Consequenties bpm-wijziging per 1 januari 2012

  • Fredz

    Wij hebben afgelopen zomer een Dacia Duster besteld. Omdat die pas in december wordt geleverd, hebben we geïnformeerd naar mogelijkheden om de registratie en levering uit te stellen tot januari. Uit een onderzoek van Vroemm.nl blijkt namelijk dat een januari-auto 10 procent meer inruil oplevert als je hem over een paar jaar inruilt (zie: weblog Vroemm.nl).

    Een paar dagen geleden was onze dealer echter zo attent erop te wijzen dat registratie van de auto in januari ons vanwege de BPM-wijziging 1467 euro extra gaat kosten. “Dat willen jullie natuurlijk niet, daarom zullen wij jullie zeer binnenkort uitnodigen om de auto in ontvangst te nemen”.

    Dit bericht verraste ons. Met een BPM-calculator hebben we de BPM van 2011 vergeleken met die van 2012 en inderdaad, per 1 januari gaat de BPM 1467 euro omhoog. Nu we dit weten, halen we de auto liever nog vóór de jaarwisseling op.

    Eigenlijk zegt de dealer met zijn bericht ook dat iedereen die in 2011 een auto heeft besteld en weet dat die pas in 2012 wordt geleverd, bij de aflevering rekening moet houden met een aardige strop in de vorm van een hoger BPM-bedrag, dat door de overheid is opgelegd en dat conform de voorwaarden door de dealer mag worden doorberekend. Maar waarom lees je daar dan nergens iets over?

  • bvh079

    Oei, hier ben ik ook wel even benieuwd naar, daar de planning was om onze auto ook in begin januari af te laten leveren…

  • Kokopelli

    Het is van de gekke dat het zo werkt in dit land. Ik vraag mij bij dit soort maatregelen altijd af of dat ook werkelijk zo kan. Feitelijk koop je een auto in 2011.

    Hierover ga ik vandaag nog een email schrijven naar het Juridisch Loket.

    We pikken in dit land ook maar alles ook. Want bedenk dat het gaat om een BPM-verhoging, een belasting die alleen in Nederland wordt gehanteerd en zou worden afgebouwd. Een BPM-verhoging op basis van CO2-uitstoot. Wordt een diesel dan goedkoper? Diesels hebben een relatief lage CO2-uitstoot en de BPM op diesel is al hoger i.v.m. fijnstofuitstoot. Natuurlijk zijn ze er in Den Haag grof genoeg voor om dubbel belasting te heffen.

    Dit soort maatregelen zijn slecht voor mijn bloeddruk.

  • Kokopelli

    Even nagerekend voor een Duster 4x4 dCi. Deze zou dan tussen 1 januari 2012 en 1 juli 2012 €411,62 duurder worden. Ja,ja, we schaffen de BPM af en voeren een nieuwe belasting in die nog meer oplevert. De truccendoos van Den Haag is geraffineerd. Wat een sukkels zijn wij automobilisten toch, dat we dat allemaal maar gezapig accepteren. Natuurlijk belasting moet er binnenkomen, maar het moet wel redelijk zijn en ook duidelijk waarvoor en waarom. Dit is voor mij legale roof.

  • mcvjournaal

    Wat deze aanpassing van de BPM per 1 januari 2012 gaat inhouden voor Dacia dat lees je in dit artikel: http://daciampv.blogspot.com/2011/11/prijspakker-van-dacia.html

    Herke

    http://mcvjournaal.punt.nl/

  • Kokopelli

    Voor het model van mijn keuze Duster Lauréate 4x4 diesel komt er volgens de prijslijst 2100 euro bij. Reken ik met modellen die je vindt als je googled, dan zou het ruim 400 euro zijn. Zie en reken: http://www.autobelastingen.nl/text.php?t_ID=87

    Ik vraag mij af hoe e.e.a. dan wordt berekend door Dacia. Ik kom bij bovenstaande uitvoering niet hoger uit dan 5660 euro aan BPM de BTW is i.v.m. catalogusprijsverhoging ook iets verhoogd.

    Kan iemand mij dat uitleggen?

  • Kokopelli

    Daar komt allemaal nog bij dat volgens de nieuwe prijslijst de benzinemodellen in cataloguswaarde flink zijn gezakt, zodat de consumentenprijs ongeveer hetzelfde blijft. Alleen de diesel zijn duurder geworden. En dat is iets wat Dacia doet.

  • bvh079

    Ik heb het even uitgezocht…

    Er is de afgelopen twee jaar met de BPM-verhogingen een overgangsregeling geweest. Als het kenteken van de nieuwe auto dit jaar al bekend wordt gemaakt, dan mag tot een maximum van 3 maanden in het nieuwe jaar de auto worden verkocht en tenaamgesteld worden zonder de BPM-verhoging. Dus als je in December je kenteken weet, mag je hem uiterlijk in maart tenaamstellen.

    Echter, niemand heeft en wil dit nog bevestigen tot nu toe. Een dezer dagen zal hier uitspraak over komen.

  • Kokopelli

    Oeps, ik moet mijzelf corrigeren. Dacia doet het heel netjes en doet wel degelijk ook de diesels in nettoprijs omlaag.

    Als je kijkt op http://www.nieuweautoprijzen.nl/Default.aspx zie je hoe de prijzen zich in de komende jaren gaan ontwikkelen. Wat zijn wij een gezapig dom volk dat we ons dat allemaal laten aanleunen door de Haagse politiek. Dacia moet zijn auto's in Nederland het goedkoopste wegzetten van heel Europa. De Nederlandse staat is t.a.v. gemotoriseerd verkeer grofweg aan het roven en iedereen houdt z'n bek. Woest kan ik hierom worden.