Stoorzender?

• Mensen

Wij hebben een vervelend probleem met onze afstandsbediening (Dacia Sandero) Wij parkeren de auto bijna elke dag op een bepaalde parkeerplaats waar de afstandsbediening absoluut niet werkt. In eerste instantie dachten wij dat de batterij leeg was maar ook na vervanging bleef het probleem zich voor doen. Andere auto bezitters hebben geen problemen op die plek. In de buurt zit een dokterspraktijk, zou daar de stoorzender kunnen zitten?

• Cees de Bree

Klinkt raar! En zou kunnen natuurlijk maar dan zou je toch niet de enige moeten zijn die daar last van heeft. Misschien helpt het kin-truukje. Mijn ervaring is dat je signaal anderhalf keer zo sterk wordt als je je hoofd ongeveer 45 graden omhoog draait en de afstandbediening gebruikt terwijl je hem tegen je kin/strothoofd aan houd.

Ja, iedereen denkt natuurlijk dat dit een late, of slechte 1 aprilgrap gaat. Voor mij werkt het in elk geval wel als mijn bereik onvoldoende is.

• Jubbels

De frequenties voor de a.b.'s voor auto's werken op 433 MHZ band.

Hierop kunnen andere frequenties storen, bijvoorbeeld een ordersysteem voor de horeca. (draadloze kastjes om de bestellingen aan de keuken door te geven)

Dat andere auto's er geen last van hebben komt omdat ze net op een andere frequentie zitten.

Heeft een tijd geleden in de kampioen of autoweek gestaan.

• Mensen

Inderdaad, een vreemd experiment van jou. De afstandsbediening doet het zelfs niet in de auto, een bereikprobleem is het dus niet.

• Mensen

Is de frequentie gemakkelijk door de garage bij te regelen? Vroeger hadden we nooit problemen op de genoemde parkeerplaats. En nog iets, mijn man was een poosje geleden uit de auto met de sleutels nog in het contact en de deuren dicht, toen spontaan door iemand op die parkeerplaats met zijn afstandsbediening de deuren van onze auto sloot. Voordat wij iets in de gaten hadden stonden wij daar hulpeloos met een auto en de deuren op slot. Nooit meer de sleutels in de auto laten zitten hebben we toen geleerd.

• Jubbels

De frequentie van de zender in de sleutel en de ontvanger ligt vast en is dus niet te wijzigen.

Wellicht is aan de ontvanger een defect omdat de ontvanger ook reageerde op een andere zender. Dit zou niet mogen.

Wellicht toch even (onder garantie?) naar de dealer.

• RichardMCV

Afstandsbedieningen van Auto's zijn inderdaad wel gevoelig voor stoorsignalen. Deze kunnen door verscheidene systemen worden veroorzaakt.

Voor mijn werk kom ik regelmatig op bouwterreinen. Daar zie je tegenwoordig kranen die draadloos bediend worden. Ook de vrachtwagen bij ons op de zaak heeft een uitschuifbare kraan die draadloos bediend wordt. Zodra mijn collega de kraan bedient, krijg ik de Vito van de zaak niet open met de afstandsbediening. En zodra hij de knop weer loslaat kan ik de Vito weer in (:P)

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl

• Rens

Dat is niet mogelijk. De auto sluit zelf de deuren na een korte tijd dat de deuren dicht zitten, dit zal het dan ook geweest zijn.

• Jubbels

De auto sluit zelf na 30 seconden als na het ontgrendelen geen enkele deur geopend is.

Als de sleutel er nog in zit is de bestuurder uitgestapt en zal niet automatisch gesloten worden omdat zeker een deur open is geweest.

• vleutmans

Je afstandsbediening voor je deuren werkt op 433.79 Mhz wideband (eenvoudig af te luisteren , maar ook eenvoudig te storen/jammen met een amateurzender). De frequentie ligt in een radioamateurband, waar zendamateurs legaal mogen uitzenden op deze frequentie. Krom…maar waar.

Als ik met mijn radiozender op deze frequentie uitzend met 50 Watt krijgt niemand in de wijde omgeving z'n auto nog open/dicht met de afstandsbediening…wel “eens” geverifieerd voor de fun.

Mogelijk dat je met een scanner of portofoon eens kunt luisteren op deze frequentie wat er zich bevindt. Het kan een radioamateur zijn, wat ik echter niet verwacht. Een tandarts werkt niet met apparatuur in dit freq. spectrum, dus ik verwacht dat er een andere stoorbron zit.

Groeten

Michel