Na 10.000 km te hebben gereden heb ik een bandenwissel doorgevoerd, zoals mij ten stelligste werd aangeraden door mijn dealer, t.t.z. ik heb de banden die achteraan liggen vooraan geplaatst en omgekeerd.
Bij het rijden op een autosnelweg kreeg ik bij een snelheid tussen 110 en 120 km/h,“schimmy”, dus sterke trillingen in mijn stuur.
Dealer geraadpleegd met als resultaat : “Wij hebben uitbalancering gedaan. Er is niets aan de hand, alles is normaal.”
Ik terug de autosnelweg op. Er was uiteraard niks veranderd, nog steeds “schimmy”.
Ben uiteindelijk naar een bandenspecialist gegaan die vaststelde dat beide wielen, die aanvankelijk achteraan gemonteerd waren, een groot onbalans vertoonden. Op de velgen was geen enkel balansgewichtje aangebracht.
Bij één wiel was de onbalans zelfs zo groot dat deze niet kon worden opgeheven met de klassieke gewichtjes die op de velg geklopt worden. De bandenspecialist heeft de band op de velg zelf ongeveer 140 ° moeten verleggen en heeft nadien nog bij moeten corrigeren met gewichtjes.
Moraal van het verhaal :
1) ik vermoed dat in het fabriek in Roemenië enkel de voorwielen worden uitgebalanceerd ;
2) de Dacia-dealer is onbekwaam of onwillig om dit euvel te verhelpen ;
3) ga naar een bekwame bandenspecialist, die gewoonlijk over de modernste appartuur beschikt om wielen uit te balanceren en eventueel uit te lijnen.
Volgens mij beschikken de dealers niet over de know-how om dit klusje te klaren.
Dit grapje heeft mij wel €9 per wiel gekost, maar nu rijdt mijn Dusty perfect.
Groetjes,
Zwad.