stuurbekrachtiging zoemend geluid

  • harry

    Wie heeft dat ook? Zoemend bijgeluid op stuurbekrachtiging,( bij phase2 model) Hoewel bij de phase1 model gaat het hydraulisch, maar bij de phase2 wordt dat elektrisch aangedreven, volgens de garage.

  • bvh079

    Er zit inderdaad een elektrische stuurbekrachtiging in. Deze zoemt, of piept inderdaad. Het voordeel ervan is dat de stuurbekrachtiging werkt als de motor niet draait.

  • harry

    Direct uitgeprobeert, maar werkt niet….! Met contact aan, ook niet. Maar wel weer met draaiende motor. Dus ik vraag me af, wat het voor voordeel heeft?

  • Vinnie

    Bij mijn weten hebben de meeste oudere uitvoeringen van de Logan een hydraulische bekrachtiging. De mijne (2007, Prestige) heeft linksvoor inderdaad een zoemende electromotor die alsnog een hydraulische pomp aandrijft en verder hetzelfde werkt als een hydraulische bekrachtiger. Naar verluid omdat bij alle opties er geen plek meer was op de multiriem (?!?).

    Eigenlijk een hybride systeem dus…..

  • harry

    Vinnie, je hebt inderdaad gelijk…! (Bij de eerste phase wordt de hydraulische bekrachtiginsmotor direct door de V-riem aangedreven) Ik ben met de MCV inmiddels terug geweest bij de garage. De elektromotor (tweede pahse) zit aan de rechterkant, als je voor het motoblok staat. Er zit een zwarte draaidop op, volgens de chef monteur om e.v olie bij te vullen. Dit motortje drijft dus indirect de hydraulische pomp aan. E.e.a is gecontroleerd…….. nu is dat geluidje niet zo erg,maar mijn veronderstelling was ,dat er misschien iets aan zou lopen. (DAT BLIJKT NIET ZO) Na de eerste 1000 km wilde ik dat extra laten controleren……. een vriendelijke meneer van de receptie, kwam naar me toe, en vertelde mij, dat hij een beschermkap zou bestellen, die dan om het geheel gemonteerd wordt.

    .

  • roberke

    Hallo,weet iemand waar de stroomtoevoer naar dit motortje vandaan komt?Voor Duster?,maar ik denk bij alle modellen zelfde circuit.

    Groetjes uit Belgie.Roberke.

  • Morris

    Ik zie het voordeel er niet van in dat je aan het stuur gaat zitten draaien als de motor niet loopt.

    Los van bovenstaande is het ook nog eens heel slecht voor alle draaipunten van de stuurinrichting. Je belast ze dan namelijk heel erg zwaar!!! Dit levert heel veel -extra- slijtage op.

    Als voormalig rij-instructeur en examinator raad ik het dan ook ten zeerste af om aan het stuur te gaan zwengelen als het voertuig stilstaat. Als het voertuig in beweging is -ook al is het maar heel langzaam- ontstaan er nauwelijks krachten op deze draaipunten.

  • Jubbels

    Bij de MCV komt de voeding van de zekeringplaat in de motorruimte.

    Het is zekering F2. Waarde 80 Ampere.

  • roberke

    Dank je wel Jubbels,maar weet je soms ook of het pompje stroom krijgt vanaf aanzet contact,of nadat de motor draait.Bvb.na oliedruk contact of iets dergelijk?Niets dringend,enkel uit nieuwschierigheid.Groetjes,Belgie.Roberke.