kleppen bijstellen sandero 1.2 16v 75 lpg: garantie?

• som

@Avaka, misschien geven ze daar allemaal wel garantie op, maar zij gokken op kleppen en dat zou dan niet onder de garantie vallen. Alleen als het geen kleppen zijn dan ben ik een paar honderd euro lichter en heb ik nog steeds geen goed functionerende auto.

• som

Stationair loopt de auto bijna geruisloos. Hij rijdt ook wel zuinig: 1:13/14 met lpg.

Ik heb net wat op dit forum zitten te snuffelen en mijn probleem lijkt wel wat op wat het zelfdenkend gaspedaal werd genoemd. Alleen is dat een al wat ouder probleem en je zou niet meer verwachten dat een nieuwe Sandero dat probleem ook nog heeft.

• peter.h

Heel vervelend! Het lijkt mij niet normaal dat een auto af fabriek met lpg na zo'n korte tijd al problemen geeft.

Kleppen stellen komt voor als ze niet zelf stellend zijn.

Maar als de motor op benzine niet goed loopt, loopt hij op lpg zo wie zo niet goed.

Misschien zit er wel een defect lpg-brandstoffilter in. Deze moet overigens bij 20.000 km worden vervangen!

Heel veel dealers/lees monteurs hebben geen notie van het onderhoud van een Dacia.

Ze denken aan de interval van Renault. Bij het brengen van je auto moeten ze aan de receptie de ICM uitdraaien.

Daar staat op of er bijzonderheden zijn, en het onderhoudsschema. Volgens mij is dat 10.000 km controlebeurt en 20.000 onderhoudsbeurt.

Het staat ook in je onderhoudsboekje maar is voor ons leken moeilijk te volgen.

Als ik onze Sandero 1.6 MPi wegbreng voor beurten kijk ik altijd mee op de receptie.

Op zo'n ICM lijst van jou auto staat het heel duidelijk. Ik heb er een gevraagd en gekregen bij Kempenaar in Alphen aan den Rijn.

Ik zou maandag contact opnemen met Dacia Nederland in Schiphol-Rijk afdeling klanten relatie.

Je klacht uitleggen en melden dat je niet content bent!

Je mag verwachten dat je met een nieuwe Sandero met af fabriek LPG geen problemen mag hebben.

Vraag ook eens naar de interval voor kleppen stellen, want om de 15.000 km is erg veel, dan is je voordeel van LPG rijden verloren.

Betalen zou ik zeker niet!

Groeten uit Alphen - Peter en Margot

Dacia Sandero 1.6MPi 96.000 km op de teller zonder enig mankement!

• Avaka

Klopt, dat dacht ik ook heel even. Komt er op neer dat jouw GEEN BLAAM treft en dat Dacia dit moet oplossen (lees Bochane)

Te zot voor woorden dat een auto met 9000km op de teller dit soort problemen geeft. Er is geen excuus mogelijk van Dacia of Bochane, ze moeten het oplossen.

• Peter.h

Hi Avaka, ik hen je niet gezien op de Fandag!

Heb ik in de regen niet goed gekeken?

Groet, Peter

• Avaka

Ik was er wel degelijk!

• som

Peter, ik heb je wijze raad opgevolgd en contact opgenomen met Dacia Nederland in Schiphol-Rijk. Ze maken daar nu een dossier van mijn zaak aan en zullen binnen 5 werkdagen een reactie geven. Wordt vervolgd dus.

• EricNL

Hoi Som,

Houd ons alsjeblieft op de hoogte van de gang van zaken. Zoals Avaka terecht meldt. Zeker tot aan de eerste beurt, en natuurlijk tot aan de ton of 3 jaar moet elke reparatie, behalve van slijtage-delen, kosteloos worden uitgevoerd. Helaas ook aan deze zijde niet altijd te spreken over service en garantie op onze Dacia, maar dat zou meerdere a-4tjes vullen dus daarover zal ik mij hier niet uitweiden.

We horen graag hoe het afloopt…

• som

Even een update.

Vandaag zijn we gebeld door Dacia Nederland : “de dealer zoekt als eerste de oplossing van het probleem bij het bijstellen van de kleppen en kleppen bijstellen hoort bij regulier onderhoud en valt dus niet onder de garantie. Mocht de kleppen bijstellen niet het probleem oplossen, dan kan er eventueel gepraat worden over de kosten van het bijstellen.”

Gisteren zou de auto naar de garage voor het bijstellen, maar die afspraak hadden we vorige week dus netjes bij Bochane afgezegd, vanwege onze twijfels over het nut en ook de kosten van die ‘reparatie’, begint de Daciaman voordat hij het bovengaande vertelde, dat Bochane Arnhem had gezegd dat ze gisteren tevergeefs op onze auto hadden gewacht!

Met Bochane Arnhem hebben wij het nu dus helemaal gehad en Dacia Nederland heeft nu contact opgenomen met een andere vestiging van Bochane waar we onze auto kunnen aanbieden voor een nieuwe inspectie en eventuele reparatie. Hopelijk hebben wij daar minder problemen.

Alleen nu is het rijgedrag van onze auto ineens uit zichzelf verbeterd! Normaal rijden wij met de auto vrij rustig, zo'n dikke 100km op de snelweg, maar afgelopen weekend hebben wij ongeveer 400km lang ruim 120 gereden en sindsdien, rijdt de auto veel beter weg, slaat niet meer af. Het optrekken in alle versnellingen gaat nog wel sloom, maar ik weet niet of dat normaal is bij dit type Dacia. Bv. een snelweg met 120 oprijden is nog steeds niet mogelijk, met 100 moeten we gaan invoegen.

• HenkM

Voor zover “standaard” toeritten bestaan is het met de 1.2 16V zeker mogelijk om met ruim 120 km/h in te voegen. Hier in de Limburgse heuvels lukt het ook “berg” op.

Ik merk wel duidelijk verschil tussen de 1.2 16V en 1.6 16V als het berg op gaat. De 1.2 16V moet wat hoger in toeren gehouden worden (verder doortrekken in de versnelling).

Bij een vlakke toerit haalt de 1.2 16V dit gemakkelijk, zou ook wel vreemd zij als het niet lukte.