moeilijk om een proefrit te maken bij Dacia

• willem

proefrijden met een diesel is ook niet aan te raden, tenzij er aal een aantal km's op staat.

De eerste 2000 km is de trekkracht dramatisch laag, niet te vergelijken met een ingereden diesel.

• bvh079

De reden waarom je bij Dacia, en overigens bij alle dealers van alle merken, maar moeilijk met een diesel kunt gaan rijden, is omdat deze niet ingezet worden in de demo-vloot omdat deze sneller afschrijven en moeilijker te verkopen zijn.

• Gerard59

Hoi Turbootje, misschien vraag je je af waarom ik nog niets van mij heb laten horen. Het is nog steeds onmogelijk gebleken om via de dealer een proefrit te maken met een diesel. Kan ik jouw vriendelije aanbod natuurlijk aannemen, maar dat een proefrit niet lukt, zegt voor mij ook iets van een automerk. Ik ervaar het als een zeer slechte service.

Ik ben naar een ander merk gaan zoeken met de gedachte voor iets heel anders en liep eens binnen bij VW/Audi. Die garage had ook Scoda en zelfs volop keuze. Daar stond voor ongeveer dezelfde prijs als een Duster diesel ook een SUV en wel de Scoda Yeti.

Kon proefrijden wanneer, zo lang, zo vaak als ik maar wilde. Niet onbelangrijk: we kregen een betere prijs voor m'n Berlingo dan bij Renault/Dacia.

M'n vrouw en ik hebben een proefrit van een uur gemaakt, tjonge wat een auto. Echt geweldig. Heerlijke zetels die voor iedere lichaamslengte uitstekend zijn in te stellen. Mijn vrouw en ik schelen een koplengte, maar beiden konden prima achter het stuur zitten. Dat was bij de Duster minder. De Yeti zit als een warme jas. We hebben gereden met een 1.2 TSI benzinemotor..en een power… Wij gaan voor de caravan voor de 1.4 TSI en dat is echt een blaasbak met trekkracht. Wij geven weinig om luxe snufjes, dus dat scheelt al in prijs. Airco en verwarmde buitenspiegels vind ik genoeg en dat zit er allemaal op. Ben per saldo met de Yeti gunstiger uit dan met de Duster. Geen 4x4, maar wel degelijke auto zoals V.A.G. die kan leveren. VW/Audi-degelijkheid met standaard modern comfort.

Wij hebben Dacia dus achter ons gelaten…tja en dat omdat men bij Renault/Dacia geen enkele moeite doet om je als klant te krijgen.

Ik wil je ieder geval heel hartelijk bedanken voor jouw aanbod, want dat is iets wat niet veel mensen zullen doen.

Vriendelijke groet, Gerard

• Gerard59

Dat kan heel goed zijn, maar bij een auto als de Duster is er een groot gat tussen de 1.6 benzine en de 1.5 diesel ten aanzien van prestatie. Dat verschil moet je kunnen voelen. Bij VW/Audi/Scoda staat een hele vloot met testwagens. Niets is een probleem. Daar hou ik van. En laten we eerlijk zijn, Scoda is ook een relatief goedkope auto. Echter niet in z'n uitvoering en techniek.

Er zijn dus meer argumenten waarom ik van Dacia ben teruggekomen. Scoda gebruikt de modernste VW-techniek en kwaliteit en rijdt dus ook als een VW of Audi. Een degelijk onderstel waar ook de Golf Plus op staat met rondom schijfremmen. Vind ik nogal een verschil met de Duster, die nog rommelt met trommelremmen achter.

Maar, de Duster blijft zondermeer een fraaie verschijning die ik qua uiterlijk mooier vind dan de Yeti. Wel ziet de Yeti er degelijker uit. Meer auto, maar dat is een gevoel, denk ik. Het is een keuze die we moeten maken en die komt nu dan toch uit op de Yeti.

• Barrabas

Een vergelijkbare Yeti 4x4 kost mij in Belgie 10.000 euro meer dus is de kous vlug af en mijn portemonee ook.Trouwens Renault heeft de beste motoren,zie Formule 1.

• bvh079

Skoda is toch fors duurder dan Dacia hoor. De techniek mag dan misschien wat verouderd zijn, maar wel bewezen en dus gewoon goed. Om een vergelijkbare Yeti te krijgen ten opzichte van de Duster betaal je doorgaans 10.000 euro meer, iets wat ik een zinloze investering vind…

Maargoed, maakt niet uit, veel plezier met je nieuwe auto!

• adriaan van Hoorn

Gefeliciteerd met je Yeti. Skoda schrijf je met een K en niet met een C. Prima auto, niets mis mee alleen het prijskaartje.

Dat Dacia “rommelt” met rommelremmen sla je de plank volledig mis. Trommelremmen achter voldoen prima, immers de meeste remkracht staat op de voorwielen. Trommelremmen achter leveren een gering aandeel, maar de remmen gaan zeer lang mee en ik ben nog steeds tevreden met mijn Duster, mijn rijdende spaarpot, want wat je niet uitgeeft hoef je ook niet af te schrijven.

• mark

Gerard59 heeft een punt, zelfs meer dan 1.

Het is soms inderdaad moeilijk om een testritje te maken. Ik heb 3 jaar geleden hemel en aarde moeten verzetten om in mijn regio (Oost Vlaams brabant) een testrit te kunnen doen en dan was hetgene ik aangeboden kreeg nog een naft ook terwijl ik dieselrijder ben.

Skoda fors duurder? Kan zijn maar als ik zie dat ik aan mijn MCV ( phase 1) indertijd nieuw 15 000 betaald heb en m'n schoonzus begin dit jaar een Skoda Fabia break heeft gekocht voor 13 000 met allerlei dingetjes op waarvan ik in m'n MCV enkel kan dromen …

Plus : ik krijg geen 3 volwaardige kinderstoelen netjes naast mekaar in m'n MCV zonder dat er altijd eentje opzij schuift als ik de deur dicht doen terwijl m'n schoonzus in haar Fabia'tje zonder allerlei shit probleemloos 3 dezelfde stoelen naast elkaar kan zetten.

Dacia is een goeie wagen, volledig akkoord, maar ze hebben op zaken bespaard waarop ze niet hadden mogen besparen.

Comfort is nog altijd geen luxe ( zetelzitting o.a.)

Wanneer ze zich willen presenteren als “familiewagen” moeten ze er ook maar voor zorgen dat die kinderen er allemaal in kunnen en dat is bij mijn MCV een redelijk probleem.

• Barrabas

Het gaat hier om een vergelijking tussen een Duster en een Yeti.Niet over een Polo,een Fiësta,een Corsa of zelfs een Clio.Natuurlijk had ik ook de Yeti gekocht of nog een andere SUV maar dan moest ik nog 15 jaar langer sparen of als tweedehandsoptie.