Hi Maarten,
16 klepper .. uiteraard (heb het max beesteke gekocht )
installatie bij dealer van Renault/Dacia laten verzorgen, kwestie van discussies te vermijden…
Daniel
Hoi iedereen,
goed nieuws.
Vandaag naar de invoerder langsgegaan met het fameuze probleem.
De oplossing :
raildruk naar 1.5-1.6 bar verhoogd.
Stationair (idle) mengsel wat rijker gemaakt
(algemeen staan de parameters bij mij op 109, en een gedeelte van de 1000 toeren staat op 118-119
de gevoeligheid van het injector signaal van de CPU (van de wagen), iets verminderd. zodoende zal de ruis die erop zit, niet zo een invloed hebben.
meestal wordt dit de gevoeligheid van de injectoren genoemd.
Dan was er nog iets, dat wat verhoogd was.. maar 'k weet het niet meer exact.
Als laatste, de omslag naar LPG ook aangepast, 1600 toeren, en “decelleration” gekozen.
en tijdens stationair draaien, “op gas” terug gezet.
Voornamelijk is het probleem de rail druk.
Af en toe blaft hij nog eens, bij lagere toeren en plotse acceleratie… maar da's niet weg te krijgen.
maar al de andere problemen zijn van de baan.
Bij mij ging er per 10000 km een smeermiddel in, in de tank.
Blijkbaar is dit niet goed voor de injectoren, en kunnen ze bij koude toch problemen hebben.
Voila… we zullen nu eens zien als het kouder wordt, hoe de reactie van het systeem is.
Alvast ben ik zeer bij voor de service van de invoerder van Bigas.
(als je zijn naam wil hebben, stuur maar een mailtje)
Groeten,
Daniel
@Daniel,
Ik begrijp dat het hier dus niet om een Nederlandse G3 installatie gaat, want het fenomeen G3 (aanzienlijk belastingvoordeel in NL) laat geen wijzigingen toe (behalve de gasdruk naar de injector-rail).
Vreemde zaak dat je om de 10.000 km met zo,n voet-pompje een smeermiddel in de tank moest aanbrengen, dat is een systeem dat vroeger bij de wat oudere LPG-installaties nog wel eens geadviseerd werd.
Maar sinds dat er sprake is van LPG-injectors met bijbehorende LPG-filters is dit systeem eigenlijk ‘Voltooid verleden tijd’, behalve problemen met de LPG-injectors loop je het risico dat de verdamper vol gaat zitten met deze rommel en uiteindelijk je LPG-filter verstopt raakt.
Maar fijn om te horen dat de installatie zich gedraagt zoals het bedoelt is, met vriendelijke groeten.
Ruud
@Ruud,
Het 10000 km smeermiddel was in feite aangeraden door de installateur.
Hier vandaag stelde ik dit “im frage”, daar de injectoren de laatste keer raar deden, na deze smering.
Mijn analytisch brein vroeg zich direct af of er een verband is…
En zoals je zei, de invoerder zei me ook dat het “obsolete” is… dat er zelfs met smering motoren waren waar de kleppen stuk gegaan zijn.
denk dat ik in het vervolg dit goedje achterwege laat, kwestie van geen smerig verstopt boeltje te hebben.
Inderdaad, is perfect nu, en heb de man ook gezegd dat ik ermee terug kom als het koud is, en het issue weer begint.
btw.. de motor was warm wanneer we getest hebben.
Volgende keer langsgaan in de ochtend, vrieskou, en dan 2 uur wachten op afkoeling
Ben een gelukkig man… je kan het niet geloven.
Ik post het hier, zodat anderen er ook wat aan hebben, want in deze 3 jaar heb ik me in het begin zot gezocht naar wat info (en niets gevonden)….
hopelijk is er 1 ziel op deze wereld die er wat aan heeft…
Groeten,
Daniel
Hoi Vrienden,
Gisteren (vrijdag 14 december), terug bij de LPG leverancier geweest. Zoals jullie in de vorige mails van mij konden lezen, was de injector blok weer aan de beurt.
Zelfde fenomenen bij kouder weer, plots omschakelen (dit was nieuw), als je een 10tal minuten aan 90 gaat, en dan plots wil accellereren naar 120.. pats.. weer op benzine… na een paar keer deed ie het niet meer..
koud weer.. stampen, daveren aan 1500 toeren etc…
wel.. terug van dat. Injectoren 6 maanden.
Bij de LPG invoerder geweest en jammer genoeg was het niet zo koud, om snel de fenomenen terug te laten zien, maar het begint met een onregelmatigheid (oplopen toeren, dan terug verminderen en bijna stilvallen), op “idle”… DIT is het teken dat je leidingen vol sludge zitten.
Wat hebben we gedaan.
