Ventilator motorkoeling draait wel heel vaak....

• Macia

Oké het is nu 30 graden en in de zon zal het onder een zwarte motorkap nog warmer zijn.

Toch vind ik het vreemd dat bij onze Dacia MCV 1.6 16v direct na het starten (terwijl de motor nog niet in bedrijf is geweest) de motor koelventilator gaat draaien.

Deze ventilator draait deze dagen bijna continue en gaat alleen uit na een tijdje rijwind te hebben gehad. Zodra we even stilstaan voor een stoplicht gaat de ventilator weer draaien.

komt dit bij meer van jullie voor?

Bij onze voorgaande auto's sloeg de ventilator veel minder vaak aan.

• Avaka

Als je de airco aan hebt draait ie constant….

• Mensen

Ik heb met onze Sandero nooit gehoord dat de ventilator ging draaien, de temperatuur meter is ook nooit boven de vier blokjes uit gekomen.

Het is volgens mij niet normaal als de ventilator met een koude motor al gaat draaien 8-)

• Mensen

Dat is waar !

• Avaka

Overigens had mijn nog geen half jaar oude zakelijke auto vandaag ook ‘last’ van een vaak aanslaande ventilator.

Het kan letterlijk ‘in de lucht’ zitten.

• HJ

Bij mijn Duster is dat ook geval. Maar de motorwarmte komt niet boven de 4 blokjes.

Idd met de airco aan is het continu raak.

• atienwouter

Hallo,

Ik heb de hele dag op stap geweest en heb eigenlijk de fan niet horen aanslaan.

Zal er eens op letten en lees je mijn ervaring wel.

• Macia

Zeer bedankt voor jullie reacties.

De airco staat bij ons inderdaad aan met dit weer.

Fijn te lezen dat het bij meer van jullie hetzelfde is, maar echt prettig is het vele aanslaan van de ventilator niet omdat deze een klein beetje uit balans lijkt en daardoor nogal “bromt”.

Wellicht dat dit het verschil verklaart tussen het wel en niet horen of de ventilator aanslaat.

• Vinnie

Het is geen onbalans, ze brommen allemaal zo :-)

• EvertK

Dat brommen kan ook gewoon de compressor van de airco zijn.

Zet de airco maar eens uit.