Jippieeee sneeuw!!

  • Adriaan

    Door de een vervloekt, voor de ander het toppunt van vermaak.. sneeuw (:P)

    Vandaag kon ik de rijeigenschappen van mijn Duster eindelijk eens testen in de sneeuw.

    Man!!! Wat voelt die wagen zich daarin thuis. Werkelijk een genot om door de sneeuw te ploegen.

    De Duster geeft geen enkele krimp met z'n 4WD aandrijving.

    Ik heb die altijd in de automatische stand staan en de achterwielen springen vrijwel ongemerkt bij als het nodig is.

    De Continentals geven ook veel grip.

    God bless Dacia. Ik heb nog geen seconde spijt gehad van de aankoop van deze wagen! :P

  • jackmol

    AMEN

  • uul

    (tu)Mooi hoor. Laat ze maar ,,lachen,, met al die dure andere merken.(tu)

  • Patrick 4x4

    Helemaal mee eens Adriaan!

  • bvh079

    Over die dure merken: Er stond vandaar een Audi A5 2.0T Quattro voor me bij het stoplicht. Die kwam dus gewoon niet weg he! Toen hij uiteindelijk weg was (en het stoplicht inmiddels voor de 2e keer groen was) kon ik weg met mijn Peugeot Parner 1.6 HDI (auto van de zaak ivm onderhoud aan mijn 206) zonder problemen wegrijden. Ook in de Duster heb ik geen enkele moeite om weg te komen. En dat zonder 4wd uiteraard!

    Zo zie je maar weer: dure auto's zijn gewoon een stel perenkisten op wielen met dit weer; je hebt er niks aan.

  • willem

    Geprobeerd om met vol wegtrekken te slippen in de sneeuw, maar het enige dat de 4x4 doet is wegtrekken als een D(w)aas.

    Van slippen wil hij niets weten :-)

  • HenkM

    En in geval van nood sta je eerder stil :-) .

  • LED-Lightning

    Woon jij in het sprookjesbos? ;)

  • HenkM

    Toch heeft h.smit deels een punt.

    Het verschil in wegrijden (in de sneeuw) tussen de zomerbanden van de stepway en een stepway op winterbanden is enorm.

    Bij een Duster ligt het wat genuanceerder aangezien de standaard Conti M&S banden weliswaar geen winterrubber hebben (soepeler bij temperaturen beneden 7° C) maar wel deels voorzien zijn van micro-profiel. Het gedrag van deze banden in de sneeuw is weliswaar (wat) beter dan zomerbanden maar trekken het absoluut niet in vergelijking met echte winterbanden.

    Ik kan niet beoordelen of een Duster 4x4 op de Conti's beter wegkomt of stabieler is als een 4x2 op winterbanden. Nogal wat 4x4's hebben ESP waardoor wegrijden door de auto wordt gecontroleerd en het “voetje” van de chauffeur minder meetelt. Gevoel wordt hier gecompenseerd door techniek (helemaal niets mis mee uiteraard zolang de techniek niet faalt).

    Qua remmen is er geen verschil tussen een 4x4 of een 4x2., hiervan weet ik i.i.g. zeker dat de Duster op echte winterbanden (van een fatsoenlijk merk) eerder stilstaat (rijden is geen kunst, op tijd stilstaan m.i. wel).

    Voor mij is dan ook een Duster op (echte) winterbanden gecombineerd met 4x4 én ESP optimaal. Mijn volgende Duster zal dan waarschijnlijk ook zo eentje worden. LPG is een must en het wordt een witte met pack robuust (staat lekker stoer in de sneeuw (:P) ).

  • Barrabas

    B) Merk ik daar enige jaloersheid en frustraties bij NIET 4x4 Dusters op winterslofjes in deze barre tijden !

    Die ook vooral van zichzelf een hoge eigendunk hebben bij het rijden in sneeuw en modder en liever hun eigen verzinsels voor waarheid nemen.

    Leve de Duster 4x4 met Michelin M&S banden en volgende winter BFGoodrich's AT (het echte werk).

    Met paardenremork 1400 kg totaal,

    Al veertien dagen in de Ardennen met een snee door de sneeuw, joepiéééééé !!! (tu)

    :)-D