Nieuwe injector blok gezet.
Deze klikt weer…
(de andere niet meer)
Bij het afnemen van de rubber slang naar de drukregelaar (dit is het slangske vanaf je temperatuurs sensor), kwam er een bruin, vettig, stroperig spul uit.
bon… yak dus…
de filter eruit.
hetzelfde.
de drukregelaar eens bekeken.. hetzelfde.
dus.. wat kan je doen ?
proper maken.
Oorzaak : Tunap in de tank. NOOIT DOEN !
oplossing (tijdelijk)
Nieuwe “Matrix” filter gezet, met filter naar beneden, zodanig dat de slugde als het warm wordt, naar beneden zakt.
Wisselen na 7500 km, en dit 4 maal, telkens nakijken hoe vuil het is.
Bougies vervangen door speciale LPG/CNG, hoewel deze van Renault ook goed zijn.
kleinere nippels gezet aan de injectoren, ze waren inderdaad “iets” te groot.
Kosten zijn door mijn garage betaald, dus dit maal geen cent hoeven neer te tellen.
Aanpassingen aan de programmatie
de parameter verhouding injectie timings, op 110% gezet (absoluut)
verrijking van accelleratie, zodanig dat de motor niet stilvalt bij plots accellereren vanaf idle (fenomeen dat de motor in toeren valt)
gevoeligheid van het injector signaal verlaagd, om geen storingen op te nemen
druk op de rail verhoogd naar 1.6 bar (is te hoog, maar het werkt)
temperatuur omschakeling op 40 graden gezet. Naar mijn mening mag dit nog hoger.
Omschakeling in decelleratie gezet, is niet zo goed, maar dit verhinderd de schok bij overschakelen (en bij fout in installatie).
waarschijnlijk zou dit laatste terug mogen naar accelleratie, maar heb het liever zo… Indien alles perfect zou zijn, mag het
Resultaat deze ochtend (6 graden),
flawless overschakelen naar gas, geen gesputter, geen stilvallen… WOW !!!!!
wat me dwars zit, is de melding van mijn garagist, dat hij de TUNAP gebruikt bij anderen, en daar geen last mee heeft.
Bon.. ik kan hem wel geloven, maar… heeft het wat te maken met de ligging van de componenten ?
Bij sommigen gaat de injector blok boven de motor, waardoor hij sneller warm is (en de problemen weg zijn).
Ook, de overschakelingstemperatuur.. zet deze hoger, en het duurt veeeeel langer om over te gaan. Tegen die tijd is de injector blok ook warmer… sludge vloeibaar.. en weg problemen…
Wat me natuurlijk weer aan het denken zet…
voor mijn toepassing was ik zelfs van plan het volgende te doen :
“iets” dat de injector blok verwarmt, met thermostaat, tot een 30-40 graden.
ik dacht aan een elektrische verwarming (weerstand van 25W)
of een iets andere constructie met het koelwater en een hulp pomp.
Een doorvoer buis met dubbele T (zoiets als TT ) waarbij de top van deze T de hoofdleiding is, het eerste been de toevoer, en het tweede de afvoer.
Waarom dit ? wel, met een hulp pomp kan je het warme water dat van je verdamper afkomt, even aftakken, en als het warm genoeg is, zet je de pomp uit.
Zodanig blijft er het warme water niet door lopen, en kan je de injector blok niet stuk maken…
maar juist effe opwarmen, tot ja.. zo wat 40 graden, zou genoeg moeten zijn.
Kijk… als je het omslagpunt van je installatie op 45 zet, is je injector blok ook al op die temperatuur, en loopt alles vanzelf goed..
of ben ik verkeerd ?
Graag zou ik hier ook wat de fotos bijzeten van de sludge in de filter, injector blok en rubber naar de drukregelaar.
voor wat documentatie.
Indien niet mogelijk, kan ik ze wel opsturen naar wie er ook om vraagt.
of ze zelfs op een site zetten waar je ze kan vinden.
Ieder idee welkom hier
Hopelijk kan er iemand hier wat uit leren, hoofdzaak is dat het additief in de tank de oorzaak is van alle ellende… dus NIET NIET NIET DOEN !!!!!
Groeten,
Daniel
@Daniël
IK heb al vaker gehoord dat er problemen waren met de van fabriekswege geïnstalleerde gasinstallaties. Blijkbaar is het een kwaliteirsprobleem. Bij de introductie van de Duster (ik rij er inmiddels al 2 1/2 jaar mee, bleken er ook problemen te zijn met de Eurogas installaties.
Dacia (lees Renault) had een deal met Eurogas voor de inbouw van installaties. Indien bij/door Eurogas ingebouwd, bleef de fabrieksgarantie van Dacia voor de duur van 2 jaar gehandhaafd. Prijs -toen- €1995. Wat bleek al snel? De installaties hadden veel probblemen.
