De dieselmotor is een verhaal apart, maar bestaat ook uit vier slagen, die echter een iets andere werking hebben dan de gewone benzinemotor. De inlaatslag wordt gebruikt om lucht aan te zuigen, de compressieslag druk de lucht heel krachtig samen zodat de temperatuur enorm stijgt. Tijdens de arbeidsslag wordt de dieselolie in de cilinder gespoten, dat door de hoge temperatuur vanzelf ontbrandt. De uitlaatslag voert de verbrandingsgassen vervolgens af. Bij een dieselmotor is dus sprake van een andere manier van verbranding. Bij een benzinemotor regelt de bougie de verbranding, en bij een dieselmotor gebeurt dit automatisch. Het grote voordeel van een dieselmotor is dat het koppel een stuk hoger ligt. Dit betekent dus ook meer vermogen bij een lager toerental. Tegenwoordig hebben verschillende fabrikanten nieuwe formules bedacht waardoor de verschillen niet zo groot meer zijn. Het rendement van een dieselmotor is echter nog steeds hoger dan een benzinemotor.
Het moment van inspuiting kan dus inderdaad gewijzigd worden.
Kijk ook even ter illustratie hier:
http://www.marcovw.nl/Motor/Dieselmotor/dieselmotor.htm
turbootje -D