Overweeg bovenstaande sandero lpg te kopen.
wat zijn de verbruikservaringen en hoeveel km kun je ongeveer op 1 tank rijden.
Is er nog sprake van extra sloomheid qua trekkracht of valt dat mee.
Ik vond via deze link meer informatie: http://www.autotrack.nl/nieuwe-auto/dacia/sandero/133990/techniek
Introductiedatum: Augustus 2011
Motor
Motorinhoud: 1.390 cc
Aantal cilinders: 4
Aantal kleppen: 8
Plaatsing cilinders: lijn
Maximaal vermogen: 53 kW / 72 pk
Koppel112 nm / 3.000 tpm
Het betreft een Dacia Sandero met een 1.2 / 8 klepper ipv 1.2 / 16 klepper.
I.c.m. met LPG betekend dat hogere onderhoudskosten. (kleppen stellen / slijtage)
Opmerkelijk want deze versie wordt niet officeel verkocht via de Renault/Dacia dealer in Nederland
@Ruud (van een andere Ruud),
Kijk eens op onderstaande link, daar is de 1.2 16V uitvoering al besproken:
http://dacia.startpagina.nl/prikbord/read.php?527,15138725,15143023#msg-15143023
MPI staat eigenlijk voor Multi Port Injection (eigenlijk zijn alle Daasjes een MPI), maar ik begrijp net zoals Guido niet goed dat deze uitvoering in NL ‘op de markt’ is (8 kleppen uitvoering).
mgr.
Ruud
1390 cc.
1.4 MPI dus - waar bij ‘MPI’ overigens ‘multi POINT injection’ aanduidt.
Gewoon de ouwe 1.4 8-klepper, die vanaf 2005 tot 2011 als basis-motorisatie geleverd, en in vele Logans Sedan, Logans MCV en Sandero's gemonteerd is. Ook, in Nederland en elders, in ‘fabrieks’ LPG-variant geleverd (in dat geval ik meen alleen voor de Sandero).
Maar nu niet meer. Waar eerst de ouwe 1.4 MPI op LPG nog naast de nieuwe 1.2 16v (op Euro 95) geleverd werd, is er nu ook een LPG-variant, af-fabriek, leverbaar, van de recentere 1.2 16v-motor (in NL wederom alleen voor de Sandero).
Die overgang van 1.4 MPI naar 1.2 16v heeft alles te maken met het - d.m.v. ‘meerkleppentechniek’ - halen van hetzelfde vermogen (in beide gevallen rond 75pk) uit een kleinere cilinderinhoud, daarbij hogere toerentallen en een lager koppel voor lief nemend, en - aan de keerzijde van de medaille - een lager verbruik en lagere uitstoot bij gemiddeld gebruik verwelkomend. Recentelijk gaan de ontwikkelingen daar (ook bij Dacia) alweer verder in, door met dezelfde ‘meerkleppentechniek’ ook nog eens een turbo-compressor te combineren, waardoor zo'n 1.2 16v turbo-motor (de zgn. ‘TCe’ die nu - althans voor Dacia - in de Lodgy geïntroduceerd wordt) opeens het equivalent van een ongeblazen (non-turbo) 1.6 16v presteert…
Een 1.2 MPI is nooit geleverd, in welke Dacia dan ook, en zal dat ook niet worden. Er bestond wel een 8-kleps variant van die 1.2 16v, maar die heette gewoon ‘1.2’, en was het motortje dat vanaf rond ‘97 in vele Renault Twingo’s, Clio's en Kangoos verkocht werd. Het was een heerlijk motortje, maar het zou met zijn 58 à 60 pk slechts voor de minst veeleisende Sandero of hooguit Logan Sedan-rijder (laat staan de MCV) bruikbaar zijn geweest.
Een dealer die een offerte aanbiedt voor een nieuwe ‘1.2 MPI LPG’ vergist zich, hetzij bij het typen (vergeeflijk), hetzij bij het nadenken (ietsje dommer…). Het gaat hier dus zeker om een 1.2 16v LPG. Geen ervaringen met die motor, al dan niet op LPG, nog qua onderhoud. Tik je een gebruikte 1.4 MPI LPG op de kop dan zul je daar een noeste werker aan hebben, mits je - inderdaad - het kleppen stellen in de gaten houdt. Met slijtage behoort het mee te vallen; deze versie is van fabriekswege ‘harder’, en daarmee aangepast op de hogere bedrijfstemperaturen die bij LPG-gebruik horen.
Ik begrijp de vraag niet goed. De Sandero is niet één van de snelste met optrekken, maar dat is natuurlijk relatief, want je mag natuurlijk van een auto wel verwachten dat hij met het verkeer mee kan komen, anders is het een gevaar op de weg. Evengoed moet een auto natuurlijk makkelijk langzaam verkeer kunnen inhalen. Als je bedoelt of je met de Sandero lekker kunt scheuren, dan is het antwoord nee.
Met de Sandero 1.2 lpg kun je 120 rijden op de autobaan, kom je vlot genoeg langs caravans en vrachtwagens, maar ga er geen wedstrijdje optrekken bij een stoplicht mee doen, want dan verlies je.
Je kunt natuurlijk ook een proefritje doen, om de trekkracht zelf te voelen.
En misschien is het handig om aan de verkoper te vragen, wat voor motor er nu precies in die Sandero zit. Of het is een 1.4, of het is toch een 16v, lijkt mij. Als het een nieuwe is dan moet het haast wel gewoon de 16v zijn.
Ik heb hier de folder erbij met de technische gegevens van deze Sandero waar ik dus die offerte voor heb.
1.2 75 16V LPG
Cilinderinhoud 1149 cc
inspuitsysteem MPI (multipoint injection)
Max vermogen 53 kw/72 in geval van LPG
De wegenbelasting is € 39,- per maand. Echt een lachertje dus want na 1x tanken heb je dit er al uit.
Bij de TOTAL bij ons in de buurt is de prijs momenteel € 0,759 en je krijgt nog zegeltjes ook (of punten heet dat tegenwoordig geloof ik)
Nu nog even een rondje rijden zaterdag en nog wat dealen. Volgens de dealer heeft hij van Dacia weinig speelruimte (ja, ja, zeggen ze allemaal).
bedankt u allen voor uw reacties
Ruud
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?