stuurhuis problemen

  • tom57

    60.000 km op de teller. Tijd voor APK en een grote beurt. Blijkt er te veel speling in de stuurkogel te zitten. Jammer, brengt onverwachte en extra kosten met zich mee.

    Blijkt bij het verwijderen van de rubbers van het stuurhuis dat er olie uit het stuurhuis is gelekt. Grote tegenvaller. Geen olielekkage opgemerkt (ook niet op de straat voor het huis). Ook geen extra olieverbruik en de stuurbekrachting doet het nog steeds zoals het hoort. De auto is niets zwaarder gaan sturen. Volgens de dealer/ het servicecentrum komt deze extra tegenvaller inclusief montage op € 1.000,00 te staan. De auto moet nog 4 jaar worden. Voor deze leeftijd en deze kilometrage is dit een hoogst ongebruikelijk probleem naar ik mij van diverse kanten heb laten voorlichten. Heeft iemand ervaring met dit probleem?

  • tom57

    Voor de volledigheid: Betreft een Dacia Logan MCV

  • Avaka

    Met een beetje medewerking van je dealer zouden ze dit onder garantie moeten repareren.

    Ik begrijp dat je MCV net buiten de garantie valt? Heb je je controle beurten laten uitvoeren om de 15.000km? Dan hadden ze dit al eerder moeten zien.

    Bij mij heb ik ook een rammel bij de stuurkogel. De binnenste die in het rubber zit. Ben een week of twee geleden bij de dealer geweest. Valt nog net niet binnen de garantie. We kijken het aan tot 90.000 km.

  • DerRudy

    Bij mijn vorige auto (Ford) zag ik tijdens de garantie periode een druppel hangen onder de stuurbekrachtigings-pomp, dealer deed het af als ‘Zweten’ dus niks aan de hand.

    Zag ook geen olie-sporen op de oprit.

    Nadat de garantieperiode voorbij was werd ik de werkplaats binnen geroepen, de stuurbekrachtigings-pomp is lek en moet vervangen worden.

    Yeh sure, zei ik: tijdens de garantie was er geen probleem was het Zweten en nu mag ik opeens € 400 ‘aftikken’.

    Ik zei:Laat maar ik geloof het wel, heb toen een flesje stuurbekrachtigings-olie aangeschaft, het reservoir afgevuld (tot Max) en in de gaten gehouden.

    De auto heb ik daarna nog 8 jaar gereden en het flesje zit nu nog voor zo,n 75% vol.

    Ik zou ook een flesje olie aanschaffen (let op: dit is wel speciale olie) en de zaak goed in de gaten houden.

    Misschien wordt je Daasje ook wel 10 jaar oud zonder verdere noemenswaardige problemen, vervangen kan altijd nog wel.

    Mgr

    Ruud

  • tom57

    Beurten zijn keurig om de 15.000 km uitgevoerd. Volgens de dealer/ het servicecentrum hebben zij dit niet eerder kunnen constateren. Zou dat namelijk wel moeten bij een APK?

  • DerRudy

    @Tom,

    €1000,- voor een stuurhuis, dat is wel de ‘Hoofdprijs’, probeer anders eens bij het onderstaande bedrijf.

    Ik denk dat je voor € 425 klaar bent en ook nog 2 jaar garantie op het stuurhuis.

    Gildenveld 1

    3892 DC Zeewolde.

    Telefoon: 036 538 72 80 (mobiel : 06 466 06 899)

    Fax: 036 522 74 59

    verkoop@hydroline.nl

    www.hydroline.nl

    www.revisieshop.nl

    mgr

    Ruud

  • tom57

    Is voor mij als leek moeilijk in te schatten. Heb de beurten keurig om de 15.000 km laten uitvoeren. Dit volgens het advies van servicecentrum/dealer/ fabrikant. Wie ben ik als leek om te zeggen dat het dan anders moet. Dealer is zich er wel degelijk bewust van dat iedere klant er in deze tijd een is. Dit probleem is toch voor een auto van nog geen 4 jaar en met deze kilometrage hoogst ongebruikelijk. Is in onderhandeling met de leverancier hoe en of wat hier (nog) aan te doen is. Ben benieuwd of hier nog iets van te verwachten is.

  • tom57

    Bedankt voor de tip Ruud.

    Vr. groet,

    tom57

  • oscar54

    Heb vorig jaar hetzelfde gehad, Mijn MCV 1.6 16v laureate was toen nog net geen 3 jaar oud.

    Is keurig onder de garantie bij Auto Haag Zeeuw zonder kosten in orde gemaakt. (Stuurbekrachtigingspomp lekte olie die in het rubber bleef zitten, dus ook hier geen zichtbare olielekkage onder de auto)

    Ik heb trouwens wel de 5 jaar garantie optie genomen, dus nog ongeveer 1 jaar over.

    Groetjes, Oscar.

  • tom57

    Wist niet dat er sprake kon zijn van een stuurhuislekkage. Ben benieuwd of er nog meer mcv rijders zijn die hier mee te maken hebben gehad. Is iemand het zelfde probleem tegen gekomen, in het bijzonder nadat de garantietermijn verlopen was? Hoe is hiermee omgegaan?