Hi Maarten , en ook iedereen hier.
heb al reeds door de antwoorden van anderenen gegaan (tot 29 september), en ja, het doet me wel een belletje rinkelen van een gasinstallatie die ik heb.
Deze is er wel later bijgezet, maar de symptomen die je verteld, komen ook bij mij overeen.
Mijn wagen had 25000 km met benzine, en ja.. kost me wat .. dus LPG laten inbouwen (Bigas2)
in het begin denk je.. ja.. kinderziektes.
maar neen. Naderhand blijkt t'een en 'tander toch fout te zitten.
Effectief.. Ook afslaan bij een rotonde of rood licht.., nu het afslaan was wel als je terug gas geeft om verder te gaan.. UITERST GEVAARLIJK !
of.. je gaat een straatje rechts, ontkoppelt.. ('t is wat koud in de ochtend).. en paf.. motor af.
Geen servo, geen rem.. . YAAAA !!!… je kan het voorstellen.
OK.. paar keer gaan klagen, software aangepast, en toen ging het weer.
Later (na 2 jaar),.. bleek dat de injectoren (of valves train) defect waren, er was er eentje die het niet wou doen.
Kenmerkend was stotteren, sputteren, en veelal als het koud is.
Nadat de motor warm was.. nog altijd… behalve als je wat gestaan had , en de injectoren (zoals magneetkraantjes), wat warmer waren..
dan is alles goed.
Ook kenmerkend.. stationair draaien was hoesten en bijna stilvallen, tot stampen tot 1200 toeren, naar nul etc…
zet je airco aan.. en motor valt af.
dus.. na 2 jaar injectoren vervangen, en alles ging goed.. voor 2 weken.. dan weer van dat.
Weer terug geweest, blijkbaar was er een globaal probleem met deze injectoren, en waren ze van fabriek af, niet goed.
Bon… je betaald 200 euro.. en je kan weer verder.
Hiermee ging het.. tot nu de kou weer zijn intrede deed.
Wat me ondertussen is opgevallen is :
wanneer de airco aanstaat, en je staat stationair te draaien, en het is super warm (zoals deze zomer), hoor je bij de MCV de ventilator op hoge toeren gaan, voor een paar minuten, dan weer lager..
dit blijkbaar gaat niet goed voor je magneetventielen (injectoren). en plots ('t is me 4 keer overkomen),.. valt hij zonder reden op benzine.
ook geen verwittiging.. niks.. gewoon.. sputter sputter.. taf taf.. hop en benzien.
lichtje uit, geen reactie van de knop…
wat is dat ?
wel.. geen idee.. en tot nog toe weet ik het ook niet.
Nadat je wat gaat rijden (en te temperatuur wat lager wordt),… kan je overwegen om op gas over te schakelen.. soms lukt het, soms niet.. afhankelijk hoe heet het boeltje nog is.
En… de mizerie is sinds dan begonnen. Heeft het er wat aan gedaan, weet ik niet..
Nu.. (woensdag 10 oktober) ga ik naar de leverancier.
effect nu is, om de 5-10 seconden gaan sputteren, en dan weer normaal. bij warme motor, zonder verbruikers (achterruit, licht, airco, verwarming.. alles af).. heb je kans dat het goed blijft. zet je er eentje aan, dan vergroot je de kans om oscillaties te vormen.. tot zelfs de motor afspringt.
Nieuw is dat (bij koude, 12 graden of minder), de motor terug op benzine gaat.. Juist gaan tanken !!! 61 liter in de tank en reeds zeggen dat er te weinig LPG is..
Zoals ik verder gelezen heb, heeft het te maken met de druk etc… ok… dealer gaat dit maar oplossen…
In het begin (oude software), sprong de motor op gas, wanneer je geen kracht vraagt, dus tijdens het veranderen van versnelling. dat vond ik mooi.
Nu… eens boven 1500 toeren, schakelt hij over, zonder boe noch ba.. en da's vervelend… afhankelijk wat je vraagt van de motor geeft dit wel een snok….
En… alles loopt goed bij benzine… dus daaraan kan het niet liggen…
zal voor zekerheid maar nieuwe bougies meenemen, een goede raad die ik hier ergens gelezen heb.. je kan nooit weten.
Wat me dwars zit, is dat de magneetventiel rail niet vast zit. kan het dat zijn ?
Wel, deze woensdag afspraak bij de invoerder, en we gaan eens zien wat de oorzaak was.
Alvast post ik het hier ook, zodat anderen er ook wat aan hebben.
Bedankt om het even te lezen antwoorden of suggesties altijd welkom !
Groeten,
Daniel Monsieux