trekkracht

  • atienwouter

    Hoi vrienden ik heb een vraagje voor de kenners.

    Wij gaan volgende week op vakantie naar Kroatie, met vouwwagen (700 kg ) en een dakkoffer ( 50 kg ).

    Nu lees ik onder het draadje “Marktaandeel Dacia in vrije val” van Reginald P.

    Dat voor zwaar werk een Duster 1.6 16v een relatief ondergemotorriseerde hoogtoerige benzinemotor is.

    Nu vraag ik mij af of met deze belasting en windvang deze motor geschikt is om met 100 km/u te rijden en

    wij niet in de problemen komen?

  • Reginald P.

    Toevallig zie ik dit meteen even voorbijkomen..! Ik was en ben helemaal niet van plan weer opnieuw regelmatig te gaan reageren op posts, maar wie kaatst kan de bal verwachten… Ik kaatst hierbij weer terug: mijn betoog had meer te maken met hoe de opbouw van de Dacia-modellenreeks zich in Nederland qua aanbod van motor- en andere varianten verhoudt tot wat de concurrentie, en wat Dacia zelf in het buitenland biedt, en welke prijzen daaraan verbonden zijn. Het is waar: een Duster 1.6 16v maakt relatief véél toeren, en is relatief ondergemotoriseerd. Maar voor het gebruik waar jij op doelt, en zeker bij een snelheid van 100km/u, is een Duster met die motor méér dan geschikt. Prima zelfs. Ik zou me nergens zorgen over maken en vooral heerlijk op vakantie gaan..! Geniet ervan. Vriendelijke groet..!

  • Avaka

    Wij gaan altijd zo, geen enkel probleem.

  • Jubbels

    Ik ga morgen voor de 3e keer met de MCV (zelfde motor als de Duster, 1.6 16v) naar Spanje.

    Als je de foto van Avaka bekijkt lijkt dat wel op ons. Alleen heb ik de topbox op de aanhanger en op het dak van de auto heb ik 2 vouwfietsjes.

    Op weg naar Spanje zijn er 2 flinke hellingen:

    1: achter Luik en

    2: in Frankrijk de autoweg richting spaanse grens

    Geen enkel probleem voor deze combinatie.

    En boven de 100 km/h rijden is ook geen probleem.

  • atienwouter

    Hartelijk dank voor deze snelle reactie.

    Ofschoon ik jullie niet persoonlijk ken maar ongetwijfeld enige van jullie verleden week ben tegengekomen.

    DAAROM ben ik ook een Daciast en blij met deze saamhorige groep.

    Allemaal een fijne vakantie en gezonde kilometers.

  • Avaka

    Leuke reactie van je WAciast.

    Nog een kort naschrift van mijn ervaringen: De 1.6 16v is inderdaad een hoog toeren motortje. Wil je er uit halen wat er in zit dan moet je gewoon gas geven. Intrappen dat pedaal bedoel ik.

    Deze motor heeft een forse 105 paardenkrachten in zijn donder zitten en dat is echt meer dan genoeg voor onze ‘vakantie configuratie’. Zwaar beladen en een beste kar er achter is geen probleem. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je (bijvoorbeeld achter Luik) terug moet schakelen om die volledige 105 pk er uit te persen. Denk dus niet dat je in de 5 de berg op kunt. Kunst is om dit hoog toeren motortje ook goed op toeren te houden als je de berg op moet. Het motortje is erg soepel en makkelijk juist omdat hij relatief veel toeren draait. Die eigenschap is heel prettig en daar moet je gebruik van maken.

  • peter.h

    Wij wensen jullie een fijne vakantie naar Kroatië. Het gaat helemaal goed komen! Vorig jaar hebben wij deze reis ook gemaakt met onze Dacia Sandero 1.6MPi

    90 pk. Wij hebben nu al een tijdje een Yamashi-kit. Dit geeft meer trekkracht en je rijdt iets zuiniger. Heel soms moeten we in de 3e versnelling naar boven rijden. Wij rijden met een caravan Adria Action beladen 1000 kg. Het gaat perfect. Je bent niet de snelste caravaner op de Autobahn maar we rijden bijna constant 100 km/h op de teller. In de drie en half jaar dat we de Daas hebben staat de teller nu op 97.000 km en hiervan zeker 33.000 km met de caravan er achter afgelegd.

    Reizen rdit jaar Frankrijk en Zwitserland, vorig jaar Kroatië, Duitsland, Frankrijk en in Hongarije en Zweden zijn we ook geweest.

    Beetje toeren maken is geen punt, hij brengt je overal naar boven.

    Groeten uit Alphen aan den Rijn.

    Peter en Margot.

  • Barrabas

    (tu) Het trekwerk van jullie Sandero doet me plezier.Voor het verschijnen van de Duster(just on time) zou ook de Sandero mijn keuze geweest zijn,misschien wel de Stepway met in Belgiê de dieselversie dan.

    Trouwens in de jaren ‘60 en ’70 zag ik toch ook 2 PKaatjes met een sleurhut over het Central Massif trekken,dat ging toch ook :)

    Allemaal succes met jullie aanstaande expedities.

  • atienwouter

    Bedankt allemaal.

    Wij gaan nu vol vertrouwen op vakantie met tussen 1500 en 3000 toeren.

  • peter stupers

    Ben voor het eerst met de caravan van 1100 kg weg geweest achter de Duster 4x2 1600 16v, weliswaar hier in Nederland op de Veluwe is zowiezo

    geen centje pijn, wat motor betreft vergelijk ik hem een beetje met mijn ex-Fiat Marea Weekend en die had naar Luxemburg ook geen problemen met dezelfde

    caravan (was ook een 1600 16V 105 pk.) De Fiat motor was iets soepeler, dat merk ik wel.

    Dus zal met de Duster iets meer moeten schakelen, maar ben ervan overtuigd dat hij het in het buitenland prima doet met de caravan.

    Gr. Peter.