inbraak?

• Ronald-2008

Vandaag dagje Amsterdam … meteen m'n TomTom-adapter uit de MCV verdwenen in de parkeergarage Arena.

Ik meen zeker te weten de auto afgesloten te hebben, ik kan ook niets zien aan de auto, en toch is er iemand in de auto geweest.

Zijn er anderen met vergelijkbare ervaring?

Kan men misschien met een truc de deuren ontsluiten zonder schade achter te laten?

• bvh079

Er zijn meerdere manieren om een auto binnen te komen.

Via de buitenkant van de deur kan men een pen tussen het raamrubber de deur insteken en met een beetje pielen en een beetje verstand van hoe het binnenste van een MCV-deur eruit ziet kunnen ze zo het slot openwippen. Ze pakken wat ze willen en doen de deur dan weer netjes dicht zodat er geen braakschade te zien is.

Wat ze ook wel eens doen is de deur aan de bovenkant opzij wippen en dan met een haak de deurpin opentrekken. Als ze dit een beetje netjes doen, blijft het bij een klein deukje in het deur“kozijn”.

Reken me niet aan als doorgewinterde auto-inbreker trouwens :P Ik werk bij een autobedrijf en zie dit soort kwesties wel eens voorbij komen wanneer iemand vergeten is de sleutel uit de auto te halen.

• Mensen

Zoek in youTube, hoe gaan autodieven te werk. tweede filmpje

http://www.google.nl/search?tbm=vid&hl=nl&source=hp&biw=1024&bih=644&q=hoe+gaan+autodieven+te+werk&gbv=2&aq=1&aqi=g1&aql=&oq=hoe+gaan+aut

• ger 52

ach, twee minuten onbeheerd in een Rotterdamse probleemwijk, je weet wel wat ik bedoel, is al voldoende, zoals mij is overkomen.

De ruiten van een Duster is flinterdun. een tikje is voldoende om de boel open te krijgen. dan ga je niet klooien langs de raamlijsten om de boel open te krijgen. Mijn routeplanner was ook meteen foetsie. Wordt niet vergoed door de verzekering, want behoort niet bij de uitrusting van een auto.Carglass en dat doort bedrijven adverteren dat vervanging in veel gevallen gratis is. Maar dat geldt nog maar voor een enkele verzekeraar. Bij de meeste verzekeraars betaal je een fors eigen risico. Heb geklaagd bij de reclame code commissie, maar die had een vergelijkbare klacht al afgewezen.

• Rens

Een extra reden om gewoon de smartphone ook voor navigatie te gebruiken. Ik parkeer vrijwel elke dag in Amsterdam en af en toe in Utrecht en nog geen problemen gehad :)

• bvh079

Het was voor ons de reden om af te zien van een ingebouwd navigatiesysteem met klapscherm

• Ronald-2008

bedankt voor de reacties.

Ik navigeer inderdaad met mijn GSM, maar voor een betere ontvangst en beter geluid gebruikte ik een adapter van TomTom voor de iPhone.

Wel jammer dat-ie weg is, het was een handig ding en ik heb er grote delen van Europa meer doorkruist zonder dat het gestolen werd. Maar na 1 middagje A'dam was-ie al foetsie. (td)

Met een beetje geluk kan ik een 2e handse op de kop tikken op Marktplaats, ze worden nl. niet meer gemaakt/geleverd.

Ik denk dat ik nu maar zo'n zakje voor op het dashboard erbij koop, dan kan ik 't snel uit het zicht halen.

Weer wat minder verleiding voor het dievengilde.

• Ronald-2008

Aanvullend:

toevallig liep ik van de passagierskant naar mijn auto en viel het licht anders dan anders op de voordeur.

Toen viel me een deukje bij het slot op, en bij nadere beschouwing was het slot (aan de passagierskant) iets verder naar buiten.

Het slot is defect, blijkbaar is men door het slot te forceren in mijn MCV gekomen.

Misschien toch een alarm aanschaffen?

Iemand ervaring met ingebouwd alarm?

• bvh079

Gewoon niet meer in Amsterdam parkeren ;-)

Even zonder gekheid. Je moet kijken voor een alarm met SCM-certificaat. Hiervoor betaal je zo'n 400+ euro incl inbouw. Bijvoorbeeld deze aanbieder:http://www.alarmscm.nl/

Direct gunstig in de verzekering :-)

• Paul035

Twee jaar geleden heb ik een klasse 2 inbraakalarm bij mijn auto laten inbouwen bij de dealer, Garage Stam in Hilversum. Inclusief montage kwam dit op € 385,88. Dit alarmsysteem is speciaal gemaakt voor de Dacia Logan MCV maar ondanks dat dit het zelfde merk inbraakalarm is dat ze voor Renault inbouwen, was er op dat moment nog geen typegoedkeuring waardoor het geen korting opleverde bij de verzekering.

Het verschil tussen klasse 2 en klasse 3 is de hellingdetector, deze is door de verzekering verplicht bij duurdere auto's. Aangezien autodieven vaak geen hele Dacia willen jatten maar alleen de spullen die er (mogelijk) in liggen, vond ik dat niet nodig. Ik heb wel de indruk dat het helpt; jaren geleden is er enkele keren gepoogd mijn toenmalige auto open te breken en ondanks dat ik met mijn Dacia in Spanje en Italië ben geweest waar het stikt van de zigeuners, is mijn auto nu toch met rust gelaten.