Airco zorgt voor voltage verlies?

• dragonballs16@hotmail.com

Hallo,

Ik heb sinds 2 maanden een Dacia Sandero 1.2 en hij rijd als een vrachttrein op veren :p James May's favourite auto en ik begrijp waarom. de auto is goed.

Alleen begin ik me zorgen te maken over de motor. Telkens wanneer ik men airconditioning aanzet, lijkt het of de motor uitvalt en dan weer automatisch aanspringt, dit is vooral te merken wanneer ik stil sta, dan zie je ook de toerenteller omlaag gaan, omhoog en dan in de juiste toeren.

Tijdens het rijden met airco aan is dit ook te zien, dezelfde gebeurtenis, maar hij accelereert verder wel zoals hij hoort, je ziet alleen de toerenteller omhoog/omlaag/normaal zien gaan met 1000 toeren ofzo, net genoeg om opgemerkt te worden.

Ik heb al geprobeerd om alles behalve de airco aan te doen en dan gebeurt dit niet, zodra ik die aanzet gebeurt dit fenomeen. Heeft iemand hier raad voor of is dit echt een geval van: “ga nu naar je garage of het word je dood” ding?

• mcvjournaal

Nee hoor, er is niets aan de hand.

De airco pakt bij het aanzetten een flink stuk vermogen en dat merk je.

Zolang je rijdt met de airco aan heb je minder vermogen tot je beschikking en gebruik je ook meer brandstof.

Maar je houdt een koel hoofd en dat is tegenwoordig ook wat waard.

Herke

http://mcvjournaal.punt.nl/

• Mark

Inderdaad, geen enkele nood.

Bij m'n vorige wagen, Ford Mondeo, was dit pas een ramp. Eens je de airco aandeed verloor je wagen al z'n “krachten” en was het een mak lammetje ipv de 1.8 turbo die erin zat.

Meermaals mee richting garage geweest maar was een normaal fenomeen met die wagens zei men.

Met m'n MCV nu krijgt die bij het aan zetten van de airco effe een terugval maar herpakt de motor zich ook dadelijk.

Geen noog, allemaal normaal. Het enige wat mij enorm stoort aan de airco is het immens gebrul dat de wagen dan maakt. Iedere wagen met airco aan maakt een grommender geluid dan zonder airco maar de MCV is net als een opstijgend vliegtuig bijna, echt grenzend aan het normale.

Maar volgens de garage (en ook op Ger's site indertijd) een volkomen normaal verschijnsel, dus geen probleem.

• Mark L.

Bij mijn Mondeo (een MK2) was de airco soms ook een bron van ergenis, het ding kon bijna de wagen koelen tot haast diepvriestoestanden maar daar tegenover stond wel dat hij met al het vermogen ging lopen. Met de caravan aan de haak was de airco gewoon niet te gebruiken, bij de garage was dit inderdaat bekend dat de airco vermogen vreet.

De fan van de koeling van de mcv is in niet de stilste, zeker als hij op standje 2 gaat draaien begint het ding te loeien als een vliegtuigmoter en is dit zelfs lichtjes voelbaar in de wagen.