Dit fenomeen is eerder (ruim 1 jaar geleden) uitvoerig beschreven, maar het vreemde is dat het hele onderwerp lijkt verdwenen te zijn (hmm: daar kom ik op terug).
Als het onderwerp echt verdwenen is, ben ik NOT AMUSED………………
Kees had zijn MCV (een 1.6 MPI) uit de garantie gereden (ouder dan drie jaar) en merkte dat de temperatuur meter opeens slechts twee streepjes aangaf en zelden (wat voorheen WEL normaal gedrag was) 4 streepjes.
Hij had in eerste instantie zijn thermostaat vervangen maar dit gaf geen verbetering, doordat kees vlakbij mijn ouders woont en ik in het bezit ben van een diagnose apparaat hebben we op een zaterdag de zaak eens bekeken.
Het viel Kees op dat zijn verbruik wat hoger was dan normaal en op het moment dat de er wel vier streepje zichtbaar werden de auto met een schokje ook wat beter doortrok.
Het was ons snel duidelijk dat er geen echt defect was aan de temperatuur-opnemer (denk hierbij aan sluiting/onderbreking of contact problemen) maar simpel een opnemer die het ‘spoor’ bijster was (lees: opeens een onnauwkeurige weerstand ging doorgeven).
Kees heeft toen bij een automaterialen zaak de opnemer gehaald (ca € 35,-) en bij een koude motor (om de handjes niet te verbranden) deze vervangen en viola ‘job done’.
Weer keurig (zoals vanouds) 4 streepjes; een motor die beter oppakt en een duidelijk lager verbruik.
Deze opnemers zijn vaak ook een reden tot APK-afkeur (te hoge CO2), de boordcomputer denkt namelijk dat de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is en gaat extra brandstof inspuiten.
Het probleem is nu om je dealer te overtuigen dat er iets mis kan zijn met deze opnemer, want als ze het diagnose apparaat aansluiten zal deze GEEN foutcodes laten zien.
Deze apparatuur gaat eigenlijk uit van twee situaties:
Een onderbreking of een kortsluiting en daar is geen sprake van; de opnemer heeft opeens een afwijking die ver buiten zijn/haar toleranties ligt.
Mgr
Ruud