Boordcomputer en verbruik op LPG

• DerRudy

Ik rij sinds 2008 met de MCV 1.6 16V op LPG, het viel me op dat het actuele verbruik op de boordcomputer getallen liet zien die betrekking heeft op het Benzine verbruik.

Hier had ik ook wel vrede mee, gebruikte de boordcomputer toch eigenlijk niet op de dagteller na.

Nu heb ik een paar maanden geleden de accu voor een aantal uur moeten loskoppelen, en heb ik na het aansluiten de boordcomputer op alle functies gereset (knopje langdurig inhouden op de verschillende functies).

Wat schetst mijn verbazing: het gemiddelde verbruik lag na een paar honderd KM (rij rond de 100 KM/UUR op de teller) op 8,2 Liter per 100 KM.

Laat dat nu precies het verbruik zijn op LPG als ik de tank volgooi en het gemiddelde uitreken aan de hand van de dag-teller.

Heeft die Daas van mij toch een soort van kunstmatige intelligentie, hij rekent (na het loskoppelen van de accu) nu opeens het werkelijk gebruik op LPG uit.

Dus het Daasje is goed bezig, ‘learning on the job’.

mgr

Ruud

21:37 Type Daas toegevoegd

• Avaka

Je zal zien dat het verbruik straks ‘uit de pas’ gaat lopen.

Bij een reset staat alles op nul. Het verschil ga je snel merken.

• DerRudy

Avaka Schreef:

——————————————————-

> Je zal zien dat het verbruik straks ‘uit de pas’

> gaat lopen.

> Bij een reset staat alles op nul. Het verschil ga

> je snel merken.

Hoi Avaka,

Ik rij nu al een paar duizend KM,s met een gemiddeld verbruik van 8,2 of 8,1 Liter per 100 KM, dus denk dat de boordcomputer de juiste getallen heeft ‘opgepakt’.

mgr

Ruud

• Avaka

Zal mijn hand er niet voor in het vuur steken maar ik weet vrij zeker dat de LPG computer ‘los’ staat van de verbruiksmeter van de boordcomputer.

Ik denk dat er wat anders aan de hand is. 8,2 Liter LPG op 100Km is erg netjes trouwens. Maar dat zal aan je rijstijl liggen.

Mijn Daas doet 1 op 10. Ook niet slecht voor dit type motor.

• Adriaan

Hm, mijn boordcomputer (1.6 4x4 G3) geeft bij een werkelijk verbruik van 10/100km doorgaans een verbruik van 8,6/100km aan. Een groot verschil dus.

Heel veel zuiniger is het tot op heden niet met een rustige rijstijl, maar volgens mij is het voor een 4x4 niet zo verkeerd.

http://www.spritmonitor.de/en/detail/492775.html

• morris

@Ruud

Je zet er evn niet bij welk model Daas je rijdt. De reacties die je krijgt zijn namelijk van het type Duster en hoeft dus niet vergelijkbaar te zijn met het model waarin jij rijdt.

Duster hebben nu eenmaal een slechter windtunnel profiel dan een Logan. Hierdoor is het best mogelijk dat je -aanzienlijk- betere resultaten krijgt dan de Duster rijders. Zelf rij ik in een Duster 16V 2x4 waar het gemiddelde 1: 10,5 is (op gas). Ik vind dit een heel nette waarde voor het type auto. De eerste 10.000 km heb ik op benzine gereden warbij het gemiddeld gebruik ongeveer 1: 12,5 km. Als ik rustig aan deed was 1:13 mogelijk.

In het verleden heb ik een vijftal Seats op gas gehad. Onder andere een Ronda, Ibiza (2x), Malaga en een Toledo. Zelfs de laatste - en zwaarste van het stel- haalde ik met gemak 1: 11. De eerdere zelfs nog beter dan dat.

Aangezien we toen nog geen verbruiksmeters hadden, was het gewoon het aantal liters door het aantal gereden kilometers delen en dan heb je het gerealiseerde verbruik. Ik hanteer deze methode nog steeds aangezien de computer gemiddeld een verbruik van 8,5 lt per 100 km aangeeft.

• DerRudy

De kern van mijn betoog is dat nadat de accu los is geweest, mijn boordcomputer het verbruik opeens nauwkeurig registreert op LPG.

Voordat de accu losgekoppeld was gaf de boordcomputer een verbruik aan dat meer in de lijn van het Benzine verbruik lag.

Dus na zullen maar zeggen ‘een harde reset’ is de boordcomputer het werkelijk verbruik in LPG aan gaan geven.

Mgr.

Ruud

• Avaka

En ik denk dat dat niet zo is.

• Werner46

Ik heb ergens in het boekje gelezen dat het niet gekoppeld is. Dat is volgens mij ook de reden dat auto's met LPG af fabriek zonder boordcomputer worden afgeleverd.

Ik heb zelf lpg met inbouw achteraf. Ik gebruik www.autoverbruik.nl om het verbruik bij te houden.

• Mark L.

Lpg en de boordcomputer werken niet te samen, al rijd je op lpg dan nog denkt en berekent de wagen het verbruik op benzine.