu gemiddeld 1:12.5. Ik moet wel zeggen dat ik zuiniger rijd dan mijn vrouw, ik haal op de snelweg 1:13.6 gemiddeld bij snelheden 110-120 GPS-snelheid