Mijn eerste ingeving was “Gloeibougies”! Toen ik las dat dat al gebeurd was, komt als eerste een onregelmatige (of lage) brandstofdruk in me op.
Omdat mijn ervaring hoofdzakelijk op CDI (mercedes) gebaseerd is, kan ik wel zeggen dat daarbij het raildrukregelventiel veelvuldig voor problemen zorgde. Daarnaast zou een verstuiver teveel brandstof retour kunnen doen via de retourleiding. Hierbij spuit de vertuiver ook minder in.
Bij mercedes is de brandstofdruk , Retour-gestuurde brandstof, regeling van raildrukregelventiel en hogedrukpompopbrengst uit te lezen. Ik zou niet weten waarom dat bij Renault anders zou zijn. Maar hiervoor heb ik niet voldoende renault-ervaring. Verdere opties m.i..
Toch even controleren of het gloeirelais foutcodes geeft of met een stroomtang kijken of deze wel voldoende stroom afneemt om goed te kunnen gloeien.
Hoge druk brandstofleidingen natrekken en/of op lekkage controleren.
Retour gestuurde brandstof vanaf verstuivers controleren (dit kan je zelf alleen met het juiste gereedschap)
Lage drukpomp opbrengst (indien aanw) - deze voert brandstof aan naar hogedrukpomp
Hogedrukpomp opbrengst - Deze heeft gewoonlijk kleppenplaatjes die weleens stuk gaan of slecht functioneren.
Wellicht een brandstof aflsuiter die niet goed open gaat. (misschien onder de startonderbreker)
Terecht worden roetfilter en catalysator + EGR klep gemeld. Deze in de controle zeker niet vergeten mee te nemen. Als de auto vaak voor korte ritten gebruikt wordt, dan krijgt de regeleenheid geen kans om eens goed te regenereren. Een goede regeneratie doet vaak wonderen maar als de roetfilter vol met as zit zou het nodig kunnen zijn deze te vervangen.
Mijn persoonlijke benadering:
- 1. Eerst helder nadenken en kijken naar een eenvoudige oplossing voor het probleem.
- 2. Heb je geen sleutelervaring en geld zat, ga naar de garage als het te ingewikkeld voor je wordt.
- 3. Als je geen idee hebt en je wil het zelf doen, begin dan bij het goedkoopste
Over storingen uitlezen mag je stellen dat een serieuze storing die opgeslagen wordt een lampje op je display laat branden. Dit hoeft niet continu te branden, maar kan ook kort branden en weer uitgaan. Alleen als een storing echt ernstig is of actueel, dan zal het lampje continu aan blijven leert de ervaring.
Wat voor verstuivers worden er gebruikt? Met spoel of met Piëzo? Welk merk?