Snelheidsmeter springt naar 0

• Mensen

Vroeger hadden we een auto die na 14 jaar problemen gaf met de snelheidsmeter, het tandwiel-magneetmechanisme was totaal versleten met als gevolg dat de meter begon te springen tussen b.v. de 0 en de 100 km, je aan de snelheid houden was dan ook niet mogelijk.

Wat schets onze verbazing, gisteren met onze sandero hetzelfde probleem, de snelheidsmeter sprong onder het rijden enkele seconden naar 0km/pu. Vandaag hebben we 250km gereden zonder probleem. Onze vraag: zou dit een mechanisch of een electronisch probleem kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties

• DerRudy

Ik heb dit gedrag met mijn MVC ook een paar keer gezien (dacht eerst dat Opa een brilletje nodig had), laatste twee jaar niet meer.

Lijkt me een soort van ‘software bug’, de snelheidsmeter sprong kortstondig naar nul maar de toerenteller bleef keurig de juiste toeren aangeven.

• Mark L.

Hier ook al een paar keer gehad op de bijna 4 jaar dat ik de wagen heb.

Is hier vroeger ook al ééns ter sprake gekomen.

• Mensen

Met onze auto waarvan de snelheidsmeter was versleten ging het springen van de meter gepaard met een hoop kabaal. Het springen van de snelheidsmeter van de sandero was niet hoorbaar, vandaar dat wij ook dachten dat het meer een software probleem zou kunnen zijn. Had jij dit nog gemeld bij de garage, kan een garage überhaupt dergelijke foutjes vinden met een uitleescomputer? Vreemd verschijnsel is het wel, ik dacht ook even dat het aan m´ n ogen lag..

• Mensen

Even gezocht. bedoel je deze topic?

http://dacia.startpagina.nl/prikbord/12386220/vreemd-verschijnsel-snelheidsmeter-sandero-stepway-16-mpi#msg-12386220

Wij zijn blijkbaar we niet de enige met dit verschijnsel

• LED-Lightning

Klopt, klinkt exact als wat ik toendertijd meemaakte en toen een thread voor op heb gestart. Goed zoekwerk, ‘Mensen’! Ik heb het eens een of twee keer gezien maar ging verder niet gepaard met rare geluiden, lijkt gewoon even ‘a glitch in the Matrix’

• remcora

heb ik ook een paar maal meegemaakt met mijn mcv mpi. Dacht ik eerst gek te zijn, maar het komt vaker voor blijkt uit het forum. Ik heb er verder niets aan laten doen.

• vleutmans

hoort erbij, kan geen kwaad :-)

• Avaka

Nee, maar nu rijd je een hypermoderne auto! We moesten allemaal een beetje wennen…… :)

Zonder gekheid: het is een ‘normaal’ verschijnsel, heeft waarschijnlijk iets met zo nu en dan kalibreren te maken.

• Mensen

Allemaal bedankt voor jullie reacties, ik ben blij met deze informatieve prikbord. Het “probleem” met snelheidsmeter is zo te lezen een normaal verschijnsel en we hoeven ons gelukkig geen zorgen maken om een defecte meter.

Ben wel benieuwd wat nu precies de reden is; een tussentijdse automatische kalibratie zoals Avaka schreef??