Als je inderdaad de 'oude pas' op gaat is het afhankelijk van de verkeerssituatie nog wel eens ‘penibel’.
Vroeger zijn we veel over de pas gereden en een goede rijder houdt extra aandacht voor de temperatuur.
Vooral omdat de pas een behoorlijke hoogte bereikt en de lucht daar ijler wordt.
Dit zou gecompenseerd moeten worden door de boordcomputer / injectors.
Qua motorvermogen zou het goed te doen moeten zijn, maar als het file rijden wordt, bijvoorbeeld achter een touringcar die elke bocht moet steken of een boer op een tractor wil de temperatuur nog wel eens oplopen.
Een hulpmiddel (waar vooral de kinderen blij mee zijn :X) is om de airco UIT en de verwarming volop AAN te zetten (ventilator in de hoogste stand !!!) , kan net dat beetje extra koeling geven aan de motor.
Anders is het om de haverklap een pauze inlassen.
Is Zwitserland je einddoel, vergeet dan niet een passen tocht te maken over de Jullier, Majola maar ook de Stelvio pas mag dan zeker niet ontbreken.
Ik spreek uit ervaring, kijk maar eens hier - veel plezier - Louis