vraagje ivm reis

• joachim

Hallo,

Een vraagje,

Wij zijn van plan om met onze daas naar Italië te gaan met zes personen (vier kids), ook een bagagewagentje zullen wij menen.

in onze route zouden we sint bernard-pas over moeten. 2 jaar geleden hebben wij dit ook gedaan maar dan met 2 kids en geen bagagewagentje, dit verliep zeer vlot.

hebben jullie suggesties?

grtz;

Joachim

• Louis Dörr

Waarom er over heen, er loopt toch een prachtige tunnel ??

• Dacioot

Dag Joachim,

Wat is nu eigenlijk precies je vraag? Waar wil je suggesties voor/over?

groeten, Kees.

• joachim

graag had ik geweten of het aangeraden is om zo volladen de pas op te rijden (bij mooi weer is het zicht prachting op de col).

grtz,

• joachim

joachim Schreef:

——————————————————-

> graag had ik geweten of het aangeraden is om zo

> volladen de pas op te rijden (bij mooi weer is het

> zicht prachting op de col).

>

> grtz,

wij rijden met een 1,5 dci 85 pk

• EvertK

Als je “daas” een Duster 4x4 diesel is, merk je niet dat je zo “volgeladen” bent.

Voor een Duster stelt dit nl helemaal niets voor.

Geef dus even aan welke daas je bedoelt, model en type, dan zal hier wel een idee over gegeven kunnen worden hoe dat zal gaan.

• joachim

onze daas is een mcv van 2009 met ca. 65000km en 1.5dci motor met 85 pk

• Louis Dörr

Als je inderdaad de 'oude pas' op gaat is het afhankelijk van de verkeerssituatie nog wel eens ‘penibel’.

Vroeger zijn we veel over de pas gereden en een goede rijder houdt extra aandacht voor de temperatuur.

Vooral omdat de pas een behoorlijke hoogte bereikt en de lucht daar ijler wordt.

Dit zou gecompenseerd moeten worden door de boordcomputer / injectors.

Qua motorvermogen zou het goed te doen moeten zijn, maar als het file rijden wordt, bijvoorbeeld achter een touringcar die elke bocht moet steken of een boer op een tractor wil de temperatuur nog wel eens oplopen.

Een hulpmiddel (waar vooral de kinderen blij mee zijn :X) is om de airco UIT en de verwarming volop AAN te zetten (ventilator in de hoogste stand !!!) , kan net dat beetje extra koeling geven aan de motor.

Anders is het om de haverklap een pauze inlassen.

Is Zwitserland je einddoel, vergeet dan niet een passen tocht te maken over de Jullier, Majola maar ook de Stelvio pas mag dan zeker niet ontbreken.

Ik spreek uit ervaring, kijk maar eens hier - veel plezier - Louis

• Avaka

Een auto die technisch in orde is zal niet snel problemen krijgen met zijn koeling. Zeker een MCV niet, daar zit me een lel van een koelventilator aan de voorkant. U weet wel, dat ding dat zo begint te loeien als je je airco aanzet.

• bvh079

Gewoon doen joh. Je weet hoe het vorige keer ging: vlot. Je weet dat je nu wat rustiger aan moet doen en dat je wat minder snel boven staat