Duster 4x4 dci "zwabberen" voorkant bij optrekken (OPGELOST)

• EvertK

Bij optrekken onder de 2000 t/m beweegt de voorkant van de auto voelbaar iets van links naar rechts.(licht schudden)

De koppeling is dan geheel opgekomen, dus de koppeling is lijkt niet de boosdoener.

Bijvoorbeeld 1800 tpm rijden en dan het gaspedaal intrappen…..in de 1 en 2 en héél iets in de derde versnelling.

Meer mensen hier last van?

Garage dacht dat de winterbanden de oorzaak zouden kunnnen zijn, maar met de zomerbanden nog steeds het geval.

Dieseluitvoering.

• DerRudy

@EvertK

Is de uitlijning van de wagen nog in orde, blijft de auto ‘mooi’ rechtuit rijden bij een constante snelheid?.

mgr.

Ruud

• EvertK

Ik kan rustig even het stuur loslaten en de auto blijft dan goed in het spoor.

• Bob TR

@EvertK ,

Ik heb dit ook ondervonden, als ik in 2w modus rij.

Af en toe rij ik een afstand van ca. 150 km, ( Alanya-Antalya) en zette de aandrijving dan in 2w modus, kijken hoe zuinig de motor liep. Het lijkt mij de kracht van de 110pk motor. Te veel traktie op de voorwielen.

In auto-modus heb ik er geen last van. Het verbruik scheelt hoegenaamd niets, dus altijd in auto modus.

groeten.

• Bob TR

@EvertK ,

Ik heb dit ook ondervonden, als ik in 2w modus rij.

Af en toe rij ik een afstand van ca. 150 km, ( Alanya-Antalya) en zet de aandrijving dan in 2w modus, kijken hoe zuinig de motor loopt.

Het lijkt mij de kracht van de 110pk motor. Te veel traktie op de voorwielen.

In auto-modus heb ik er geen last van. Het verbruik scheelt hoegenaamd niets, dus altijd in auto modus.

groeten, Bob

• EvertK

#Bob TR,

Bedankt, ga ik uitproberen!

Groet.

• EvertK

#Bob TR

Gisteren geprobeerd met de 4x4 in auto-stand, maar het is nog steeds aanwezig.

Niet echt hinderlijk, maar ik vraag me af of het kwaad kan.

Evert

• janolifant

Check de stuurkogels op speling!

Mijn MCV trok ooits eens naar rechts met gas geven en naar links met gas los…. reed verder normaal..

• daniel Monsieux

Hi,

Lang geleden had ik een ietwat dergelijk probleem met een Audi 80. (voorwiel aandrijving), van de jaren 90.

ik zat toen in Italie in 2001, en ergens in de herfst begon het volgende :

platte baan.

rij constand, hou de kist recht op de baan.

geef gas.. wagen gaat naar links.

corrigeer.. (uiteraard)..

laat gas los.. wagen gaat naar rechts.

voor duidelijkheid, het aangedreven wiel was rechts..

wat was er fout :

de ophanging van de motor aan het chassis is met 4 hulsvormige rubbers gedaan (en 2 stalen balken).

blijkt dat er 2 defect waren (ok.. het beestje had ook wat achter de kiezen… 220.000 km),

en nadat deze 2 vervangen waren (moest normaal 4 zijn), waren de problemen van de baan.

en was hij weer kaarsrecht op de baan te houden bij gas geven en lossen.

Kijk daar eens naar … de hele santekwant van wiel naar motorophanging onderaan… kan inderdaad wat zijn.

Ook had men de “sandalen” vervangen, het platte stuk dat je wiel aan de kast vasthoudt … deze hadden geen effect.

Uiteraard uitlijnen…

Uiteindelijk op het beestje nog wat meer km gezet, en was het einde bij 385000 km.

(ongeluk gehad, niet in fout…)

Hopelijk kan je hier ook wat uit vinden..

groeten

D.

• EvertK

Tijdens zomercheck nogmaals aan de dealer gemeld en deze keer werd het ook geconstateerd.

Afspraak gemaakt voor onderzoek (twee dagen).

Na deze twee dagen kon ik de auto ophalen.

Bij navraag had men de aandrijfassen vervangen.

Ik kon de auto weer meenemen.

Alle was onder garantie uitgevoerd.

Hulde voor de dealer!(BOCHANE Arnhem)