Sinds een tijdje hoor ik bij mijn Dacia Sandero 1.2 16v van feb 2010 met 20K op de teller een vreemd geluid soms bij het koud starten en de-accelereren van de motor.
Ik kon het niet lokaliseren en had het idee dat het de uitlaat was die rammelde, Dus afgelopen week voor mijn 2e onderhoud's beurt bij de garage dit even gemeld en na de beurt waar ze niks konden vinden, een proefritje met een monteur gemaakt over wat hobbelige weggetjes. Maar ja net als je dat bij de tandarts ook wel eens hebt is de klacht/pijn op dat moment niet meer aanwezig .
Wel hadden ze het slot van de achterklep gesmeerd en misschien was dat wel de oorzaak geweest. Tevens was er een rubber defect bij een achter portier ruit en moest besteld worden. Dus vandaag weer naar de dealer want het rubber was binnen en kon gemonteerd/vervangen worden. Ik had natuurlijk de afgelopen dagen extra op het geluid gelet en kwam er bij toeval achter als ik in zijn 1e versnelling optrok en gas weer gelijk los liet het geluid ook even te horen was, niet altijd maar bij een bepaalde de-acceleratie welke ik zelf forceerde kon ik het geluid genereren. Voor mij klonk het ergens rechts achter, natuurlijk eerst kofferbak spullen gecontroleerd of er niets los lag te rammelen maar ja bij een rem actie was het geluid niet aanwezig of te genereren. Dus vandaag weer samen met een monteur de truc laten horen en inderdaad hij hoorde het nu ook, mijn vermoeden was dat het door de motor die bewoog en daar aan èèn van de bevestigde onderdelen (uitlaat) de boosdoener was. Na onderzoek was het inderdaad de beweging van de motor die dus in de ophang/steunen rubbers soms maximaal uitsloeg en het geluid veroorzaakte. Verklaring was dat dit bij zwaardere motoren d.m.v. een stabilisator stang werd opgevangen en bij deze lichte motoren dit niet gebruikelijk was en niet te verhelpen was en het geen kwaad kon. Toch wel even laten noteren dat dit binnen de garantie gesignaleerd is en mocht het na garantie verloop erger worden dit dus al tijdens de garantie bekent was. Na dit lange verhaal de vraag aan jullie mede soortgenoten Sandero 1.2 16v rijders kennen/hebben jullie dit geluid ook wel eens waargenomen???
M.v.g. BATO.