mcv op aardgas

  • Nick

    Geachte forumleden,

    Nu de mcv op aardgas leverbaar wordt, ben ik nieuwsgierig naar de voor en nadelen tenopzichte van LPG3 waar ik met tevreden heid nu in rondtoer. Graag uw reactie.

    groetend,

    Nick

  • DerRudy

    LPG is in Nederland en buitenland (niet onbelangrijk) zeeeer goed verkrijgbaar, Aardgas pompen in het buitenland zijn (letterlijk en figuurlijk) ver te zoeken.

    Een kilootje Aardgas kost op dit moment zo,n € 0,95 dus tov LPG (€ 0,65 per liter) wel wat duurder maar op een litertje LPG rijd je ca 10 Kilometer, op Aardgas (per kilo) ca 14 Kilometer.

    Het is dus om het even, maar ik rijd in mijn MCV-tje (LPG) toch zo,n 700 KM en dat zie ik op Aardgas niet gebeuren.

    Mgr

    Ruud

    Een kleine aanvulling in de gewichtsklasse van de MCV is een Aardgas auto gelijkgesteld (fiscaal) aan een Benzine uitvoering.

    Dus levert dit tov een LPG (G3) toch op jaarbasis een voordeel op van zo,n € 220,-.

  • Mark L.

    Hier in België kost een kilo aardgas 0,88€ bij Dats24, deze heeft al een paar aardgaspompen oa in Antwerpen en Brussel.

  • LED-Lightning

    Hier staat nog een artikel over aardgas voor de Dacia Logan MCV, met een kaartje erbij waar je het kunt tanken: http://mcvjournaal.wordpress.com/2011/12/09/dacia-logan-mcv-vanaf-nu-ook-op-aardgas/

  • harry

    Ik wil even inhaken op DerRudy. (Aardgas in Nederland goed verkrijgbaar, buitenland bijna niet)

    Er is géén pompstation in Utrecht die aardgas verkoopt, en ook geen Ethanol of wel E85 (15% benzine en 85% alcohol) In Brazielié rijden ze er al jaren mee.

    Er zijn enkele pompstations die het verkopen. zoals Tamoil pompstations (gevestigd Krimpen a/d Lek). Zover ik weet.

    CO2 uitstoot beide brandstoffen nihil, dus geen aantasting Ozonlaag. (In Nederland subsidie gevoelig )

    Wij Nederlanders willen eerst subsidie om pompstations te kunnen bouwen , en daarna nog eens extra aczijnsen heffen voor Ethanol,

    En daarna ook nog eens de consumptie, dat zijn wij, als extra melkkoeien gaan gebruiken.

    De Duitsers doen het anders, bouwen, daarna investeren, verdienen komt later. Trouwens Duitse Autobahn genoeg E85, de Franse Route du Soleil ook.

    Verkoop van elektrische autos bij Renault dealers is ook van start gegaan. 0plaadpunten zijn er nauwlijks,hoever komen we met deze auto's,acceleratie, en snelheid, blijft een vraagteken.En ze kosten een vermogen. Nu lees ik ook weer een stukje in Auto Week, dat er verschillende stekkertype zijn,

    Dus niet unverseel, ga je naar Frankrijk op vakantie, sta je te kijken met je Nederlandse EV plug in Type 2 stekker.

    En als we allemaal elektrisch gaan rijden, zullen we er een kerncentrale bij moeten gaan bouwen, die de electriciteit op moet gaan wekken.

    Mijn phase 1 Dacia (4 jaar en 6 maanden) was nog met oude Dacia logo, heb ik begin dit jaar ingeruild, voor de Logan MCV Phase 2

    5 zitplaatsen 1.6 16V 105 E85 Lauréate 5p. Dus met de aangepaste motor (HIFLEX). Wil zeggen, kan op,Ethanol en Benzine.

    Ik moet zeggen, rijdt minder gehorig, soepeler, en diverse opties binnen en buiten de auto zijn mij positief bevonden. Alleen krijg een andere radio die wordt omgebouwd, opstuurkolombediening. Dus Dacia timmerd nog steeds aan de weg.