turbo motoren op Lodgy

  • Adriaan van Hoorn

    de nieuwe Daas wordt voorzien van een turbo motor. Mooi, weinig cc's, lekker zuinig en krachtig. Toch blijken deze enorm storinggevoelig te zijn, getuige het programma van Tros Radar. zie hiervoor http://www.trosradar.nl/artikel_detail/bericht/problemen-met-turbomotor/ . Renault staat geen inbouw toe van LPG op turbo-motoren. Zou misschien handig zijn het “oude”maar betrouwbare blok in de Lodgy te plaatsen. Het lijkt er op dat de opgeblazenversie niet zal worden geleverd op LPG. Wie heeft hier ervating mee of is het verhaal van Tros Radar klinklare onzin?

  • Henkes

    Bij Radar ging het over de 1.4 turbo benzine motor die ontworpen is door BMW en de PSA groep (Citroën en Peugeot}.

    De klachten gingen dus niet over het Renaultblok!

    Dus kom maar op met deze nieuwe turbo motor in de Dacia.(tu)

    Als er nooit iets vernieuwd wordt hadden we nu nog allemaal met een kruiwagen gelopen!

  • RichardMCV

    Bijkomend voordeel van dit turbo-blokje: d'r zit geen distributieriem in! maar een ketting. Volgens opgaaf van Renault gaat deze een motorleven lang mee. Scheelt toch weer een aantal eurootjes….

    Groetjes,

    Richard,www.daciamodellen.nl

  • mcvjournaal

    Deze Renaultmotor is inderdaad anders als THP motor van PSA.

    Maar inderdaad relatief nieuw, dus de betrouwbaarheid moet deze turbomotor nog bewijzen, maar gezien de kwaliteit van de meeste Renaultmotoren heb ik daar alle vertrouwen in.

    Overigens Renault en Dacia moeten wel, gezien de aangescherpte emissie eisen.

    Herke

    http://mcvjournaal.punt.nl/

  • HarryM

    Beste Henkes, mag ik je er op wijzen dat de Renault blokken kwalitatief ook niet tot de top behoren qua storingsgevoeligheid/ reparaties/ stuklopen??

    BMW staat heel wat hoger aangeschreven qua betrouwbaarheid!

    Nu schijnt dat THP blok (buiten de turbo-techniek om) kinderziektes te hebben idd, maar over de 1.5 Dci fase 1 veel gevallen met kapotte big-end lagers!!!

    (Nee, ik rijd geen BMW, maar een Dacia Logan).

    Voor een Turbo blok gelden de vuistregels: Rustig warmrijden (Turbo), laatste kilometer rustig rijden voor het afkoelen(Turbo), niet onnodig stationair draaien (Injector vervuiling), met een caravan/ aanhanger erachter niet afknijpen met volgas en 2000 tpm (slijtage hoofdlagers), oliepeil controleren (iets vaker bijvullen t.o.v. een niet geblazen blok).

    Turbo techniek is op zich vrij betrouwbaar, wil je de kinderziektes eruit… wacht dan een half jaartje.

    M.v.g. Harry

  • GJvdZ

    Die oude, betrouwbare blokken zijn te vies en te onzuinig, waardoor de auto's om verschillende redenen niet meer verkopen (te hoge bijtelling, hogere BPM etc.).

  • Barrabas

    Renault is twee jaar op rij WERELD KAMPIOEN in de FORMULE 1 met Red Bull.Waar in die F1 nog MEERDERE teams rijden met Renault blokken.Schumacher is zelfs de eerste keer WK gworden met Benneton en Renault blokken.Waar zit BMW in dit verhaal,NERGENS!!! Ze zijn zelfs met de staart tussen hun benen vertrokken uit de F1.Wie heeft dan de beste motorblokken,Sinterklaas en Zwarte Piet ???

  • HarryM

    Maar even serieus Barabbas, ik respecteer je merk-enthousiasme (of hoe ik het noemen wil) maar ik zou het niet met droge ogen kunnen beweren.

    De renault diesels waren in het verleden regelrechte rampen, enkele benzinemotoren niets beter.

    Versnellingsbakken gingen ook voortijdig stuk (konden de belasting niet aan bij rijden met aanhanger ed.)

    Mijn buurman heeft zijn Megane van pure elende na er enorm op afgeschreven te hebben weer verkocht. Hij was er weer helemaal klaar mee na 6x werkplaatsbezoek in 2 maanden.

    (By the way… ik kan er over meepraten, heb zijn auto een keer weggebracht naar de dealer toen hij geen tijd had).

    BMW had zijn zaakjes allang beter op orde met zijn over de gehele linie onverwoestbare blokken/ versnellingsbakken (en ook beter electr. systeem).

    Renault heeft tot voor kort nog veel moeten leren/ geleerd, want ik heb de indruk dat ze nu eindelijk de zaakjes beter op orde krijgen.

    M.a.w.: De kwaliteit is eindelijk op het niveau die we 10 jaar geleden al hadden willen zien!

  • Barrabas

    Kan juist hetzelfde schrijven over BMW fluitmotoren die uit mekaar knallen en de ramen naar beneden vallen met de garagepoort-afstandsbediening.En in de F1 en andere waar ze prestaties moeten leveren staan ze nergens zelfs niet in 24 uur races en dat is de keiharde realiteit,spijtig voor U maar het is niet anders.Met Renault heb ik niks te maken behalve mijn motor en dealer,maar ze staan wel aan de top.Waar staat BMW in de verkoopstatistieken trouwens.BMW-rijders durven zelfs niks zeggen over problemen met hun auto,bang dat ze zichzelf hopeloos belachelijk maken.Kijk maar eens in een BMW garage hoe daar gesleuteld wordt aan dikke problemen die ze niet eens kunnen oplossen zelfs niet met hulp uit München.Fraai toch !

  • bvh079

    Het ging nieteens over de 1.4, maar over de 1.6 THP motor, te vinden in de Mini, RCZ, 207CC, 308, 3008, 508 en 5008. Van deze motoren wil de distributiekerring soms van tijd springen waardoor de motorloop belemmerd wordt. De Peugeot-dealer lost dit over het algemeen onder de garantie op, ook wanneer de betreffende auto daar net buiten valt. Hoe ze dit bij Mini doen weet ik niet, maar ik verwacht dat ze hetzelfde doen.

    Het probleem komt overigens bijna niet voor bij de 1.4 VTi en de 120 PK 1.6 VTi motoren van Peugeot.

    Al met al een ingreep die bekend is bij de dealers en goed te verhelpen is. Voor mensen met een THP-motor geen reden tot zorgen. Het komt alleen voor bij de eerdere types. De latere types zijn aangepast en daarbij komt het euvel veel minder voor.

    En JA ik ben een insider :)