versnellingsbak

• atienwouter

Hallo allemaal,

Bij het schakelen voel ik dat hen niet soepel gaat.

Echt een klik, klik gevoel.

Nu weet ik wel dat je bij een nieuwe auto eerst alles moet inrijden, dus ook de wieltjes voor overbrenging in de versnellingsbak. Het ligt niet aan de koppeling, want die werkt goed.

Mijn dacia heeft nu 15000 km gereden en was voor eerste beurt bij garage.

Ik merkte het daar op en vroeg hoe veel km. het duurt voordat het schakelen vloeiend zou gaan, bv. schakelen zou je met je pink kunnen doen. Zoals bij mijn oudere auto's.

Ik kreeg geen duidelijk antwoord.

Wat is jullie ervaring, moet ik meer km's rijden voordat alles goed ingeslepen is.

• louis

Bij de mijne, Dacia Duster van 2011 met 8000 km op de teller heeft de versnellingsbak van in het begin zeer soepel gegaan.

Kan hem om te zeggen met de pink van versnelling veranderen.

Mijn tweede Dacia, een Sandero van 2011 met 4000 km op de teller, idem.

Volgens mij, laten nazien, is niet normaal.

• Jubbels

Kan ik me helemaal bij aansluiten.

Mijn MCV vanaf het begin heel soepel schakelen.

Idem de Stepway van m'n dochter.

Enige probleempje dat de achteruitversnelling soms moeilijk gaat, maar even in de vrij, koppeling intrappen en loslaten dan gaat het weer.

Hebben meerdere merken auto's last van.

Zou er toch naar laten kijken, is niet normaal.

• Adriaan

Duster 1.6 16V 4x4 6-bak (januari 2012 - 9000 km) die zeer soepel schakelt.

• gregor

duster 4x2 30.000 op de teller maar schakellen gaat nog redelijk soepel

naar de eerste olie wissel van de bak kon ik wel iets merken dat het stroever ging maar dat kan aan de olie liggen die misschien iets dikker is

• Werner46

Hier met een MCV ook zeer soepel en net als bij Jubbels pakt die de achteruit niet lekker.

Dan eerst vrij, koppeling los en hij pakt hem wel goed.

• remcora

Herkenbaar. Schakelt soepel, maar af en toe niet goed in de achteruit. Heb niet een verschil gemerkt t.o.v. de eerste kilometers.

• Barrabas

Met de Duster zes versnellingen geen enkel probleem, met één vinger schakelen.De achteruit ook prima na even omhoogtrekken,bij het dagelijks achteruit keren en uitrijden.Gebruik alleen de tweede uit stilstand.

• atienwouter

Hallo vrienden,

Ik ben nog niet in staat geweest om een deskundige of zoiemand te raadplegen.

Ben bij het schakelen wel 100 % gaan concentreren hoe het gaat.

Volgens mij in de versnellingsbak en koppeling in orde.

Ik heb het idee dat het de aandrijfstang naar het versnellingshuis moet zijn, dus zogezegd het pook gedeelte.

Hoe denken jullie hierover.

Over de achteruitversnelling, heb ook wel eens dat hij hem niet pakt dan even in zijn vrij zetten en koppeling los daarna gaat het meestal goed.

Met vorige auto's ook vaak zo. Ja dus meerdere merken hebben hier last van.

• EricNL

hoi Atienwouter,

De ervaring bij andere merken leert dat indien de pook t.o.v. de bak niet juist afgesteld is, deze dan voor soortgelijke issues staan. Kan zijn dat ik ernaast zit. het voelt dan idd als een dubbel-clutch. Het helpt vaak om eerst even een andere versnelling in te schakelen voordat je de gewenste versnelling kiest. Mijn MB vito ervaring is dat afstellen dit probleem oplost.

we horen graag hoe het afloopt