Automatische choke dacia duster 4x4 benzine

• Dusterist

Hallo allemaal, ik heb een dacia duster naar volle tevredenheid. Wanneer ik mijn auto start bij een buitentemperatuur van 20 graden en hoger start de daas op de automatische choke. Bij de garage nagevraagd of dit aan de bedrading kan liggen en dan kijken ze je aan alsof het in keulen dondert.

Bij temperaturen lager dan 20 graden boven nul start de daas gewoon zonder automatische choke, dus zonder toerenverhogingen. Wie herkent dit of heeft een oplossing?

Alvast bedankt.

Jo.

• bvh079

Dit is bij die van ons ook zo. Soms slaat hij ook gewoon net zo makkelijk weer direct af. Lijkt me volgens mij niet helemaal normaal, maar ik heb de tijd nog niet gevonden om naar de dealer te gaan.

• LED-Lightning

De huidige Dacia's hebben helemaal geen choke, maar een injectiemotor met sensoren die dingen regelen. Mogelijk dat het bij een of meer sensoren ligt.

• Avaka

Het motor management (computer) regelt inderdaad het mengsel dat aan de motor wordt toebedeeld. De meetsystemen, sensoren en regelaars bepalen aan de hand van oa de temperatuur het juiste mengsel en het tijdstip van de ontsteking. Die sensoren en regelaars moeten wel even de tijd krijgen om hun meting te kunnen doen. Dan heb ik het niet over meerdere seconden maar wat ik bedoel is dat je bij het starten de sleutel niet in één slag door moet draaien tot het starten van de startmotor. Zelf draai ik de sleutel op ‘stand twee’ zodat alle dashboard lampjes gaan branden (zelftest). Dan wacht ik bewust even voordat ik daadwerkelijk start. Soms zelfs totdat de lampjes uit gaan (met name in de winter). Op die manier krijgt de brandstofpomp ook even de tijd om ‘druk’ op te bouwen. Wat ik vooral ook oudere mensen vaak zie doen is dat ze het gaspedaal een paar keer intrappen voordat ze gaan starten. NIET DOEN DUS!. Gewoon je voet van het gas af maar wel de koppeling intrappen. Pas als de motor daadwerkelijk gestart is doe ik mijn gordels om en zet de spiegel goed. Dan krijgt de motor even de tijd om ‘op gang’ te komen. Probeer deze methode maar eens.