Xenon in Duster

• bvh079

Beste dames en heren,

Ik wil graag xenon-verlichting in onze Duster hebben.

Nu is mijn vraag: wat is jullie ervaring met xenon in de Duster, welk merk raden jullie aan en hoe zit het met de units zelf, kunnen ze het aan?

De tegenstanders van xenon-verlichting verzoek ik vriendelijk dit topic voorbij te bladeren.

• rgrutter

hoi,

Nu ben ik wel tegenstander van xenon bij mensen die niet de koplampen goed afstellen en dus iemand verblinden.

Maar ook ik heb xenon in de koplamp unit te geplaatst. toch na een tijdje er weer uit gehaald, omdat het beeld niet goed te krijgen is.

Ook is de elektronica van de auto er niet erg geschikt voor. Als je de lampen aan deed, gingen er diverse lampjes branden op het dashboard.:D Dit is opgelost door extra stroom te vragen aan de andere unit die niet gebruikt werd.

Ook voorschakel apparaten hielp niet.

Nu liggen de units in de schuur niets te doen, misschien is er een andere bestemming voor te vinden.

conclusie….. het beeld is niet goed te krijgen. En de wetgeving staat het volgens mij niet toe, maar wel mooi als jij het beeld wel goed kan krijgen.

• bvh079

De wetgeving is aangepast per 01-04-2012, dus vandaar dat het me wel interessant lijkt

Maar wat bleef er mankeren aan het lichtbeeld? Heb je er wellicht foto's van?

• Avaka

Als je Xenon verlichting wilt hebben dan hecht je dus groot belang aan goed zicht in de nacht. Achteraf Xenon in bouwen gaat vaak met problemen gepaard. Zie reaktie van rgrutter en de ervaringen van Richard MCV. Wat nu dan?

Zelf heb ik al een jaar Phillips NightGuide DoubleLife H4 lampen in mijn MCV. Korte omschrijving:

"Deze revolutionaire lampen voor koplampen, verkrijgbaar in H4 en H7 zullen het zicht van de bestuurder 's nachts aanzienlijk verbeteren. Deze lamp bereikt dit door drie soorten licht uit te stralen: puur wit licht recht vooruit voor een veiliger zicht op de eigen rijbaan, iets geler licht, méér naar links om verblinding van tegenliggers te voorkomen en blauwig licht naar rechts om borden en wegmarkeringen langs de weg beter te laten reflecteren".

Daar komt me een bak licht vanaf !!!!. Komt heel aardig in de buurt van Xenon. Ze zijn niet goedkoop maar natuurlijk veel minder duur dan een Xenon setje. Probeer die Nightguide maar eens.

• bvh079

Het gaat mij er inderdaad om dat ze net even wat helderder en feller zijn dan regulier licht. De dame des huizes heeft met vlagen last van nachtblindheid en dan is extra zicht wenselijk. Bovendien ben ik zelf erg voorstander van Xenon aangezien ik het een hele tijd in een auto van werk heb gehad en het zicht echt veel beter is.

De verlichting zou sowieso professioneel afgesteld worden bij mij op het werk door iemand die er verstand van heeft en met de juiste apparatuur. Over het verblinden maak ik mij dus niet veel zorgen. Echter baren de storingen mij zorgen… Voor wat betreft xenon is het dus zaak om te zoeken naar verlichting geschikt voor Canbus-bedrading?

De Philips-lampen klinken ook goed. Echter is mijn ervaring met Philips-lampen dat ze in no-time springen (bluevision)

• Avaka

Al die dure lampen die extra veel licht geven gaan snel kapot. Eerst had ik van die Xtreme lampen in mijn Daas. Dat was echt een ramp kwa levensduur.

Die Nightguide heb ik er nu al 20.000 km in zitten (heb altijd mijn dimlicht aan, ook overdag) en ze doen het nog steeds. Philips geeft ook aan dat het Double Lifetime lampen zijn.

Ik zou ze gewoon eens proberen. Je vrouw zal zich verbazen over hoeveel ze nu kan zien 's nachts.

• bvh079

Stomme vraag, heb je misschien een foto met de originele lampen en het verschil met de nieuwe lampen? Ik ben opzich wel nieuwsgierig namelijk.

• Avaka

Nee, ik heb geen vergelijk van mezelf.

Op het internet staan her en der wel vergelijk foto's. Maar het werkelijke verschil zie je ook niet echt op die foto's. Je moet het gewoon ervaren. Ik rij niet heel vaak 's nachts maar elke keer verbaas ik me weer over de hoeveelheid licht. En dat van wit licht naar voren, geel naar links (berm en niet verblinden) en blauw naar rechts (borden) werkt echt zo.

Laat ik het zo zeggen: mocht het je tegen vallen dan krijg je van mij een flesje wijn op de Dacia dag. :)

• bvh079

Ze zijn inderdaad zeker niet goedkoop! 40 euro kosten ze, en dat tegen de 50 euro die xenon kost die ik via de automaterialenhandel kan kopen met 2 jaar garantie… Ik ga er nog even over nadenken want wat ik heb gezien bevalt me wel.

Overigens, ik zag dat gregor van dit forum ook xenon in zijn Duster had. Nu heb ik me aangemeld op Daciast maar ik kan niet inloggen, terwijl alles goed is gegaan. Ik zou graag zijn ervaring willen horen met xenon.

• LED-Lightning

Best mogelijk dat die lampjes op het dashboard komen van ‘matige’ xenon-ballasten. Ik heb dit in het verleden ook eens met een VW Passat gehad, CAN-bus ballasten erin losten dat probleem op.