Stuurwiel

• Ferm

Het stuurwiel in mijn drie jaar oude MCV vertoont een merkwaardig gebrek. Aan de bovenzijde van het stuurwiel, tussen 5 voor twaalf en 5 over twaalf, is een behoorlijke slijtageplek zichtbaar. Uiterst vreemd omdat dat juist een plek is die nauwelijks wordt aangeraakt!! Het levert verder geen probleem op al ziet het natuurlijk niet erg fraai uit. Is het een bekend euvel of is het uitzonderlijk?

• RichardMCV

slijtageplekken op het stuurwiel zijn mij niet bekend. Wellicht gebruik jij die genoemde plek niet; veel mensen zie je met 1 hand sturen en dan hebben ze die hand daar wel liggen….

Zelf rijd ik vanaf augustus 2007 in een MCV en heb er nog geen last van (ik gebruik wel regelmatig die genoemde plek; MCV is de 75.000 km gepasseerd),

Ik zou dus zeggen: geen bekend euvel.

Groetjes,

Richard, www.daciamodellen.nl

• Henk de tank

ik heb een sandero van 2008 met 56000 kilometer op de teller,

en het stuur zit vol slijtageplekken .

de eerste plekken kwamen bij ongeveer 30000 kilometer.

het verhaal van ringen is niet waar want die draag ik niet.

• peter.h

Inmiddels meer dan 96.000 km gereden. Zowel door mij als Margot bestuurd. Het stuurwiel ziet eruit als nieuw!

Ik heb wel eens gehoord dat dit kan komen door gebruik van aftershave of een parfum. Dat zit dan aan je handen en veroorzaakt deze slijtage plekken. middelen zijn erg argressief.

Wat wel slijt bij onze Sandero 1.6 MPi zijn de stoelzittingen. Ze pluizen erg. Af en toe ga ik er met de tondeuse overheen.

Dan is het weer een half jaartje goed.

Zo zie je, de Dacia lijkt wel een kapsalon.

Zondag kun je het zien op de Daciafandag.

Groeten uit Alphen aan den Rijn.

Peter en Margot.

• Avaka

Je kunt er ook een leren hoesje overheen trekken:

http://dacia.startpagina.nl/prikbord/13740074/13955675/re-stuurwiel-bekleden#msg-13955675

• Barrabas

Graag ook in het Nederlands a.u.b.

• uul

Hangt er misschien iets glimmenst aan je binnenspiegel wat door de zon als een vergrootglas op je stuur inwerkt? Is maar een idee. Mijn stuurwiel (Sandero 2009 ) is nog puntgaaf.

Uul.

• EricNL

Die plek herken ik wel. Komt denk ik door de UV in het zonlicht. Dat geeft wel vaker problemen bij kunststoffen. Onze Fiat had daar ook last van. Daarom ben ik wel voorstander van een leder stuurwiel of een nette stuurhoes…

• ferm

@EricNL

Het lijkt mij ook de meest aannemlijke verklaring. Als het komt door bijv parfum zoals werd geopperd dan zou het op de plek waar je stuurwiel het meest in handen hebt ook aangetast moeten zijn en dat is vreemd genoeg niet het geval. Blijft natuurlijk vreemd dat dit gebeurt maar ik krijg niet de indruk dat veel Daciasten met hetzelfde euvel kampen. Wellicht heb ik gewoon pech met dit inferieur exemplaar.

• Barrabas

Ben ik aanvankelijk niet zo voor te vinden.Maar in dit geval is het wel DE oplossing.En er bestaan hier op dit forum uitzonderlijke en mooie afgewerkte constructies voor stuurwielhoezen ook met foto's en voldoende uitleg, dacht ik zo.Zou evenwel leder in dit geval ook verkleuring hebben gegeven of ligt het inderdaadf aan een gemene fabrieksfout ?

Of een mooi houten Ferrari/Jaguar stuur uit de jaren ‘50, ’60's. :)