banden/velgen wissel

• alex_ander

Hallo,

Ik wilde mijn banden vandaag wisselen. Lichtmetalen velgen eraf en originele stalen velgen erop.

Nu ben ik niet zo technisch, maar het lijkt me dat de stalen velgen niet goed passen en dat komt door een ring/rand zie foto. Nu zit ik me te bedenken dat deze misschien bij de lichtmetalen velgen hoort, kan dat? Het lijkt echter dat hij op de trommel vast zit of komt dit door dat het er al een tijd op zit?

Kan ik deze los tikken? Ik heb intussen het wiel er weer op zitten dus kan het niet even proberen.

Kan iemand me advies geven.

Nog een vraag, als je de momentsleutel gebruikt, moet je dan stoppen op het moment dat je de “ratel” hoort.

groeten,

Alexander

Dacia Logan MCV

• DerRudy

Dit zijn zogenaamde centreer ringen die dienen inderdaad verwijderd te worden bij het plaatsen van de originele stalen velgen.

Let op met een schroevendraaier voorzichtig de ring naar voren werken, vaak zitten ze door oxide goed vast dus met beleid werken.

Deze centreer ringen zorgen er ook voor dat je aluminium velg niet vast geoxideerd zit op de naaf.

Bij het gebruik van een moment sleutel stoppen bij twee klikjes, je lijkt wel een professional met je moment sleutel.

mgr

Ruud

• alex_ander

Bedankt voor de info!

Past de ring dan ook automatisch in de lichtmetalen velg? Anders wordt het lastig met weer er op zetten of niet?

Dat zie ik dan wel als de winter voorbij is.

moment sleutel heb ik ook maar geleend :)

gr,

Alexander

• DerRudy

De ring moet je bij het plaatsen van je lichtmetalen velgen weer op de naaf drukken, wel eerst met bv een staalborstel(tje) de roest verwijderen.

Zonder die ring loop je het risico dat de lichtmetalen velgen muurvast aan de naaf ‘vast oxideren’.

Dus de ringetjes schoonmaken en als setje met bv een tyrap aan één van de velgen vastmaken, kan je ze niet vergeten.

mgr

Ruud

• alex_ander

Bedankt voor je antwoord en je tip!

gr,

Alexander

• LED-Lightning

Meestal passen dusdanig goed op de velg zelf (en dat is geen toeval) dat je ze gewoon in de velg kunt klikken zodra je ze van de naaf af haalt en dan blijven ze ook vast zitten en kun je het geheel weer terugplaatsen op de naaf zodra je je lichtmetaal er weer onder wilt.

• kees

Advies bij het terugplaatsen van de lichtmetalen wielen , monteer eerst de centreer ringop de lichtmetalen velg daarna goed op de naaf drukken en voorzichtig kruislings aandraaien.

• peter stupers

Nóg een zeer werkzaam tipje,maak de delen goed schoon en smeer vóór het monteren de delen in met wat kopervet,werkt hel goed.

• G.Oosting

Een momentsleutel gebruiken bij het monteren van lmv.-velgen lijkt mij geen overbodige luxe.

• alex_ander

Vanmiddag alle banden gewisseld, viel toch wel mee. Het schoon maken van de lichtmetalen velgen duurde langer ;-)

De ringen van de lichtmetalen velgen zaten bij de voorwielen redelijk vast/strak, met een tangetje en schroevendraaier los gemaakt. Bij de achterwielen kon ik ze er met de hand makkelijk afschuiven. De ringen meteen weer in de velgen gedrukt.

Bedankt voor de antwoorden en tips.

groeten,

Alexander