Marktaandeel Dacia in vrije val

  • GJvdZ

    Toch wel typisch: het marktaandeel van Dacia is sinds begin dit jaar gekelderd van bijna 1% in januari naar 0,33% in mei.

    Je zou toch zeggen dat goedkopere auto's interessant zijn in tijden van crisis.

    Iemand enig idee hoe dit komt? Het enige wat ik kan verzinnen is dat ze geen auto's met 20% bijtelling hebben.

  • mcvjournaal

    Goedkope auto's zijn best interessant voor de consument, mits ze belastingvrij zijn en dat is nu net het probleem. Daarom worden de Polo en de 107 goed verkocht en de goedkopere Sandero niet.

    Overigens roept de naam Dacia bij de meeste Nederlanders nog steeds geen warm gevoel op, ook dat speelt een rol.

    De markt voor zowel de Dacia Duster en de Dacia Logan MCV lijkt verzadigd.

    De Lodgy zal eind van dit jaar wellicht voor een (korte) opleving zorgen, maar het wachten blijft op een kleine, goedkope, belastingvrije Dacia.

    De verkoopcijfers over mei met meer gegevens over de verkopen van Dacia: http://mcvjournaal.wordpress.com/2012/06/06/autoverkopen-mei-2012/

    Herke

    http://mcvjournaal.wordpress.com/2012/06/06/autoverkopen-mei-2012/

  • remcora

    Los van het feit dat er behoefte is aan een kleine en schone (dus goedkope) auto, is de particuliere markt behoorlijk ingezakt. Het consumentenvertrouwen is erg laag en dat merken de autoverkopers snel. Voor de zakelijke markt is Dacia schijnbaar niet interessant. De lodgy zal vast voor een opleving zorgen, zeker omdat de concurrentie te duur is. Jammer dat hij niet voor de vakantie op de markt komt. Aan het einde van het jaar is de verkoop altijd lager.

  • Louis Dörr

    Enig idee hoe dit komt? Jazeker, enkele jaren geleden maakte men gebruik van de diensten van Mr. Dacia ‘onze Ger’ met zijn bekwaamheden in Cross-Media.

    Helaas is er op enig moment besloten NIET verder te gaan.:?

    Met alle respect voor diegenen die ook een site bijhouden, mis ik ‘onze Ger’ nog steeds en het lijkt erop dat mijn (en vele anderen hun) voorspelling uitkomt !!!

    Natuurlijk is er een mate van terugval door de economische recessie, maar niet in die mate !

  • Avaka

    Ja, ik denk dat remcora gelijk heeft.

    De zakelijke markt vindt een Dacia niet interessant (op een enkele glazenwasser / schoonmaak bedrijf na) en de consumentenmarkt is geheel ingezakt.

    De Lodgy zou inderdaad de verkoop van Dacia's weer kunnen opkrikken. Het is een perfecte gezins wagen (evenals de MCV).

    De volgende stap van Dacia zou volgens mij een Twingo achtige stadsauto moeten worden. Licht in gewicht, super zuinige ECO motor erin voor een start prijs van rond de 6500 Euro.

    Dan is het gamma geheel compleet.

  • Ben

    Inderdaad; de belastingvrije auto´s zullen de verkoop van -vooral- de Sandero flink drukken.

    Maar belangrijker m.i. is:

    Waarschijnlijk is het zo langzamerhand tot de (aspirant-) Dacia-rijder doorgedrongen dat je door de dealer en importeur als derderangs wordt beschouwd en ook als zodanig behandeld wordt!

    Daarnaast zijn de Dacia´s na 3 á 4 jaar weinig meer waard; het is dus toch nog duur rijden, uiteindelijk.

    Een goede auto zoals Dacia zich heeft leren kennen verdient beter!

  • Avaka

    Ik mis Ger ook. Maar daar heeft het inzakken van de auto markt natuurlijk niks mee te maken.

    Op dit moment is het zo dat de Dacia zichzelf verkoopt. Nu even wat minder (net als alle andere merken) en dat staat volkomen los van de destijds enorme inspanningen van Ger.

  • Avaka

    Ben Schreef:

    ——————————————————-

    > Waarschijnlijk is het zo langzamerhand tot de

    > (aspirant-) Dacia-rijder doorgedrongen dat je door

    > de dealer en importeur als derderangs wordt

    > beschouwd en ook als zodanig behandeld wordt!

    Wat een onzin, echt totaal geen last van. Gewoon een andere dealer zoeken die zijn klanten wel op waarde schat

    > Daarnaast zijn de Dacia´s na 3 á 4 jaar weinig

    > meer waard; het is dus toch nog duur rijden, uiteindelijk.

    En dat is al helemaal een opmerking bezijden de waarheid. Op een auto die relatief weinig kost schrijf je relatief ook weinig af. In de praktijk zijn Dacia's behoorlijk waardevast. Kijk maar eens naar de 2e hands prijzen.

  • Mark

    Ben Schreef:

    ——————————————————-

    > Daarnaast zijn de Dacia´s na 3 á 4 jaar weinig

    > meer waard; het is dus toch nog duur rijden,

    > uiteindelijk.

    euh, weinig waard? Gewoon uit nieuwsgierigheid was ik een half jaar geleden mee gegaan in de verkoopspraat van de dealer terwijl ik aan het wachten was toen men mijn wagen een kleine beurt gaf.

    Ik deed alsof ik serieus interesse had in een Duster en de verkoper begin z'n praatjes.

    Het kwam erop neer dat ik voor mijn MCV (diesel, 85pk, 65 000km, nieuwprijs indertijd 15 300€) van 3 jaar en half dadelijk nog 10 500 € kreeg. Dadelijk op officiele offerte.

    Dat vind ik toch nog niet zo slecht?

  • Mark

    Van marktaandelen ken ik niks.

    Maar wat ik wel weet is dat je hier in Belgiè geen straat in-of uit kan rijden zonder een Duster of MCV tegen te komen.

    De MCV is alom vertegenwoordig terwijl enkele jaren geleden het nog bijna iets uniek was. Het aantal keer dat men mij kwam vragen “wat” mijn wagen eigenlijk was…

    De Duster is niet voor niets de best verkopende SUV in Belgiè.

    De Sandero is een andere zaak, die zie je wel maar heel sporadisch eens eentje. Dat is hier nooit echt een succes geweest.

    En de Stewpway kun je regelmatiger tegenkomen maar bijlange niet zoveel als de MCV en de Duster.

    Maar waar enkele jaren geleden NL een soort van voortrekkersrol speelde inzake Dacia-rijden heb ik de indruk dat het bij jullie allemaal gekelderd is?

    Hier in Belgiè is Dacia uit het marginaalhoekje gehaald en is het een wagen zoals een andere.

    Eigenlijk door de Duster want waar de MCV het ijs brak heeft de Duster dat ijs gewoon verpulverd.