Dit heeft mij toen doen besluiten geen Eurogas te laten installeren maar naar een professioneel inbouwstation te gaan. Deze doen niets anders dan inbouwen en onderhouden van gasinstallaties. Voor dezelfde prijs als een Eurogas installatie, kon ik kiezen uit een vijftal merken. Ik vroeg toen naar de beste prijs/kwaliteit verhouding. De inbouwer adviseerde toen BRC. Ik heb deze laten inbouwen en rij sindsdien (60.000 km) probleemloos.
Het advies wat ik van de inbouwer meekreeg was: “Laat ze bij onderhoud het normale doen als bij een benzine motor en laat ze met de klauwen van de gasinstallatie AFBLIJVEN”!!! Zelfs geen filter vervangen (daar kom ik nog op terug). Mijn waarom dan tegen de inbouwer? Hij zei: Wij doen niets anders en gaan ook niet zitten prutsen aan de techniek van de (benzine) auto. Zij weten meer van de betreffende auto,maar nagenoeg niets van gas. Bij ons is het andersom. Wij weten veel/alles van gas maar minder van de (auto)techniek, en dat hoeven wij ook niet te weten. De gasinstallatie - computergedeelte- staat los van het motormanagement van de auto en zodoende doen we daar dus ook niets mee. Dealers hebben de neiging deze zaken door elkaar te halen, en dan gaat het mis! Het zijn op gastechniek AMATEURS!
Zijn antwoord op mijn vraag wat te doen met een LPG-probleem: Ga absoluut NIET naar de (Dacia) dealer, maar kom naar mij toe!
NB. Bij onderhoud van de auto, keek men vreemd op dat ik de Dacia dealer verbood ook maar de gasinstallatie te kijken, laat staan er met zijn vingers aan te komen. IK stelde hen ook aansprakelijk als ze er wel aan zouden zitten.
LPG-filter vervangen. Bij de inbouwer elke 30.000 Km voor de prijs -inclusief arbeidsloon en BTW- van 30 Euro. Bij Renault/Dacia 75 Euro exclusief BTW en die willen hem dan elke 15.000 km vervangen. (Hoezo zakken vullen en met een vork schrijven). Voor die prijs kan ik wel 15 km omrijden.
NBB. Ik ben overtuigd van het feit dat de professionele inbouwer met betere oplossingen komt -zowel in prijs als in kwaliteit- en meer deskundigheid in huis heeft. Dit is inmiddels mijn zesde auto met een gasinstallatie, dus ik heb inmiddels wat ervaring.
Interessante discussie, zou je ook kunnen voeren op het LPG forum voor de (potentiële) autogasrijder
Forum: www.Autogasrijders.nl
In de Opel Agila 1.0 EcoFlex op LPG zit een Landi Renzo gasinstallatie (dat is blijkbaar hetzelfde als Eurogas) en door Opel Special Vehicles in Duitsland ingebouwd.
De Opeldealer heeft daar ook geen verstand van en bij storingen mag je naar een autogasinbouwer is dan weer positief…. B)-
Zoek een antwooord op mijn vraag met een vulprobleem en vermoed dat het komt door het 'mitrailleur geluid bij het tanken.
In de discussie dat de pomp niet afslaat maar gaat er een ratelend geluid je kan LPG blijven vullen. Het ‘mitrailleur geluid’ ('machine gun') zou door de multivalve tank installatie komen.
Heeft iemand hier de ervaring met vulproblemen?
Hi iedereen,
@Sindela, zal je vraag eens bekijken, maar denk een idee te hebben waar het probleem kan van komen.
Het is mogelijk dat de 80% stop niet werkt naar behoren.
By the way… ondertussen op Ebay een injector verwarmer gekocht.
mijn brein was effe aan het nadenken.. (de injectors zijn Valtek), als de injectoren warm zijn, gaat het probleem weg.
Mogelijk dat bij sommige wagens de injectors zo kort bij (boven) de motor zitten , zodanig dat ze rap warm zijn en de sludge vloeibaar wordt… en probleem weg.
Indien nodig, zoek op ebay met zoekterm “injector rail heater”, degene die ik vond was zoiets van 25 euro, bij een pools/britse site. in feite iets eenvoudig, een weerstand, sensor, alles op een alu blok, mooi gefreesd. (en ingegoten elektronica)… maar het kan eenvoudig ook. Alu blok, weerstand en thermostaat 50/35 (50 graden af, 35 aan)…
Verder aan iedereen, de beste wensen voor 2013, met weinig LPG probleem.
BTW.. binnenkort heb ik een Bigas software en dongle, om even na te kijken wat er gaande is in de installatie.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?