Speakers Duster: hoeveel en welke maat?

• bvh079

Hallo allemaal!

In December komt onze nieuwe Dacia Duster binnen, en daar willen we graag speakers en een radio in gaan bouwen (de bekabeling ligt er al), omdat wij de standaard radio en speakers geen 500 euro waard vonden.

Nu las ik dat er al kabels lagen voor dashboardspeakers. Nu is mijn vraag, wat is de maat van deze speakers?

Ook weet ik dat er in ieder geval in de achterdeuren speakers gemonteerd kunnen worden, en ik dacht ook in de voordeuren. Kan iemand dit bevestigen en wie weet welke speakermaten hierin gebouwd kunnen worden?

Ik hoor graag van jullie!

Groet Bryan

• HenkM

Toen we onze Duster kochten (zonder Radio) was hetzelfde vermeld.

Uiteindelijk bleek na levering in de Duster (Laureate) gewoon de bekabeling volledig aanwezig tot in alle deuren.

Maat speakers is 13"inbouw diameter en 45 mm diep.

• bvh079

Misschien zijn de speakers hier achteraf uitgehaald door de dealer?

Maar, er zitten dus vier speakers rondom in in de deuren. Want volgens de brochure zouden er dashboardspeakers in moeten zitten?

• Turbootje

In het dasboard kunnen en zitten geen speakers.

Bij de Laureate is alleen de kabelset aanwezig in de voor en achter portieren.

De inbouwmaat is al reeds vermeld door HenkM.

Succes met de inbouw van radio en speakers

Turbootje :)-D

• bvh079

Okee top, HenkM en Turbootje bedankt voor de info!

Dan nog een vraag, welke speakers passen en komt ook nog eens een goed geluid uit? :P

• Turbootje

Ik heb er zelf 4 pioneer speakers in zitten, weet alleen niet meer welk type en ik dacht dat ze een piek vermogen van 100 watt hebben.

Het geluid is prima maar heb er wel een goedkope radio in zitten, dus daar komt tzt nog wel een keer een iets betere in te zitten.

Aangezien de radio bij mij hoofdzaklijk gebruikt word voor het nieuws heeft dit voor mij geen hoge prioriteit.

Daar komt nog eens bij, dat ik graag de geluiden van de auto zelf ook hoor, zodat ik weet of alles nog in orde is tijdens het rijden :D

Turbootje :)-D

• HenkM

Ook ik heb Pioneer speakers. Omdat deze in de deuren zitten (laag) vond ik het stereobeeld niet goed genoeg.

Veel boor en sloopwerk om tweeters te monteren ging me net effe te ver.

Montage van een setje tweeters OP het dashboard maken voor mij de zaak compleet (kabel weggewerkt achter dashboard / A-stijl bekleding en deurrubbers)..

• bvh079

Okee, dat ziet er wel heel netjes uit inderdaad! Tweeters zat ik zelf ook aan te denken, maar dan op de plaats waar bij handbediende spiegels het pookje voor de verstelling zit. Of is dit geen goede plaats?

• HenkM

Plaats bij de spiegels is qua geluid uiteraard ook prima. Het wegwerken van de kabels wat lastiger.

Er zal op z'n minst een gat moeten worden geboord op de plek van de tweeter. Mogelijk moeten zelfs het deurpanelen verwijderd worden om de scheidingsfilters weg te werken.

De tweeters die ik heb gebruikt hebben geen (groot) separaat scheidingsfilter. De filtering gebeurd middels bi-polaire elco's. Voor audiofielen (misschien ben ik er ook wel een) een doodzonde om geen cross-over filter te gebruiken maar die dingen wegwerken in de deur (of elders) is lastiger.

Door de tweeters op het dashboard te plaatsen (geplakt met dubbelzijdige tape) komt het geluid deels direct en deels indirect verspreid naar de luisteraar waardoor het stereobeeld “natuurlijk” klinkt.

Ze zijn aangesloten op de radio.

• riencom

Ook ik wil mijn speakers vervangen.

wie kan mijn vertellen welke kleur draad de klus en welke de min is

Volgens mij zit er een bruine en een blauw speaker draad in.

Ik heb een 2010 dacia duster gekocht met radio en 4 speakers.

Op de speaker is niet te zien wat de klus en wat de min.

Alvast bedankt Rien