Speakers Sandero

• jan de Vries

Mijn Dacia Sandero is bij een jaar oud. en hij bevalt prima. Helaas vind geluid via de speakers niet geweldig zoals ioedereen bijna hier.

Mijn linker speaker lijkt nu ook nog defect te hebben bij bepaalde tonen. Vinden jullie dat dit onder garantie valt?

Zo ja dat wil graag zelf twee nieuwe Pionier TS 130i kopen en deze laten in zetten door mijn dealer.

Wat zouden jullie dan doen vragen of hij deze nieuwe door mij betaalde wil in zetten onder garantie?

Of vinden jullie dat onredelijk ? Of wat zou de dealer hier van vinden? Hoor graag iedereen zijn mening hier over.

Voor alle duidelijkheid ben ik rustige 65 + zodat te hard afspelen en daardoor kapot gaan niet aan de orde is.

• Zoran

Een paar jaar oud ? Hoeveel is een paar jaar?

Je hebt 3 jaar fabrieksgarantie op de auto. De dealer moet de reparatie wel kunnen claimen op de fabrikant. Bij reparatie zal het origineel onderdeel vervangen worden. Er zal op de reparatie geen vreemde onderdelen gebruikt worden die eventueel schade aan kunnen brengen op de originele situatie. Nu is een speakertje niet zo spannend, maar als er wat mis gaat wil men daar niet voor opdraaien.

De originele speakers zijn inderdaad slecht voor je oren. Maar let wel de versterker van de autoradio is net zo belangrijk en die is jammer genoeg ook niet om de oren te strelen. Als dit dezelfde is als in de mcv fase II dan zal de geluidskwaliteit er nauwelijks op vooruitgaan. Had zelf de ervaring dat er ietsje meer power in zat maar dat het te niet werd gedaan door de eenvoudige speakertjes.

Als de maten en schroefgaten kloppen dan zijn ze gemakkelijk zelf te vervangen. Als je aan de rand van de kap een klein schoevendraaiertje tussen steekt zal deze los komen en blijven hangen op een klem /strip. Nu zul je de luidspreker zien met vier torx schroeven. Losdraaien en het stekkertje van de luidspreker losnemen/lostrekken. De luidspreker heeft een plus en een min. Er kan niets verkeerd gaan, maar zorg wel dat beide kanten hetzelfde zijn aangesloten. Als je dit niet doet zal de ene zijde blazen en de andere kant zuigen. Als je een sinus hebt zal de positieve kant het membraam uitzetten en bij de negatieve kant terugverplaatsen. (Ik noem dit maar blazen en zuigen van de lucht). Dat zal (als je het hoort) niet erg mooi klinken. Meestal zit er bij een nieuwe speaker wel een stuk aansluitdraad. Het zou met een kroonsteen verbonden kunnen worden. Let wel dat het kroonsteentje niet op de bodem van het portier (in het vocht) kan liggen en tape het goed af. Water is geleiden en dan heb je nog een rotgeluid. Nadeel van een kroonsteentje is wel dat het een bepaald gewicht heeft waardoor de draden bij/aan de stekkerkontakten kunnen breken door veelvuldig heen en weer bewegen. bedrading niet te lang en fixeren. Als de speakers iets dieper of een afwijkende maat hebben kun je met een stanleymes iets van het kunststof kapje wegsnijden. Eigenlijk niet zo spannend. rustig kijkenlosschroeven en doen.

• HarryM

Bij de pioneer ts 1301i of 1302i zijn koppelstukken voor Renault (lees: ook voor Dacia) inbegrepen.

Dus geen gedoe met stekkertjes die niet passen o.i.d.

Qua diepte passen deze speakers ook.

4 schroeven loshalen speaker vervangen, 4 schroeven vast draaien.

Succes!

• LED-Lightning

Yep, kind kan de was doen, zelfs ik had die speakers in een paar minuten vervangen. Schroefjes los, oude speakers losklikken en eruit, nieuwe op connector vastklikken en vastschroeven.

Een rit naar de dealer kost geld, dit zelf even doen niet! ;)

• Ben

@Led-lightning,

Begrijp ik het goed dat jij speakers had waar de connectortjes van de Sandero gewoon weer op klikten?

Welk merk en type was dat?

Alvast mijn dank en vriendelijke groet,

Ben

• LED-Lightning

Yep, het waren deze:

Pioneer TS-1302i 13cm 2-weg Auto Luidsprekerset, toendertijd €39.50 bij digitalstreet.nl

Hier zitten Renault connectoren bij die ook op Dacia passen.

• Ben

Hoi LED-Lightning,

Bedankt voor je antwoord!

Het is toch het mooiste als je een goede stekkerverbinding kunt maken.

Groetjes,

Ben

• Mensen

Helaas vind geluid via de speakers niet geweldig zoals ioedereen bijna hier.

Ik vraag mij af of er mensen te vinden zijn die, net als wij, zeer tevreden zijn met de originele luidsprekers en radio..

Vooral de standaard blauwpunkt radio vinden wij een genot door z'n eenvoud en bedieningsgemak.

• Adriaan

Ben het met de meeste reakties eens. Als je goed geluid gewend bent, is hetgeen uit de originele speakers komt niet echt hoogstaand en oorstrelend.

Het kan ermee door, dat vind ik ook, maar als je eisen gaat stellen moet je toch voor iets anders gaan.

De originele setup klinkt wollig en de hoge tonen komen er niet uit. Kan ook niet met deze speakers.

Ik heb vanavond 4x 2-weg speakers (SOUNDSTREAM SF502T 50wRMS) laten plaatsen in de Duster. De bedoeling was aanvankelijk de voorste te vervangen voor 17“ speakers met een tweeter in het driehoekje bij de spiegels, maar dat betekent in de deur breek- en snijwerk, aangezien de originele 13” zijn. Dus gekozen voor 2-weg. Daarbij zijn de tweeters eigenlijk overbodig, dus niet gedaan.

Het resultaat is een significante verbetering. De hoge tonen komen erg goed uit, de bas is veel minder wollig. De radio kan zijn vermogen nu prima kwijt.

Het kan nog beter, maar ik vind dit al heel wat. De speakers waren simpel te plaatsen en verder is er dempingsmateriaal rond de speakers aangebracht.

Waarschijnlijk laat ik in de toekomst nog eens een keer een radio met iphone/pod aansluiting plaatsen, of ga meteen voor de iets duurdere optie: navigatie met iphone aansluiting, touchscreen, video-optie en achteruitrijcamera (2din pioneer). Reken dat je dan rond 500 euro klaar bent.