Lampje luchtverontreiniging knippert

• Werner

Ik ben sinds een paar weken de gelukkige eigenaar van de Dacia Logan MCV 1.6 16v LPG.

Hij rijdt echt heerlijk echter vanochtend ging na het wegrijden een lampje op het dashboard

branden. Het motorblok. Volgens het boekje heeft het te maken met luchtverontreiniging en

dat er een storing in de katalysator zit. Het ging naar een ca. 10 seconden weer uit.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat is er toen gedaan?

Heb 6 maanden garantie dus even kijken wat te doen.

gr.

Werner

• DerRudy

Vaak is dit connector problemen met de bekabeling van de Katalysator, zeker dit aan de dealer voorleggen.

Mogelijk heeft de boordcomputer een fout opgeslagen en kan de dealer deze eenvoudigweg uitlezen.

Laat aub weten wat de dealer voor actie heeft genomen.

Succes en mvgr,

Ruud

• Louis Dörr

1 - Laat ik heel simpel zijn, waarschuwingslampjes horen niet te branden.

2 - Van ons heb je geen garantie gekregen :)

3 - Gas is om op te koken :)

Ga dus naar diegene die de garantie heeft verleend en leg daar het probleem voor. Laat dit schriftelijk vastleggen, zodat je er ‘later’ op terug kan komen, als er nu niets te vinden is.

• Avaka

Geen paniek, is nergens voor nodig.

Het lampje is weer uit gegaan en betekent niets anders dan dat de lambda sonde in de katalysator even een verkeerd mengsel heeft gezien. Dat kan een keer voorkomen wanneer je een paar keer een heel kort stukje hebt gereden (even snel naar de buurt super) zeker bij een koude start. In het instructie boekje staat dan ook dat je je snelheid moet minderen tot het lampje uit weer uit gaat. Is hier bij ons twee week geleden ook een keer gebeurd na een paar keer een heel kort stukje rijden.

• rgrutter

Hoi Louïs Dörr,

Hoezo is LPG om op te koken?

Volgens mij kun je bijna niet op LPG koken. Hoe wil je dit doen?:D

Robert

• HenkM

Is toch simpel: motorkap open, pannetje op kleppendeksel. Als water kookt eitje in het water. :D

Denk er wel aan het eitje na het koken even te laten “schrikken” in koud water of sneeuw i.v.m. de pelbaarheid X( .

Voor de liefhebbers: ik weet ook nog een optie om een eitje te bakken :P .

• Barrabas

(:D Met de vlam in de pijp !!!

En Tinus op de BSA (Daciaaaa) !!!

X(

• Werner

Hallo Avaka,

Van wat ik las in het boekje dacht ik al aan zoiets. Het was slechts een paar seconden. Ik maak me er ook niet echt druk om. Bij een herhaling ga ik wel terug naar de dealer.

Bedankt iedereen voor de reactie.

• oscar54

Gewoon, lpg tank direct aansluiten op camping gasstel dat normaal op butagas wekt.

Gaat hartstikke goed. :D

Echter, 1 klein probleempje:

Om het gasstel aan te sluiten, even de lpg tank onder de auto vandaan halen, om via een drukregelaar en slang het gasstel aan te sluiten. B)-

Groetjes,

8-) Oscar :P