winterbanden of juist niet (discussie)

  • Morris

    Tot pakweg 15 jaar geleden was de winterband iets wat je alleen tegenkwam in gebieden waar elke winter bergen met sneeuw te verwachten waren. Op een zeker moment is dit fenomeen komen overwaaien naar onze gematigde streken.

    Ik kan me nog goed herinneren dat in 1995 de eerste winterbanden test werd gepublicieerd. Buiten de winterbanden die werden getest werd er als refentie ook een A-merk zomerband in de test meegenomen. Duidelijk was dat de winterbanden op sneeuw en ijs -veel- beter presteren dan de zomerband. In alle andere omstandigheden -dus op nat wegdaek, regen en droog weer- presteerde de zomerband veel beter.

    Ook bij de laatste test, welke twee weken geleden in de Autoweek werd gepubliceerd, komt met tot dezelfde conclusie.

    Wat is nu wijsheid? De afgelopen 2 jaar hebben we tamelijk veel dagen met sneeuw en ijs gehad. In de tien jaar daar aan voorafgaande niet of nauwelijks en zou je in plaats van de voordelen alleen de nadelen van de winterband(en) hebben gehad (slechter weggedrag, langere remweg en de extra kosten).

    NB. Ik woon in het westen van NL.

  • DerRudy

    Over het waarom (of geen) winterbanden zijn er met de zoek functie een hele hoop topic,s te vinden.

    Zie bv onderstaande link:

    http://dacia.startpagina.nl/prikbord/read.php?527,10035573,10064744#msg-10064744

    Maar inderdaad de laatste twee jaren was het bar en boos, ik moet bv s'morgens rond 0600 eruit kan me niet nog even omdraaien (daar droom ik wel eens van) anders was dat misschien een goed alternatief geweest om misschien GEEN winterbanden aan te schaffen.

    Re: Wanneer de winterbanden erop?

    Gepost door: DerRudy ()

    Datum: 24 oktober 2009 11:08

    Ik meng me ook even in de discussie de zin en onzin van Winterbanden.

    Ik had ook nooit winterbanden nodig (dacht ik) maar sta graag op de ‘latten’ en ben in het verleden op mijn zomerbandjes aardig in de problemen gekomen.

    Kon soms in de ochtend (als het dooiwater weer was opgevroren) een flinke heuvel niet opkomen, dus het hoeft echt niet te sneeuwen voor winterbanden.

    Ik zat dan (ook met mijn achterwiel aangedreven auto,s) met de natte plekken onder mijn armen op mijn stoel, het fabeltje dat als je niet ‘omhoog’ kan komen je gewoon achteruit rijdend moet proberen tja dan heb je geen ABS meer en hoe zit het dan met zaken zoals voorrang.

    Ik kom nu op plaatsen waar mijn gevoel me vertelt dat had ik gewoon kunnen vergeten met mijn zomerbandjes, ik wil nl graag ook wat van omgeving zien als ik op wintersport ben.

    Dus ja als je niet op wintersport gaat en de keuze heb om thuis te blijven als het sneeuwt dan zou ik zeker geen winterbanden aanschaffen.

    Ik zie mijn winterbanden ook als een soort van ‘No Claim beschermer’.

    Ik heb mijn originele velgjes voor een scherpe prijs gekocht totaal kwam ik ook rond de € 400 te zitten, heb zelf een velgenboom in de garage staan.

    Overigens ik zag laats een perfecte oplossing: een beugel waarbij de velgen twee aan twee tegen de garage muur (of zelfs tegen het plafond) geplaatst konden worden.

    Wat ik niet goed gegrijp dat sommigen echt serieus overwegen om de banden over te plaatsen op de bestaande velgen, dat kost toch ook geld (balanceren/opslag/montagekosten).

    Ik vermoed dat deze kosten na 4 jaar aardig in de buurt komen van een setje nieuwe banden.

    Maar zoals Herke en Avaka bv ook al aangaven, bij twijfel niet doen die winterbandjes zijn ook niet zalig makend.

    Mgr

    Ruud

  • midget

    Ik heb op mijn duster modder en sneeuw banden van Continental zitten.

    Deze hebben zich in de afgelopen winter perfect gedragen, op mijn vorige auto Kia Carnival reed ik wel op winterbanden bij mijn Dustertje zie ik de noodzaak niet zo.

  • HenkM

    Het verschil tussen de m+s conti's en winterbanden is (in winterse omstandigheden) duidelijk merkbaar, ieder moet deze afweging natuurlijk zelf maken.

  • Sandinista

    Vier winterbanden is natuurlijk beter, maar ik denk dat bij een voorwielaandrijver twee winterbanden voor al 90% effect hebben. Iets meer kans op uitbreken achterkant maar dat is met sturen en handrem te corrigeren.

  • HenkM

    Hopelijk volgt niemand dit advies op.

  • Cees de Bree

    hmmm, winterbanden hebben toch verband met remmen en grip, niet op aandrijving. buiten het risico dat de ABS een fout zou kunnen herkennen bij montage van verschillende banden voor en achter en zelfs zou kunnen ingrijpen.

    De tip dat je met sturen en de handrem de auto wel op de weg kan houden, tsja, rijd jij jezelf maar dood maar laat ons er ajb buiten.

  • LED-Lightning

    w0000000t, ik neem toch haast aan dat dit geen serieuze reaktie is? Het hebben van 2 winterbanden en 2 zomerbanden is volgens mij nog gevaarlijker dan zomerbanden rondom tijdens de winter, en over de handrem hoef ik het vast niet te hebben…

  • atienwouter

    Moet toch wel goed werken, want op tv en in films doen ze het ook altijd.

  • j.buffing

    Afgelopen winters was het veel glibberen en glijden met de zomerbanden.

    Vorig jaar hebben wij een nieuwe Sandero gekocht.

    Hierbij hebben wij gelijk een set lichtmetalen velgen gekocht en een set (Dunlop) winterbanden..

    De zomerbanden op het lichtmetaal en de “Dunlops”op de stalen velgen.

    Afgelopen winter merk je pas goed het verschil.

    Je hebt veel meer grip tijdens de zware sneeuwbuien van afgelopen winter.

    Ook omdat wij wel eens in de winter in het buitenland vertoeven zijn deze banden een goede investering.

    Nu kunnen wij deze wielen zelf verwisselen dus dat is een uurtje werk en de ander wielen liggen in de schuur.