kleppen bijstellen sandero 1.2 16v 75 lpg: garantie?

  • som

    In december hebben wij bij Bochane Arnhem een nieuwe Sandero 1.2 16v 75 lpg gekocht. Deze auto trekt heel langzaam op en slaat in de 1 ook vaak af. We dachten dat de auto misschien nog ingereden moest worden, maat het euvel bleef. Dus wij een afspraak maken om de auto eens na te laten kijken. Die afspraak maken heeft de nodig zweetdruppels gekost, want of ik kreeg niemand aan de lijn of ik kreeg de werkplaats waar ik dan naar door werd verbonden niet aan de lijn. Dat duurde een paar dagen, gek werd ik er van, om mijzelf wat af te koelen, heb ik een paar weken niet gebeld. Toen weer geprobeerd, zelfde verhaal. Toen heb ik het hoofdkantoor in Veenendaal gebeld en die hebben een afspraak voor over 2 weken kunnen regelen. Dat was vandaag dus.

    Auto vanmorgen afgeleverd en er zou gebeld worden als de auto klaar was. Net zelf maar eens gebeld en ik kreeg zowaar iemand aan de lijn. De auto stond nog op de brug, want de kleppen moesten worden bijgesteld, want dat was het euvel en daar hadden ze toestemming voor nodig. Ze hadden mij blijkbaar 's morgens één keer gebeld daarvoor. Niet op gerekend. Na 12.00 uur was er wel iemand steeds thuis. Maar goed, op mijn vraag waarom er toestemming nodig was, zeiden ze dat het geld ging kosten. Blijkbaar is de auto met verkeerd afgestelde kleppen afgeleverd en dat lijkt mij toch onder de garantie te vallen. Of zie ik dat verkeerd?

    (Mijn vrouw is de auto nu aan het ophalen, want de auto kon in ieder geval vandaag niet meer worden gerepareerd en moet er een nieuwe afspraak worden gemaakt (zucht))

    Kleine update: mijn vrouw is inmiddels terug. Kleppen bijstellen kost een paar honderd euro, maar ze zijn dan niet zeker of het euvel dan ook echt verholpen is, want het kan toch ook nog wat anders zijn.

  • uul

    Nou dat is geen reclame voor Bochane. Ik ben blij met INDUMIJ Barendrecht en dik tevreden over hun service.

    Sterkte Som.

  • DerRudy

    Kleppen stellen is bij LPG van levensbelang, als dit met het ‘handje’ moet gebeuren dan moet je toch rekenen dat dit om de 15.000 KM moet gebeuren.

    Ik weet niet wat de huidige KM-stand is; maar zit je ruim over de 15.000 KM heen dan begrijp ik de dealer wel, het is bij de 1.2 16V een nogal arbeidsintensief werkje.

    Maar, zit je ruim onder de 15.000 KM dan mag je toch wel enige coulance verwachten.

    Persoonlijk heb ik de 1.6 16V daar worden de kleppen automatisch gesteld, ik snap ook niet goed waarom er af-fabriek LPG installaties worden ingebouwd bij motoren waarbij de kleppen met het handje gesteld moeten worden.

    Vaak (en ik spreek uit ervaring) is de dealer niet goed op de hoogte dat de service interval aangepast moet worden als we het hebben over het stellen van de kleppen.

    Houd ons aub op de hoogte hoe dit afloopt.

    Mgr.

    Ruud

  • som

    @uul. Misschien komen onze problemen met Bochane wel met de reorganisatie in dat bedrijf. Eerst hadden we een Sandero1.4 bij Bochane Ede (geen problemen), toen we een nieuwe wilden kopen, konden we daar echter niet meer terecht want ze verkochten daar geen Renault/Dacia meer en werden we naar Arnhem-Zuid verwezen en die is nu ook al weer weg en zitten we bij weer een andere vestiging van Bochane in Arnhem.

    @DerRudy. De auto heeft nu 9000km gereden, maar het probleem is niet tijdens het rijden ontstaan, maar was er al van begin af aan. Als de kleppen niet goed staan afgesteld, dan is de auto niet goed afgeleverd.

    Het probleem is dat bij het in de 1 wegrijden de dosis gas heel precies moet zijn: iets te weinig dan slaat de auto af, iets te veel dan heb je een brullende motor of schokkende auto. Ook in de achteruit slaat de auto heel snel af. Optrekken bv bij het oprijden van een snelweg gaat moeizaam, met veel moeite haalt ie dan de 100, 120 al helemaal niet, daar heb je wel een hele lange invoegstrook voor nodig.

  • Avaka

    Bochane Arnhem staat hier redelijk goed bekend.

    Vreemd dat bij een nieuwe auto al zo snel deze problemen optreden. Formeel is de interval inderdaad 15k voor het stellen. Heb je dat ook echt al gereden in die paar maanden?

    Dan nog is het vreemd dat de auto langzaam optrekt en vaak afslaat omdat in de praktijk de kleppen pas na 40k ofzo problemen geven. Mijn gevoel geeft aan dat het inderdaad best zou kunnen dat jullie een exemplaar hebben getroffen die is afgesteld op benzine, terwijl de afstelling op LPG afgestemd had moeten zijn. Daar kan Bochane ook niet zoveel aan doen maar hun zouden de kosten moeten nemen en dan declareren bij Dacia. Idealiter tenminste.

  • Avaka

    Net te laat met mijn reactie hieronder………

    Maar wat jij nu beschrijft is 100% garantie. Je hebt een niet goed werkende auto gekregen. Overigens proef ik uit je informatie dat het waarschijnlijk geen kleppen probleem is. Eerder iets in de afstelling van de hoeveelheid brandstof, een verkeerd geprogrammeerde LPG computer of waarschijnlijk eerder 1 of 2 slecht werkende injectoren.

  • som

    Als we overigens op benzine rijden is het niet veel beter.

  • Avaka

    Slechte bougies? Slechte bobine pen? Een lek in het inlaat spruitstuk? Lucht massa meter niet helemaal lekker? BDP sensor van slag? Distributieriem 1 tandje verschoven? Lambda sonde slecht?

    Tis een uitdaging ja. Maar wel garantie. Wat zullen we nou krijgen zeg!

  • DerRudy

    Als je kleppen het probleem zouden zijn, dan zou je ook start problemen moeten krijgen en bij stationair (vaak op benzine erger dan op LPG) last van een schuddebuikende motor.

    Maar bij slechts 9000 KM kan hier eigenlijk geen sprake van zijn, ik denk dat je Verdamper eens goed afgesteld moet worden.

    Het lijkt als de druk (1 Bar) die de Verdamper naar de LPG-injectors moet leveren te laag is, en dan smoort de auto.

    Maar die is simpel (door een LPG-specialist) te meten en af te stellen.

  • Avaka

    Som zegt dat op benzine hij dezelfde problemen heeft.