Sandero 1.4MPI LPG kleppenprobleem?

  • AdriaanH

    Hallo,

    Sinds anderhalf jaar rij ik in een Sandero met LPG af fabriek. Inmiddels staat er 52000 km. op de teller. Gisteren, op weg naar mijn werk, ging de motor erg onregelmatig lopen, en even later ging het oranje motorlampje aan. Gelijk doorgereden naar de merkdealer. Na een eerste globale inspectie (naar de motor luisteren en een compressiemeting) beweert men dat er mogelijk een heel ernstig kleppenprobleem zou zijn. Men vroeg aan mij of de kleppen wel regelmatig gesteld waren. Dat wist ik zo een-twee-drie niet. Dus maar eens gevraagd aan de garage die het onderhoud doet, dat is dus niet de merkdealer, maar een algemene garage. Daar beweert men dat de Sandero hydraulische kleppen heeft die niet afgesteld hoeven te worden. Weet iemand hoe het nu zit?

    Alvast bedankt voor een antwoord.

    AdriaanH

  • DerRudy

    Dat is heel vervelend nieuws,

    De 1.4 heeft kleppen die mbv ‘het handje’ gesteld dienen te worden.

    Ga er maar vanuit dat bij alle zg 8 kleppen (2 kleppen per cilinder) motoren de kleppen handmatig afgesteld dienen te worden.

    Succes

  • Avaka

    De 1.4MPI heeft zoals Rudy al zegt gewone kleppen, die je met de hand moet stellen. Valt me nog mee dat je pas na 50k problemen hebt gekregen. Vervelende situatie.

    Je mag je reguliere garage aansprakelijk stellen voor het geval dat je daadwerkelijk schade hebt.

  • DerRudy

    Kijk maar eens op onderstaande link voor meer informatie:

    http://dacia.startpagina.nl/prikbord/read.php?527,13552883,14899577#msg-14899577

  • DerRudy

    Precies zoals Avaka al aangeeft, die garage heeft wat ‘uit te leggen’.

    Een beetje automonteur WEET dat hij 8 kleppen motoren de kleppen ‘met het handje’ moet stellen.

    Bij het rijden op LPG zijn er drie zaken die heeeeel belangrijk zijn, dat zijn Kleppen stellen,Kleppen stellen en Kleppen stellen.

    mgr

    Ruud

    Laat ons aub weten hoe dit afloopt.

  • AdriaanH

    In de eerste plaats allen hartelijk bedankt voor de supersnelle reacties. Het is me duidelijk geworden dat dit geen “gevalletje garantie” is, iets waar ik aanvankelijk van uit ging. De merkgarage zal me later deze week nog bellen i.v.m. de kosten en hoe nu verder. Als er meer bekend is, dan zal ik dat zeker laten weten.

  • mcvjournaal

    Inderdaad, bij alle MPI motoren dient bij het rijden op LPG bij iedere servicebeurt de kleppen te worden gecontroleerd en eventueel gesteld.

    Een garage (monteur) die dat niet weet, zou ik in het vervolg maar “links” laten liggen, dat lijkt me een stuk “gezonder” voor je Dacia.

    Herke

    http://mcvjournaal.punt.nl/

  • Adriaan

    Ik schaar mij achter Avaka. Bij daadwerkelijke schade zou ik de reguliere garage waar je het onderhoud heb laten plegen aansprakelijk stellen voor de schade.

    Eerst nog een keer vragen of het volgens die garage daadwerkelijk hydraulische kleppen zijn, dan kun je ze daarna confronteren met de werkelijke gang van zaken en in gebreke stellen.

  • adrie van Hoorn

    sterkte, garages zijn niet zo happig op schadeclaims. ze zullen verklaren wel degelijk de kleppen hebben nagesteld. Renault zal zeker moeilijk doen over een garantieclaim omdat zij zullen vertellen dat het onderhouddschema niet is gevolg. Bij onderhoud bij de Renault-dealer heb je deze problemen niet. Daarom blijf ik, zolang de auto onder de garantie van 5 jaar valt, trouw bij de dealer. juist om dit soort gezeur te voorkomen. Veel sterkte, vraag maar vast een voorschot op je vakantiegeld.

  • AdriaanH

    Ik zou nog laten weten hoe dit verhaal verder ging.

    Vanmorgen belde de garage. Uit verder onderzoek / inspectie bleek dat het niet noodzakelijk was de cilinderkop te demonteren. Wat heeft men gedaan? Op de factuur staat het volgende: 1.test voertuig 2.uit-inbouwen tuimelaaras 3.afstel speling klep 4. uit-inbouwen kleppendeksel 5. hulpstoffen/kleinmateriaal. Onderaan de factuur het totaalbedrag, 284 Euro. Okay, nog wel veel geld, maar veel minder dan ik verwacht had.

    Tsja, moet ik dit nu gaan verhalen op mijn onderhoudsgarage? Het is maar een klein bedrijfje dat onze twee auto's al jarenlang naar volle tevredenheid in onderhoud heeft. Al heeft men hier de plank dus wel goed misgeslagen. Ik zal het er nog wel met ze over hebben.

    Volgens een collega van me, een fanatiek sluitelaar, zou de onderhoudsgarage kunnen hebben gedacht dat er een 1.6 motor in lag, want deze heeft wel hydraulische kleppen.

    Hoe dan ook, we rijden weer, al was het een dure les….

    Nogmaals allen hartelijk dank voor de feedback en adviezen!

    -Adri